بهره‌برداری از ۳ سامانه جامع هوشمندسازی اتوبوسرانی اصفهان

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه از افتتاح پروژه سامانه جامع حساب شهروندی، پرداخت الکترونیک و سامانه جامع مدیریت هوشمند ناوگان اتوبوسرانی اصفهان به عنوان سه پروژه بزرگ هوشمند در حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی خبر داد.

سید عباس روحانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اصفهان نخستین شهر دارای سامانه جامع و یکپارچه حساب شهروندی متصل به چند کارت و اولین شهر مجهز به سامانه یکپارچه AFC (سیستم دریافت اتوماتیک بلیط) و AVL (سیستم مکان یابی خودکار ناوگان) و PIS (سیستم ارائه اطلاعات به مسافران) اتوبوسرانی شهری است.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح، اصفهان اولین شهر ایران است که به امکان بلیت تک سفره QR code در شبکه اتوبوسرانی شهری مجهز شده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با تاکید بر اینکه با بهره برداری از سامانه‌های جدید، امکان شارژ کارت بلیط و حساب شهروندی به صورت آنلاین فراهم می‌شود، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح ضریب ایمنی و امنیت کارت بلیط و پرداخت‌های خرد شهری افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی سفر با استفاده از اپلیکیشن موبایلی ویژه، اطلاع از زمان رسیدن اتوبوس با استفاده از ۵۰ نمایشگر نصب شده در ۵۰ ایستگاه اتوبوس به صورت آنلاین، استفاده از ۳۰۰ دستگاه پایانه بانکی به منظور شارژ کارت بلیت‌ها، استفاده از ۸۵۰ دستگاه POS برای شارژ کارت بلیط در باجه‌های ارائه خدمات شارژ و نیز استفاده از ۳۰۰ دستگاه کاهنده آنلاین برای شارژ کارت در مراکز تفریحی شهرداری اصفهان مانند باغ پرندگان، باغ گل‌ها، شهر رویاها، باغ خزندگان، تله کابین صفه از دیگر ویژگی‌های بهره‌برداری از سامانه‌های جدید است.

روحانی گفت: برنامه‌ریزی تخصیص ناوگان در خطوط بر اساس نیاز خط و سر فاصله زمانی تردد ناوگان و در نتیجه استاندارد شدن زمان سرفاصله اتوبوس‌ها در همه خطوط از دیگر خدمات سامانه‌های جدید هوشمند اتوبوسرانی است.

وی کاهش زمان توقف اتوبوس‌ها در مبدا و مقصد و بهبود زمان انتظار مسافر و مدیریت مصرف سوخت به واسطه نظارت و کنترل پیمایش دقیق اتوبوس‌ها را از دیگر مزایای این سامانه‌ها عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه افزود: با بهره برداری از پروژه‌های سامانه جامع حساب شهروندی، پرداخت الکترونیک و سامانه جامع مدیریت هوشمند ناوگان اتوبوسرانی اصفهان، ابزارهای مدیریتی متعدد و یکپارچه در اختیار مدیران است.

وی با بیان اینکه استفاده از ۳۰۰ دستگاه POS مربوط به پذیرندگان آنلاین شامل فروشگاه‌های کوثر، شرکت‌های تعاونی شهرداری و …، نظارت بر همه خطوط ناوگان اتوبوسرانی اصفهان و مدیریت اتوبوس‌های فعال و تعمیرگاهی متوقف اتوبوسرانی با این سامانه‌ها محقق می‌شود، اظهار کرد: در سامانه جامع جدید هر شهروند می‌تواند با مراجعه به پورتال اینترنتی شهروندی، برای خود یک حساب شهروندی افتتاح کند و یک یا چند کارت بلیت جدید با ساختار جدید را به حساب شهروندی خود متصل کند.

روحانی افزود: در کنار پورتال شهروندی اپلیکیشن موبایلی «نصف جهان» طراحی و توسعه یافته است که شهروندان علاوه بر امکان استفاده از خدمات پرداخت برای شارژ حساب شهروندی و خرید بلیت تک سفره QR Code می‌توانند از زیرسیستم‌های اطلاع رسانی مسافران استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه در شهر گردشگر پذیر اصفهان، بلیت‌های تک سفره ابزار مناسبی است که هر گردشگری می‌تواند متناسب با نیاز خود تهیه و از آن برای سوار شدن به اتوبوس و مترو استفاده کند، اظهار کرد: اپلیکیشن «نصف جهان» گردشگران و سایر کاربران را از مراجعه حضوری به نقاط شارژ بی نیاز می‌کند.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه خاطرنشان کرد: سامانه جامع مدیریت هوشمند ناوگان اتوبوسرانی اصفهان با پوشش سخت افزاری یک هزار و ۳۰۰ اتوبوس شهری و ۳۰۰ گیت ایستگاه‌های خطوط تندرو و طیف وسیعی از سامانه‌های سخت افزاری و نرم افزاری مرکزی، ابزار کامل و یکپارچه در اختیار مدیریت شهری قرار داده است تا اطلاعات غنی چند وجهی و لحظه‌ای در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح، مدیریت شهری اصفهان با اعتماد به توان تولید داخلی موفق شد تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری همخوان با استانداردهای روز دنیا که توسط متخصصان داخلی طراحی و تولید شده را به کار گیرد و نگرانی پروژه‌های مشابه برای وابستگی به تأمین کنندگان خارجی را مرتفع سازد.

روحانی گفت: ماهیت سامانه پرداخت الکترونیک مبتنی بر حساب شهروندی، باعث می‌شود که ساختار سامانه به سمت تمام online بودن مبتنی بر شبکه G۴ در بستر یک شبکه APN اختصاصی و امن حرکت کند، بنابراین در هر لحظه از زمان می‌توان وضعیت کارکرد روزانه اتوبوس‌ها را که در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه در سامانه مرکزی به روز رسانی می‌شود را در مرکز کنترل و نظارت مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه زیرسیستم‌های PIS امکان ارائه اطلاعات لحظه‌ای و درست به کاربران و مدیریت بهینه تقاضا را نیز فراهم کرده است، تصریح کرد: بستر ایجاد شده در قالب این پروژه راه را برای مدیریت یکپارچه پرداخت‌های خرد شهری بسیار فراتر از شبکه حمل و نقل باز کرده است و می‌توان از این حساب شهروندی برای پوشش سایر خدمات شهری و پرداخت یکپارچه الکترونیک در آنها بهره برد.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با بیان اینکه تحقق سامانه جدید مبتنی بر حساب شهروندی مستلزم سپری شدن یک فاز بسیار پیچیده فنی برای مهاجرت از کارت قدیم به کارت جدید است، اظهار کرد: نزدیک به ۵.۵ میلیون کارت موجود در اختیار شهروندان همچنان در این سیستم فعال بوده و قابل سرویس‌دهی است.

کد خبر 487125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.