همایون شجریان و آهنگی دیگر برای سریال "می خواهم زنده بمانم"+ فیلم

دومین قطعه از سریال می‌خواهم زنده بمانم با صدای همایون شجریان و اشعاری از حسین منزوی و هوشنگ ابتهاج منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها بازار سریال‌های نمایش خانگی رونق خوبی گرفته است. بدون شک موسیقی متن و تیتراژ از اجزای مهم تولید یک فیلم یا سریال است که انتظار می‌رود در سریال‌های نمایش خانگی بیشتر به آن اهمیت داده شود.

هوای زمزمه‌هایت دومین قطعه‌ای است که همایون شجریان برای سریال "می‌خواهم زنده بمانم" خوانده است. این قطعه توسط غلامرضا صادقی آهنگسازی شده و اشعار به کار رفته در آن از حسین منزوی و هوشنگ ابتهاج است.

هوای زمزمه‌هایت در واقع آهنگی است که به نظر ساده می‌رسد ولی به خوبی توانسته با داستان سریال "می‌خواهم زنده بمانم" منطبق باشد. به طوری که مخاطب اگر سریال را دنبال کند بیشتر به بار عاطفی موجود در این موسیقی پی خواهد برد. در این قطعه همایون شجریان مانند همیشه اجرایی بدون نقص داشته است و با خوانندگی خود قطعه را به بهترین شکل اجرا کرده است. در واقع شجریان به خوبی توانسته با شعر و موسیقی ارتباط برقرار کند و با تکنیک آوازی خود به شکلی مناسب و در جهت رسیدن به بیانی خوب قطعه را اجرا کند.

در ابتدای قطعه مصرع "کجاست بارشی از ابر مهر بار صدایت" به صورت آوازی اجرا می‌شود. این شعر در واقع یکی از زیباترین اشعار عاشقانه حسین منزوی است که همایون شجریان با لحنی متفاوت اجرا کرده است. در ادامه قطعه به آرامی ریتمی پنج ضربی به خود می‌گیرد و سعی شده لطافت و شاعرانگی منزوی و ابتهاج تنها با چند فاصله ساده موسیقایی ولی حزن‌انگیز و رعایت نوانس‌ها در موسیقی جاری شود.

چیزی که جالب توجه است انتخاب مناسب اشعار و همخوانی آن با موسیقی است. در واقع اشعار منزوی و ابتهاج به شکلی انتخاب شده که اگر شنونده نسبت به این موضوع آگاهی نداشته باشد همچنان تصور می‌کند که قطعه تنها یک شاعر دارد. به هر روی شنیدن قطعه بدون دیدن سریال ممکن است آنچنان تأثیری بر شنونده نداشته باشد و این نشان می‌دهد که موسیقی صادقی و نحوه خواندن شجریان در کل وابستگی خوبی با سریال دارد و مهر موسیقایی خود را پای آن زده است.

این موضوع در ساخت موسیقی متن فیلم و موسیقی تیتراژ بسیار حائز اهمیت است. حتماً پیش آمده است که پس از شنیدن یک قطعه مجزا ناخودآگاه تصاویری از فیلم مربوط به آن در ذهن ما تداعی می‌شود در این صورت می‌توان گفت موسیقی "هوای زمزمه‌هایت" از این حیث موفق عمل کرده است. در واقع اگر چه کاستی‌هایی داشت و چه بسا می‌توانست بهتر باشد ولی در نوع خود قطعه خوبی است. البته که اگر قطعه به خواننده دیگری به غیر از همایون شجریان سپرده می‌شد شاید شاهد چنین نتیجه‌ای نبودیم و این نشان می‌دهد خواننده با چنین فضاهای کاری به خوبی ارتباط برقرار می‌کند.

کد خبر 486794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.