آغاز فصل زایش حیات‌وحش در پارک ملی گلستان

آغاز فصل زایش در پارک ملی گلستان، مشاهده لاشه بیش از ۱۵ تن گربه ماهی، تعیین تکلیف ۱۲۷ پرونده شهدای محیط‌بان، اضافه شدن پطرگان به مناطق حفاظت شده، آغاز پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی، طرح محیط زیستیِ فرانسه برای مقابله با گرمایش زمین و تاثیر خشکسالی بر مهاجرت پرندگان را در بسته محیط زیست ایمنا، بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فصل زایش حیات‌وحش پارک ملی گلستان با مشاهده زایمان گونه‌های جانوری قوچ، میش، کل و بز وحشی در مناطق گوناگون این ذخیره‌گاه زیست‌کره آغاز شد.

رئیس پارک ملی گلستان گفت: بیش از هفت هزار رأس انواع گونه‌های علفخوار قوچ، میش، کَل و بز، آهو، مرال و شوکا در این پارک زیست می‌کنند که بر اساس پیش‌بینی با توجه به اقدامات حفاظتی محیط‌بانان، مشارکت جوامع محلی و حمایت سازمانی امسال جمعیت این گونه‌ها به بیش از ۹ هزار رأس می‌رسد.

مهدی تیموری افزود: در پارک ملی گلستان با وجود بارش برف اواخر اسفند پارسال و اوایل فروردین امسال و اقدامات انجام شده برای مرمت و بازسازی چشمه‌ها و منابع آبی، علوفه به مقدار کافی برای تغذیه جانوران در این پارک وجود دارد.

وی گفت: افزایش مشارکت مردم در حفاظت از حیات وحش، آموزش و فرهنگ سازی برای جلوگیری از شکار غیرمجاز، نقش مهمی در پایداری جمعیت گونه‌های ارزشمند جانوری در زیستگاه‌های کشور به‌ویژه پارک ملی گلستان دارد. زایش حیات وحش همه ساله در این پارک از نیمه دوم فروردین آغاز می‌شود و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

آغاز فصل زایش حیات‌وحش در پارک ملی گلستان

مشاهده لاشه بیش از ۱۵ تن گربه ماهی

۱۲ روز پس از مشاهده لاشه تعداد زیادی گربه ماهی در ساحل جاسک، برای دومین بار در ماه جاری این رویداد در وسعت جغرافیایی بیشتر و حجم حدود ۱۵ تن تکرار شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در این زمینه گفت: این بار لاشه بیش از ۱۵ تن گربه ماهی به ساحل آورده شده که به نظر می‌رسد مرگ آنها دور از آب‌های ساحلی رخ داده است.

حبیب مسیحی تازیانی افزود: دلیل اولیه برای دور بودن محل حادثه زیست محیطی، فساد و متلاشی شدن لاشه‌هایی است که به ساحل آورده شده است. کارشناسان محیط زیست استان نمونه برداری‌های اولیه را انجام داده‌اند و یک گروه تحقیقاتی مشترک با کارشناسان پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس نیز تشکیل شده است.

مسیحی تازیانی تاکید کرد: از سازمان محیط نیز درخواست کرده‌ایم کارشناسانی از تهران به منطقه اعزام شوند. هر چند هنوز هیچ دلیلی نمی‌توان برای این اتفاق ارائه کرد، اما به نظر می‌رسد علت این حادثه با دفعه قبل متفاوت باشد.

مدیرکل محیط زیست استان تصریح کرد: در رویداد مشابه قبلی (۱۳ فروردین) صیادان محلی واژگون شدن قایق و تخلیه گربه ماهی‌های صید شده را پذیرفتند، اما این بار چنین حادثه‌ای رخ نداده است.

