داوطلبان بدون آموزش اقدام به اطفای حریق در جنگل‌ها نکنند

دبیر اجرایی نهضت سبز زاگرس با بیان این که برخی داوطلبان و خانواده آن‌ها با مشکلاتی در زمینه‌های دریافت بیمه و دیه روبه‌رو شده‌اند، ‌گفت: داوطلبان اطفای حریق بدون دریافت آموزش‌های لازم و کارت همیار طبیعت از سازمان‌های متولی اقدام به ورود به عرصه‌ و اطفای حریق نکنند.

به گزارش ایمنا، امید سجادیان، ضمن اشاره به اینکه عملیات اطفای آتش‌سوزی جنگل‌ها کاری تخصصی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه سال گذشته تعدادی از هموطنان و داوطلبان اطفای حریق طی عملیات مصدوم شدند یا جان خود را از دست دادند، توصیه می‌شود که دبیران تشکل‌ها، گروه‌ها و شبکه‌های مردم نهاد فراخوان‌های عمومی جهت اطفای حریق صادر نکنند و پیش از آن برای اعضای داوطلب خود که از آمادگی جسمانی کافی برخوردارند کارت همیار طبیعت از سازمان‌های مربوطه تهیه کنند.

وی ادامه داد: ابتدا لازم است تمامی داوطلبانی که می‌خواهند در اطفای حریق کمک کنند کارت همیار طبیعت را از سازمان‌های جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست دریافت کنند چراکه در غیر این صورت این اقدام بدون هماهنگی با سازمان‌های متولی خواهد بود و این سازمان‌ها مسئولیت این افراد را در صورت بروز حادثه نمی‌پذیرند بنابراین تشکل‌ها و نهادهای مردم‌نهاد باید کمیته‌های اطفای حریق تشکیل و نیروهای خود را آموزش دهند، کارت همیار طبیعت برای اعضای خود تهیه کنند و پیش از وقوع آتش‌سوزی طی مکاتباتی با سازمان جنگل‌ها و حفاظت محیط زیست نام نیروهای اطفای حریق خود را اعلام کنند.

سجادیان با اشاره به مشکلات حقوقی به وجود آمده برای داوطلبان مصدوم و خانواده داوطلبانی که سال گذشته هنگام عملیات اطفای حریق جان خود را از دست داده بودند، اظهار کرد: خانواده برخی از این افراد هنوز بیمه یا حتی دیه دریافت نکرده‌اند همچنین قرار بود داوطلبانی که در این راه جان باختند، شهید نامیده شوند اما با این موضوع مخالفت شد.

دبیر اجرایی نهضت سبز زاگرس ضمن تاکید بر ضرورت آموزش دیدن نیروهای داوطلب گفت: بسیاری از حوادثی که سال گذشته برای نیروهای داوطلب مردمی رخ داد به‌دلیل نداشتن آموزش‌های لازم و امکانات و تجهیزات کافی مانند لباس ضد حریق و سایر تجهیزات انفرادی بود و این داوطلبان در بسیاری از مواقع مجبور بودند با استفاده از شاخه‌های درختان اقدام به اطفای حریق کنند همچنین لازم است تشکل‌های مردم‌نهاد بیمه بی‌نام را برای اعضای خود در نظر گیرند و پیش از اعزام نیروهای خود به عرصه‌هایی که دچار حریق شده‌اند با سازمان‌های متولی هماهنگی‌های لازم را انجام دهند تا با مشکلاتی از جمله تعلق نگرفتن بیمه و دیه به داوطلبان مصدوم یا خانواده داوطلبانی که جان باخته‌اند، روبه‌رو نشوند.

به گفته سجادیان، مسئولان اگر حمایت مردم، جامعه محلی و فعالان محیط زیست را می‌خواهند باید در زمینه آموزش و پرداخت بیمه و دیه این افراد را مورد حمایت قرار دهند چراکه تاکنون این فعالان و دوستداران محیط زیست با هزینه‌های شخصی، بدون آموزش و با تجهیزات معمولی و اندک وارد عرصه‌ها شده و اقدام به اطفای حریق کرده‌اند. این داوطلبان مردمی در بسیاری از مواقع نیز پیش از رسیدن نیروهای اطفای حریق سازمان‌های متولی در محل حاضر شده‌اند بنابراین لازم است سازمان‌های متولی از هم‌اکنون چاره‌ای بیندیشند تا علاوه‌بر اینکه شرایط را برای این داوطلبان تسهیل کنند، مسئولیت این داوطلبان را نیز در صورت بروز حادثه بپذیرند.

وی با اشاره به اینکه فعالان محیط زیست به‌خاطر علاقه‌ای که به طبیعت دارند زمان وقوع آتش‌سوزی وارد عرصه‌ها می‌شوند و اقدام به اطفای حریق می‌کنند، افزود: با این حال لازم است که فعالان محیط زیست و داوطلبان مردمی از آموزش‌ها و تجهیزات کافی برخوردار باشند و به‌لحاظ حقوقی به مساله پرداخت بیمه و دیه آنان توجه شود چراکه با چنین شرایطی احتمال دارد حوادث سال گذشته تکرار شود و بدون پشتوانه و تضمینی جان و سلامت هموطنان بیشتری در معرض خطر قرار گیرد.

سجادیان گفت: عملیات اطفای حریق کار تخصصی است که نیاز به برنامه‌ریزی‌های پیشین دارد. از این رو نباید در این عرصه افراد احساسی برخورد کنند چراکه اصل مهم در اطفای حریق، حفظ سلامت افراد است. از این رو افرادی که در شرایط وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی اقدام به اطفای حریق می‌کنند لازم است ضمن برخورداری از آموزش‌های لازم در این شرایط منطقی برخورد کنند و هموطنان نیز این را در نظر داشته باشند که به‌غیر از افرادی که از تجهیزات و آموزش‌های لازم برخوردار هستند افراد دیگری نباید در عرصه‌ای که دچار حریق شده حضور داشته باشند.

منبع: ایسنا

کد خبر 486629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.