ماه رمضان در نقاط مختلف جهان چه روزی شروع می‌شود؟ / چهارشنبه روز اول ماه رمضان در ایران

منجم آماتور و عضو ستاد استهلال ماه گفت: امسال آغاز ماه رمضان در کشورهای مختلف جهان در دو روز متفاوت، بعضی سه شنبه ۲۴ فروردین و بعضی دیگر چهارشنبه ۲۵ فروردین خواهد بود.

علیرضا بوژمهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: لحظه غروب خورشید روز دوشنبه ۲۳ فروردین، از جنوب شرقی تا منتهی الیه شمال غربی ایران بین ۱۱ ساعت و ۴۳ دقیقه تا ۱۳ ساعت و ۶ دقیقه، از زمان مقارنه ماه نو طی خواهد شد، اما بنا بر دلایلی در غروب روز دوشنبه ۲۳ فروردین و در پهنه سرزمینی ایران، هلال ماه رمضان با چشم عادی و یا با چشم مسلح و استفاده از ابزار قدرتمند رصدی قابل رؤیت نیست.

وی با بیان مختصات ماه و خورشید در لحظه غروب خورشید دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ در شهر اصفهان، خاطرنشان کرد: زمان غروب محاسباتی خورشید در ساعت ۱۹:۳۱:۰۱، زمان غروب محاسباتی ماه در ساعت ۱۹:۵۰:۴۹، مدت مکث ماه ۱۹ دقیقه و ۳۴ ثانیه، ارتفاع ماه از افق ۳.۴ درجه، جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید، ۶.۱ درجه و اختلاف سمت ماه و خورشید منفی ۴.۶ درجه است.

این منجم آماتور و عضو ستاد استهلال ادامه داد: ضخامت بخش میانی هلال ۰.۰۸ دقیقه قوسی، فاز ماه ۰.۳۴ درصد نسبت به قرص کامل ماه، فاصله زمین تا ماه ۴۰۴۴۸۹.۵۷ کیلومتر (ماه در اوج مداری)، سن هلال ۱۲ ساعت و ۳۰ دقیقه پس از مقارنه و عرض دایرةالبروجی ماه نیز ۳.۵ درجه منفی (جنوبی) است.

بوژمهرانی تاکید کرد: مطابق نظریه "آندره دانژان"، هلال ماه در جدایی زاویه‌ای حداقل هفت درجه از خورشید شکل می‌گیرد البته در سال‌های اخیر یکی دو گزارش از رؤیت هلال در جدایی زاویه‌ای ۶.۵ درجه توسط رصدگران بسیار خبره و با استفاده از ابزار قدرتمند رصدی و روش‌های دقیق واصل شده است.

وی اضافه کرد: میزان جدایی زاویه‌ای هلال ماه با خورشید در لحظه غروب خورشید ۲۳ فروردین در شمال غربی‌ترین بخش سرزمینی ایران به حدود ۶.۳۷ درجه می‌رسد که کمتر از تمامی رکوردهای حدی پذیرفته شده است.

شروع ماه رمضان در نقاط مختلف زمین چگونه محاسبه می‌شود؟

چهارشنبه روز اول ماه رمضان ۱۴۰۰

این عضو ستاد استهلال با بیان اینکه ارتفاع اندک هلال از افق موجب می‌شود مکث هلال نیز بسیار کوتاه شود، تصریح کرد: به طور معمول میزان مکث هلال حداقل باید بیش از ۳۵-۳۳ دقیقه باشد تا با گذشت زمان از غروب خورشید و تاریک‌تر شدن آسمان، نور هلال بر نور زمینه آسمان برتری یافته و توسط چشم انسان قابل تشخیص باشد.

بوژمهرانی گفت: این پارامترهای ضعیف هلال در کنار ضخامت بخش میانی و فاز اندک آن همگی ثابت می‌کنند که هلال ماه رمضان در غروب روز دوشنبه ۲۳ فروردین مصادف با ۲۹ شعبان المعظم در پهنه سرزمینی ایران، قبل یا بعد از غروب خورشید، با چشم عادی یا با چشم مسلح و ابزار قدرتمند رصدی قابل رؤیت نبوده و سه شنبه ۲۴ فروردین مصادف با ۳۰ شعبان خواهد شد و روز چهارشنبه ۲۵ فروردین مصادف با اول ماه مبارک رمضان در ایران است.

