انتقاد از تعلل در تزریق واکسن کرونا در مراکز سالمندان برخی استان‌ها

مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تزریق واکسن کرونا در مراکز نگهداری سالمندان در سراسر کشور گفت: در ۷ استان کشور تزریق واکسن در فاز اول کمتر از ۵۰ درصد انجام شده است.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بهزیستی، مصطفی سراج درباره فاز اول تزریق واکسن کرونا در مراکز شبانه‌روزی تحت پوشش سازمان بهزیستی، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار به حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر از ۲۰ هزار نفری که برای نوبت اول واکسن در نظر گرفته بودیم که شامل سالمندان و پرسنل مراکز نگهداری آنها بوده‌اند، تاکنون واکسن کرونا تزریق شده‌است و در مجموع برای حدود ۶۲ درصد از افرادی که در فاز اول واکسیناسیون بوده‌اند، واکسن تزریق شده‌است.

وی ادامه داد: کل مددجویان حاضر در مراکز شبانه‌روزی ۵۱ هزار نفر هستند و بیش از ۲۰ هزار نفر نیز پرسنل داریم که حدود ۷۵ هزار نفر می‌شوند و از این ۷۵ هزار نفر یعنی مجموع پرسنل و مددجویان شامل بیماران روانی مزمن، معلولان، سالمندان و … تاکنون ۱۷ درصد واکسیناسیون انجام شده است و ۸۳ درصد از همچنان باقی مانده است.

تزریق واکسن در ۹ استان صددرصد انجام شده است

مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در ۸ الی ۹ استان مانند ایلام، زنجان، گیلان، اردبیل، سمنان، کردستان فاز اول تقریباً به پایان رسیده است، اما در برخی از استان‌ها، برخی از دانشگاه‌ها علیرغم اینکه هماهنگ شده و سهمیه در اختیار آن‌ها قرار داده شده است، اما در تزریق واکسن تأخیر داشته‌اند و اعلام کرده‌اند، سهمیه‌ای در این بخش ندارند.

سراج با اشاره به استان‌هایی که در امر واکسیناسیون با تأخیر مواجه بوده‌اند، تصریح کرد: تزریق واکسن کرونا در استان‌های کرمانشاه با ۱۷ درصد، اصفهان با ۲۱ درصد، گلستان با ۲۶ درصد، خراسان شمالی با ۳۱ درصد، کهکیلویه و بویراحمد با ۳۴ درصد، فارس با ۳۷ درصد و تهران با ۴۷ درصد در فاز اول انجام شده است، در حالی که در دیگر استان‌ها بیش از ۵۰ درصد تزریق واکسن را در فاز اول برای سالمندان انجام داده‌اند و همانطور که گفتم ۹ استان نیز بیش از ۹۰ درصد تزریق واکسن را برای این گروه انجام داده‌اند.

تعلل در تزریق واکسن در ۷ استان

وی ادامه داد: توقع ما این است که دانشگاه‌هایی که هنوز نتوانسته‌اند واکسیناسیون را انجام دهند، طبق توافقی که به عمل آمده و سهمیه‌ای که در اختیارشان قرار داده شده است، در اسرع وقت واکسیناسیون را انجام دهند. برای ما این سوال پیش آمده است که چطور برخی استان‌ها توانسته‌اند واکسیناسیون را انجام دهند و برخی از استان‌ها هنوز نتوانسته‌اند!؟ وزارت بهداشت به همه دانشگاه‌ها اعلام کرده است و سهمیه را نیز با ما هماهنگ کرده است، اما چطور می‌شود در ۷ استان هنوز واکسیناسیون کمتر از ۵۰ درصد انجام شده است.

مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد داده بودیم سهمیه واکسن تعدادی از سالمندان را که شرایط دریافت واکسن را نداشته‌اند، برای گروه‌های دیگر استفاده کنند و این واکسن‌ها برای معلولان و بیماران روانی مزمن تزریق شود که در بعضی از استان‌ها مانند یزد و مرکز کهریزک نیز این اتفاق افتاد. همچنین برای تعدادی از افراد که در فاز اول قرار داشتند، اما تب داشته‌اند و یا اخیراً به کرونا مبتلا شده‌اند بر اساس دستورالعمل واکسیناسیون، واکسن تزریق نمی‌شود.

