فناوری ساخت تجهیزات تولید کود شیمیایی بومی شد

یک شرکت دانش‌بنیان موفق شد با تولید کود شیمیایی و راه‌اندازی خط تولید این محصول، اقدامی مؤثر برای خودکفایی در کشاورزی بردارد.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدرضا شمشادی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: سالانه مقدار قابل توجهی انواع کودهای شیمیایی وارد کشور می‌شود. در برابر این چند صد هزار تن کود وارداتی مقدار قابل توجهی ارز از کشور خارج می‌شود. مسئله این است که برای تولید داخلی، باید دانش فنی از خارج وارد شود و واردات دانش فنی نیز مستلزم هزینه زیادی است.

وی افزود: به همین دلیل تنها راه خلاصی از واردات و خودکفایی در این حوزه بسیار حیاتی این است که شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، همت کنند و دانش و فناوری مرتبط با تولید کود شیمیایی را بومی‌سازی کنند. بر این اساس ما یک واحد نخبه تحقیق و توسعه در داخل شرکت راه اندازی کردیم.

این فعال دانش‌بنیان ضمن تاکید بر اهمیت تحقیق و پژوهش در این صنعت، تصریح کرد: این واحد تحقیقاتی از متخصصان جوان و نخبه تشکیل شد. در نهایت ما موفق شدیم تا ماشین آلات تولید کود شیمیایی را خودمان در داخل شرکت، طراحی و تولید کنیم. یعنی حتی خط تولید را خودمان طراحی کرده‌ایم.

شمشادی با اشاره به اهمیت بومی‌سازی فناوری کودهای شیمیایی، افزود: در حال حاضر ۲۵ نوع کود شیمیایی مختلف در داخل شرکت تولید می‌شود. یکی از اصلی‌ترین محصولات ما کود شیمیایی سولفات پتاسیم است. با توجه به اینکه این محصول با کودهای سولفات پتاسیم وارداتی بسیار متفاوت است. کیفیت آن نیز از کودهای شیمیایی بسیاری از کشورها، بالاتر است. این در حالی است که قیمت این محصول نیز بسیار رقابتی است.

وی در نهایت گفت: کشور ما به حجم بیشتری از تولیدات در این حوزه نیاز دارد. یکی از پیش‌نیازهای مهم خودکفایی در کشاورزی و تأمین امنیت غذایی کشور، خودکفایی در تولید کودهای شیمیایی است. به همین دلیل ما در سال ۱۳۹۹ تولیدات شرکت را از سه هزار تن به شش هزار تن افزایش دادیم و برای تولید ۴۰ هزار تن در سال هدف‌گذاری انجام داده‌ایم.

کد خبر 487308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.