وی افزود: این موضوع با فتوای تمامی مراجع تقلید اهل تشیع، چه آنها که رؤیت هلال با ابزار را دارای حجت شرعی می‌دانند و چه آنها که فقط رؤیت هلال با چشم غیر مسلح را دارای حجت شرعی می‌دانند، همخوانی دارد.

این منجم آماتور اضافه کرد: همین وضعیت برای تمامی مناطق قاره‌های اقیانوسیه، آسیا، اروپا و آفریقا نیز صدق می‌کند و در هیچیک از این مناطق امکان رؤیت هلال رمضان در غروب روز ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) وجود ندارد، اما موضوع برای ساکنین قاره‌های آمریکای شمالی و جنوبی متفاوت است.

شروع ماه رمضان در نقاط مختلف زمین چگونه محاسبه می‌شود؟

شروع ماه رمضان برای ساکنان قاره‌های آمریکای شمالی و جنوبی

بوژمهرانی خاطرنشان کرد: تمامی مناطق قاره آمریکای جنوبی به جز نیمه جنوبی کشورهای شیلی و آرژانتین، آمریکای مرکزی، مکزیک، ایالات متحده آمریکا و جنوب غربی کانادا در موقعیتی قرار دارند که هلال ماه در این مناطق با ابزار یا چشم غیر مسلح قابل رؤیت خواهد بود بنابراین برای مسلمانان این مناطق، ماه رمضان می‌تواند از روز سه شنبه، ۱۳ آوریل آغاز شود.

وی به چگونگی آغاز ماه رمضان در کشور عربستان سعودی اشاره و تاکید کرد: ماه شعبان در عربستان سعودی یک روز زودتر از ایران آغاز شده است و این موضوع ارتباطی به رؤیت شدن هلال شعبان، آن هم یک روز زودتر از آنچه که در ایران رخ داده است ندارد بلکه مربوط به قواعد نجومی و محاسباتی است که در تنظیم تقویم ام القری مد نظر قرار می‌گیرد.

این عضو ستاد استهلال تصریح کرد: در استخراج این تقویم محاسباتی چنانچه در افق مکه مکرمه دو شرط وجود داشته باشد، روز بعد به عنوان روز اول ماه قمری شناخته می‌شود. مقارنه ماه و خورشید قبل از غروب خورشید (سن هلال مثبت باشد) و غروب هلال پس از غروب خورشید (مکث هلال مثبت باشد) دو شرط لازم است؛ چه هلال رؤیت بشود و چه اصولاً قابل رؤیت نباشد.

بوژمهرانی با بیان اینکه مبنای آغاز ماه‌های قمری در این تقویم، محاسباتی بوده و ارتباطی با وضعیت رؤیت پذیری هلال ندارد، افزود: آنچه مسلم است ماه شعبان در عربستان سعودی نمی‌تواند ۲۹ روز باشد زیرا در غروب روز یکشنبه ۲۲ فروردین برابر با ۱۱ آوریل که در عربستان سعودی مصادف با ۲۹ شعبان است هم سن هلال و هم مکث آن در افق مکه مکرمه منفی بوده و بنابراین روز دوشنبه ۲۳ فروردین برابر با ۱۲ آوریل در عربستان سعودی مصادف با ۳۰ شعبان خواهد بود.

سه شنبه؛ شروع ماه رمضان در عربستان

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه تعداد روزهای ماه قمری حداکثر ۳۰ روز است بدون اینکه هلال ماه رمضان در غروب روز دوشنبه در شبه جزیره عربستان دیده شود روز سه شنبه ۲۴ فروردین در عربستان سعودی و دیگر کشورهای اسلامی که از تقویم عربستان تبعیت می‌کنند روز اول ماه مبارک رمضان اعلام خواهد شد.

این منجم آماتور و عضو ستاد استهلال اضافه کرد: نتیجه آنکه امسال آغاز ماه رمضان در کشورهای مختلف در دو روز متفاوت، بعضی از سه شنبه ۲۴ فروردین و بعضی دیگر از چهارشنبه ۲۵ فروردین خواهد بود.

کد خبر 486366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IN ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    8 1
    بعضی اسم ببرید