آغاز فصل زایش حیات‌وحش در پارک ملی گلستان

تعیین تکلیف ۱۲۷ پرونده شهدای محیط‌بان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست پلیس پیشگیری ناجا با تاکید بر لزوم حمایت همه جانبه از محیط‌بانان و محیط زیست کشور، گفت: با دستور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، نتیجه قطعی و نهایی ۱۲۷ پرونده مفتوح و بلاتکلیف محیط‌بانان شهید تا پایان ماه مبارک رمضان مشخص و اعلام خواهد شد.

جمشید محبت‌ خانی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۱۴۵ نفر از محیط‌بانان پرتلاش در راه حفاظت از محیط زیست کشور به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌اند که متأسفانه ۸۰ درصد از پرونده‌های متشکله بنا به دلایل مختلف مورد رسیدگی قرار نگرفته‌اند.

وی با بیان اینکه عدم وجود اداره‌ای مستقل در سازمان محیط زیست کشور برای تکمیل پرونده شهدای محیط‌بان و عدم تشکیل یگان حفاظت تا سال ۸۸ از عمده دلایل تأخیر در رسیدگی به امور محیط‌بانان شهید است، افزود: حسب پیشنهاد و پیگیری‌های یگان حفاظت برای ساماندهی و احقاق حقوق شهدای عرصه محیط زیست، مرکز امور ایثارگران از سال ۹۸ تشکیل و تسریع در روند تکمیل مستندات قانونی و رسیدگی به این امور در دستور کار قرار گرفته است.

آغاز فصل زایش حیات‌وحش در پارک ملی گلستان

اضافه شدن منطقه " پطرگان" به مناطق حفاظت شده

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از ارتقای سطح حفاظتی منطقه پطرگان در شهرستان زیرکوه به منطقه حفاظت شده خبر داد و گفت: در حال حاضر هفت منطقه حفاظت شده در این استان وجود دارد.

حسن اکبری اظهار کرد: شورای عالی حفاظت محیط زیست به استناد بند الف ماده ۳ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، منطقه پطرگان واقع در شهرستان زیرکوه را به عنوان منطقه حفاظت شده تصویب کرد.

وی گفت: منطقه حفاظت شده پطرگان به وسعت ۱۲۸ هزار و ۱۰۱ هکتار در جنوب شرقی شهرستان زیرکوه واقع شده است که به دلیل وجود کانون‌های بحرانی فرسایش و وجود اکوسیستم‌های خرد شکننده و وجود گونه‌های جانوری با ارزش و در خطر انقراض و بعضاً کمیاب همچنین وجود پوشش‌های گیاهی حساس در درجه اول اهمیت قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در این منطقه جانورانی شامل آهو، هوبره، زاغ بور، عقاب‌ها، انواع مارها و مارمولک‌ها و گیاهانی همچون تاغ و قیچ، گز، شوره و درمنه زیست می‌کنند.

آغاز فصل زایش حیات‌وحش در پارک ملی گلستان

پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی آغاز شد

رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در آغاز به کار این طرح در چالوس گفت: این طرح طی تفاهم‌نامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان جنگل‌ها شکل گرفت و فاز نخست عملیات آن امروز به شعاع حدود ۱۰۰ کیلومتر از قسمت شرقی شهرستان نوشهر و تا غرب شهرستان آمل اجرا می‌شود.

حمیدرضا سلیمانی تصریح کرد: طرح پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی با تصویر برداری هوایی و تلفیق آن با تصاویر ماهواره‌ای اجرایی می‌شود و مدت زمان تعیین شده برای اجرای فاز نخست حدود شش ماه پیش بینی می‌شود و پس حصول نتایج مورد انتظار، قرار است طبق برنامه ریزی‌ها تا پایان سال تمام جنگل‌های هیرکانی ستان پایش شوند.

وی هدف از طرح پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی را دستیابی به داده‌های با کیفیت و دقت از جغرافیا و پهنه این جنگل‌ها دانست و افزود: این مسئله به ما کمک خواهد کرد تا نظارت دقیق و اسنادی قابل اتکا از وسعت و ویژگی جنگل‌های هیرکانی مازندران در اختیار داشته باشیم.

