آرزوی دیرین پوشش بیمه‌ای خدمات اوتیسم سال ۹۹ محقق شد

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران گفت: پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی آرزوی دیرینه انجمن اوتیسم ایران بود که در سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاد.

به گزارش ایمنا، سعیده صالح غفاری امروز دوشنبه در مراسم معرفی پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی اختلالات اوتیسم که در سازمان بیمه سلامت برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ نشست‌هایی با خانواده‌ها داشتیم و همه صحبت ما این بود که درمان اوتیسم، خدمات توانبخشی است. خدمات توانبخشی نیز گران است و ابتدا و انتهای آن مشخص نیست. این‌که آیا زمان تشخیص درست است یا نه. انجمن اوتیسم ایران امسال هفتمین سال تأسیس خود را پشت سر گذاشت و به جرأت می‌توان گفت سال ۱۳۹۹ باور نکردنی بود زیرا نهاد مدنی در کنار بخش دولتی و خیرین و بخش خصوصی اگر بتوانند تعامل مثبت و ارتباط همسو داشته باشند، حاصل آن همین خواهد بود.

وی ادامه داد: اوتیسم در سرفصل بیماری‌های خاص قرار گرفت، اما اعتبار آن باید نشاندار شود تا وزارت بهداشت بداند برای هر سال چه مبلغی را برای اوتیسم باید در نظر بگیرد.

غفاری تصریح کرد: اگر سازمان‌ها، انجمن‌های مردم نهاد را باور کرده و در سطوح تصمیم گیری و اجرایی و نظارتی از انجمن‌ها استفاده شود، شاهد این خواهیم بود که جامعه هدف نفع می‌برد.

مدیرعامل انجمن اوتیسم گفت: بحث غربالگری اوتیسم از طریق شبکه بهداشت مطرح و به صورت آزمایشی آغاز شده، اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است. سال ۱۴۰۰ بسیار زمان مناسبی است تا بحث غربالگری اوتیسم را جدی دنبال کنیم. بحث خدمات درمانی و دندان پزشکی نیز مطرح است و آئین نامه‌های آن به ساماندهی نیاز دارد.

وی افزود: بخش عمده مشکلات جامعه اوتیسم این است که یک سازمان متولی همه امور اوتیسم باشد. در مرحله غربالگری و تشخیص زودهنگام اگر وزارت بهداشت به عنوان نهاد اصلی بر عهده بگیرد، سردرگمی جامعه اوتیسم کمتر می‌شود. تا آن زمان نیازمند همسویی کامل آموزش و پرورش، بهزیستی و وزارت بهداشت هستیم.

انجمن‌های مردم نهاد همواره کمک حال نظام سلامت بوده‌اند

علی اصغر باقرزاده نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ همه تلاش این بود که نگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت داشته باشیم. با توجه به موضوع کرونا، از بیماری‌های خاص غافل نشدیم و سعی کردیم همه تلاش را در حد بضاعت انجام بدهیم.

وی ادامه داد: با این‌که بودجه ۱۴۰۰ به طور رسمی ابلاغ شده، شاهد رونمایی از سطوح مختلف توانبخشی برای بیماران هستیم. این نشان می‌دهد که برنامه‌ ریزی مناسبی انجام شده و جای تشکر دارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: همه تلاش خود را انجام می‌دهیم که دغدغه بیماران کاهش پیدا کند. برای بیماری‌های نادر نیز برنامه ریزی‌هایی انجام شده که با همکاری وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت، تأمین اجتماعی و بهزیستی باید انجام شود.

نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم بتوان گامی بلند برای رفع مشکلات بیماران برداریم. گره گشایی‌ها چه در بودجه و چه در قوانین باید انجام شود. اگر قوانینی دست و پا گیر است، باید برداشته شود. انجمن‌ها همواره کمک حال نظام سلامت بوده‌اند. در بحث کرونا نیز سازمان‌های مردم نهاد بسیار خوش درخشیدند. این مجلس دست یاری و کمک را به سمت انجمن‌های مردم نهاد دراز می‌کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 486496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.