تمهیدات لازم برای تزریق واکسن کرونا به سالمندان

سراج در پاسخ به این سوال که آیا سالمندان پس از تزریق واکسن با مشکل مواجه شده‌اند، گفت: خوشبختانه سالمندان نیز مانند سایر افراد عوارض معمولی تزریق واکسن را داشته‌اند، اما خوشبختانه آن پیش‌بینی‌هایی که ما داشتیم در خصوص عوارض ایجاد نشد، ما برای تزریق واکسن به سالمندان پیش‌بینی کرده بودیم که ماشین اورژانس تا تزریق آخرین دوز واکسن تا ۴ ساعت بعد در محل مستقر باشد یا بیمارستان معین را برای این منظور در نظر گرفته بودیم. در دستورالعمل مشترکی که بین ما و وزارت بهداشت تدوین شده بود، ما این موارد را در نظر گرفته بودیم، البته مواردی به صورت معدود داشتیم که به بیمارستان اعزام کردیم، اما تاکنون گزارشی از فوت افراد به دلیل تزریق واکسن کرونا در مراکز به ما ارسال نشده است.

میزان درگیری مراکز حدود ۱۵ درصد است

وی درباره شرایط مراکز در پیک چهارم کرونا و شیوع کرونای جهش یافته گفت: در حال حاضر میزان درگیری مراکز از نظر شیوع بیماری کرونا حدود ۱۵ درصد است و میزان فوتی‌ها نیز کمتر از یک درصد است. خوشبختانه کرونای انگلیسی آنچنان که در سطح جامعه گسترش پیدا کرده، تاکنون در مراکز ما ورود نداشته و ما به واکسیناسیون امیدوار هستیم و اگر واکسیناسیون به موقع انجام شود ما مشکلی نخواهیم داشت. ما نباید زمان را در این خصوص از دست بدهیم به ویژه اینکه وزارت بهداشت در همان ابتدای شیوع کرونا مراکز ما را جزو مراکز پرخطر اعلام کرده بود.

پذیرش افراد مجهول‌الهویه در مناطق قرمز با احکام قضائی

مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور همچنین در خصوص پذیرش در مراکز شبانه‌روزی تصریح کرد: پذیرش در مناطق قرمز دستورالعمل صادر شده است و در این مناطق صرفاً افراد مجهول‌الهویه با احکام قضائی و یا افرادی که فاقد سرپرست مؤثر هستند، پذیرش می‌شوند، اما در مناطق قرمز سیاست کاملاً انقباضی است و باید با اعمال این محدودیت‌ها ورود و خروج را کنترل کنیم. البته هر منطقه با هر رنگی دستورالعمل خاص خود را دارد. خوشبختانه تاکنون مشکلی نداریم، اما یکی از دلایلی که ما تاکید داریم، باید در مراکز ما واکسیناسیون انجام شود به دلیل این است که خواه ناخواه مراکز ما درگیر می‌شوند چراکه پرسنل ما در حال تردد هستند و اگر خدایی نکرده مراکز ما با شیوع گسترده بیماری مواجه شود، کنترل آن بسیار سخت است به همین دلیل از دانشگاه‌های علوم پزشکی که در انجام واکسیناسیون با تأخیر عمل کرده‌اند، می‌خواهیم هرچه سریع‌تر تزریق واکسن در مراکز ما را انجام دهند و مانند دانشگاه‌هایی که به موقع عمل کرده‌اند این دانشگاه‌ها نیز اقدامات خود را انجام دهند، چراکه اگر مراکز ما درگیر شود کنترل و مهار بیماری برایمان سخت خواهد بود.

سراج درباره پذیرش افراد پشت نوبتی گفت: ما تمایلی نداریم افرادی که خانواده دارند وارد مراکز شبانه‌روزی شوند مگر اینکه خانواده دارای شرایط خاص باشد و نتواند از فرد نگهداری کند و سیستم مددکاری ما به این نتیجه برسد که این فرد باید در مراکز نگهداری شود، ما پذیرش را انجام می‌دهیم. هدف ما این است که با حمایت خانواده در شرایط فعلی افراد به سمت مراکز شبانه‌روزی نیایند و در شرایط کنونی در خانواده شرایط امن‌تری برای افراد دارای معلولیت و سالمندان فراهم است.

کد خبر 486733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.