طرح محیط زیستیِ فرانسه برای مقابله با گرمایش زمین

قانونگذاران در فرانسه در اقدامی با هدف مقابله با گرمایش زمین در جهت منع پروازهای داخلیِ کوتاه در مسیرهایی که امکان سفر با قطار وجود دارد، گام برداشته‌اند. قانونگذاران در روزهای پایان هفته به لایحه‌ای برای برچیدن خدمات سفر هوایی در مسیرهای داخلی که می‌توان در کمتر از دو ساعت و نیم با قطار طی کرد رأی دادند.

این طرح پیش از آنکه قانونی شود باید به تصویب مجلس سنای فرانسه برسد. خطوط هوایی اطراف جهان در خلال همه‌گیری ویروس کرونا به شدت ضربه خورده‌اند، طرح تازه در فرانسه می‌تواند بر سفر میان پاریس و شهرهایی شامل نانتس، لئون و بوردو اثر بگذارد و این اولین بار نیست که چنین تدابیری اتخاذ می‌شود.

آغاز فصل زایش حیات‌وحش در پارک ملی گلستان

تأثیر خشکسالی بر مهاجرت پرندگان

با توجه به کم بارشی و حاکمیت خشکسالی در بیشتر مناطق کشور و احتمال کاهش حجم آب تالاب‌ها از جمله در استان تهران، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران، با اشاره به اینکه بیشتر تالاب‌های این استان انسان‌ساخت است، گفت: معمولاً آب این دریاچه‌ها تأمین می‌شود بنابراین به نظر نمی‌رسد در فصل مهاجرت زمستانه برای پرندگان با مشکلی مواجه شوند.

محمد کرمی با اشاره به اینکه همزمان با آغاز فصل پاییز مهاجرت زمستانه پرندگان مهاجر از عرض‌های شمالی به جنوبی مهاجرت می‌کنند و با فرا رسیدن اسفند ماه که هوا رو به گرم‌تر شدن می‌رود، در همین مسیر به سمت عرض‌های شمالی بازمی‌گردند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران ادامه داد: پرندگان مهاجری که طی فصل سرد سال به عرض‌های جنوبی‌تر مهاجرت کرده‌اند با گرم شدن هوا به سمت استان تهران و تالاب‌های سایر شهرهای شمالی‌تر مهاجرت می‌کنند. برخی از این پرندگان پس از مدتی استراحت به عرض‌های شمالی‌تر که هوا معتدل‌تر شده است و و شرایط زیستی مساعدی دارد بازمی‌گردند تا در این مناطق جوجه‌آوری و زادآوری کنند، اما برخی دیگر از این پرندگان ممکن است در استان تهران باقی بمانند و گونه‌های بومی این منطقه شوند.

کرمی با اشاره به اینکه معمولاً در فصل تابستان تالاب‌ها در استان تهران و سایر تالاب‌های کشور ممکن است آب کمتری داشته باشند، گفت: به‌علت اینکه برخی تالاب‌های کشور در فصل گرما شرایط مساعدی برای زیست پرندگان آبزی و کنار آبزی ندارند، این پرندگان به عرض‌های شمالی مهاجرت می‌کنند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران که با توجه به حاکمیت خشکسالی شدید در بیشتر نقاط کشور آیا پرندگان مهاجری که زمستان سال جاری به تالاب‌های استان تهران مهاجرت خواهند کرد با مشکلی روبرو می‌شوند؟ خاطرنشان کرد: بیشتر دریاچه‌های استان تهران از جمله دریاچه سدهای لتیان و ماملو و دریاچه چیتگر مصنوعی و انسان‌ساخت هستند، بنابراین حتی با وجود خشکسالی این دریاچه‌ها از آب کافی برخوردار خواهند بود.

کد خبر 487214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.