از واریز یارانه معیشتی تا توزیع کالاهای اساسی

هفته ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود از جمله مهم ترین آنها میتوان به توزیع ۱۸۰ هزار تن روغن برای مصرف ماه رمضان، واریز یارانه معیشتی ویژه ماه رمضان و توزیع گوشت تنظیم بازاری برای این ماه اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صدیف بیک زاده، مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صمت در مورد وضعیت تنظیم بازار ماه رمضان اظهار کرد: دستورالعمل تنظیم بازار ماه مبارک رمضان به استانداران سراسر کشور به عنوان رؤسای ستادهای تنظیم بازار استان‌ها ابلاغ شد. کالاهایی که در ماه رمضان مورد مصرف ویژه قرار می‌گیرند مشخص شده و سطح عرضه آنها افزایش پیدا کرده است. ۱۸۰ هزار تن روغن برای مصرف ماه رمضان خانوارها، اصناف و صنایع در نظر گرفته شده است، چون برای تولید زولبیا، بامیه یا آش و حلیم میزان مصرف روغن افزایش می‌یابد، این ۱۸۰ هزار تن برای یک ماه کل کشور بوده و برش استانی آن هم مشخص است.

مدیر کل امور بازرگانی وزارت صمت در ادامه خاطرنشان کرد: میزان توزیع روغن میان استان‌ها بر اساس ضریب جمعیت، میزان مصرف و نیاز تقسیم‌بندی شده و در اختیار کارگروه تنظیم بازار استان‌ها قرار گرفته است و آنها این موضوع را مدیریت می‌کنند. برخی از این برنامه‌ریزی‌ها برای قبل از ماه مبارک و برخی برای طول ماه رمضان است چراکه برخی از اقلام باید قبل از ماه رمضان باید در دست اصناف باشد. برخی از این برنامه‌ها هم در دست انجام است.

وی با اشاره به دیگر اقلام گفت: در مورد شکر، گوشت، گوشت منجمد، برنج برنامه‌ریزی‌هایی شده است. موضوع مرغ هم به قرارگاه ساماندهی بازار مرغ در وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده و سطح عرضه آن حتماً افزایش می‌یابد. قیمت مصوب برای زولبیا و بامیه، آش، حلیم و غیره از طریق کمیسیون‌های نظارت استان‌ها معین می‌شود تا هر استانی متناسب با شرایط خود قیمت‌گذاری کند.

بسته معیشتی رمضان به چه کسانی تعلق گرفت؟

چندی پیش و در آستانه ماه مبارک رمضان در ستاد ملی کرونا پیشنهاد ارائه بسته حمایتی ویژه ماه رمضان مطرح و تصویب شد و در ادامه با تصویب در دولت در دستور کار قرار گرفت.

بر این اساس، ۶۰ میلیون نفر مشمول بسته معیشتی ماه رمضان می‌شوند که همان افراد دریافت کننده یارانه معیشتی هستند؛ یارانه معیشتی کمک نقدی ماهانه‌ای است که از زمان افزایش قیمت بنزین در آبان ماه ۱۳۹۸ هر ماه پرداخت می‌شود.

مشمولان یارانه معیشتی حدود ۶۰ میلیون نفر هستند که از بین یارانه بگیران گزینش شده بودند و اکنون مشمول دریافت بسته حمایتی ماه رمضان شده‌اند. بسته معیشتی ماه رمضان ساعت ۲۴ چهارشنبه واریز شد و فقط همان حدود ۶۰ میلیون نفری که یارانه معیشتی دریافت می‌کردند مشمول دریافت این بسته شدند.

توزیع گوشت تنظیم بازار برای ماه رمضان

مدیر شبکه توزیع «شبکه هوشمند هست اینجا» وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: توزیع گوشت قرمز به قیمت تمام شده و به منظور تنظیم بازار با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام کشور به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان آغاز شد.

سجاد امیر زادگان اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان امسال شبکه هوشمند «هست اینجا» وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در همه استان‌ها گوشت و برنج به قیمت تمام شده و به منظور عمل به مسئولیت‌های اجتماعی عرضه می‌کند.

مدیر شبکه توزیع «شبکه هوشمند هست اینجا» تاکید کرد: این محصولات با همکاری ستاد اجرای فرمان امام (ره) با شرکت پشتیبانی امور دام انجام می‌شود و مردم برای تهیه آن می‌توانند به سامانه هست اینجا مراجعه کنند و بعد از ثبت نام و خریداری محصول خود، آن را از فروشگاه‌های معرفی شده در سامانه دریافت کنند.

وی افزود: بر این اساس برای هر نفر امکان خریداری ۳۰ کیلوگرم برنج و سه کیلوگرم گوشت گوساله به قیمت‌های یاد شده فراهم شده است. این محصولات به قیمت تمام شده و به منظور عمل به مسئولیت‌های اجتماعی و تنظیم بازار به فروش می‌رسد.

اشباع بازار از مرغ در آستانه ماه مبارک رمضان

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بازار مرغ به حالت اشباع رسیده، اما در یکی دو روز آتی به خاطر استقبال از ماه مبارک رمضان، تولید بیشتر از قبل ادامه خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه سرانه مرغ برای هر نفر در طول سال ۲۸ کیلوگرم است، همه نیاز کشور بیشتر از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن نیست و وقتی در یک روز هفت هزار و ۳۰۰ تن به بازار عرضه می‌کنیم، یعنی بیش از نیاز عرضه داریم. عرضه مرغ به صورت قطعه‌بندی به صورت مقطعی ممنوع است و در ادامه با اشباع بازار این ممنوعیت برداشته می‌شود.

قیمت مصوب محصولات لبنی در ماه رمضان افزایش نمی‌یابد

رئیس اتحادیه صنایع لبنی اصفهان گفت: لبنیاتی که قیمت مصوب دولتی دارد شامل پنیر UF در وزن‌های مختلف ماست دو و نیم کیلو پرچرب و کم چرب، شیر نایلونی، ماست کم چرب و پرچرب در وزن‌های مختلف، شیر بطری کم چرب، نیم چرب، ٣ درصد چربی، شیر کامل، شیر خام درب دامداری و کره حیوانی است، افزایش قیمت نخواهد داشت.

هومان امیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هر گاه دامداران قیمت شیر خام را که بین ۵۰ تا ۷۰ درصد بر قیمت محصولات لبنی تأثیرگذار است افزایش دهد، قیمت لبنیات نیز افزایش خواهد یافت. در شرایط کنونی قیمت شیر خامی که دامداران ارائه می‌دهند بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان با قیمت مصوب دارای اختلاف است که تأثیر چندانی در افزایش قیمت محصولات لبنی ندارد.

کد خبر 487201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.