واکنش عضو شورا به سقوط درخت ۶۰ ساله با وزش بادی خفیف در تهران

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به سقوط یک درخت چنار قدیمی در خیابان ولیعصر با وزش بادی خفیف از شهرداری خواست تهیه برنامه عملیاتی پایش زیرسطحی درختان خیابان ولیعصر را در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید آرش حسینی میلانی در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران با اشاره به شهادت دو محیط بان زنجانی توسط شکارچیان غیرقانونی از فراکسیون محیط زیست مجلس درخواست کرد که با بازنگری قانون شکار و صید به صورت اصولی زمینه‌های بروز چنین فجایعی را برطرف کنند و از دولت هم می‌خواهم در راستای تصویب قانون حمایت قضائی از محیط‌بانان و جنگلبانان اقدام عاجل کرده و مشکلات مربوط به پرداخت دیه این عزیزان برطرف شود.

وی به تملک باغ علاءالدوله در منطقه ۱۲ اشاره کرد و گفت: این باغ قبل از عید، ۶۸ میلیارد تومان خریداری شد و با وسعت دو هزار متر مربع تبدیل به فضای عمومی و بوستان می‌شود. منطقه ۱۲ به شدت نیازمند فضای سبز عمومی است.

این عضو هیأت رئیسه شورای شهر همچنین در تذکری با عنوان لزوم تهیه برنامه عملیاتی پایش زیرسطحی درختان خیابان ولیعصر تصریح کرد: در هفته گذشته در خیابان ولیعصر شاهد سقوط یک درخت چنار سبز حدوداً ۶۰ ساله با وزش یک باد خفیف بودیم که نگرانی‌هایی را درباره وضعیت پایداری درختان کهنسال شهر ایجاد کرد. با وجود تهیه شناسنامه درختان برای خیابان ولیعصر توسط شهرداری، همچنان خلأ جدی درباره بررسی وضعیت زیرسطحی درختان این کریدور سبز مشاهده می‌شود.

وی تاکید کرد: در اسرع وقت برنامه عملیاتی پایش زیرسطحی درختان خیابان ولیعصر به شورا ارسال شود، سازمان بوستان‌ها با همکاری سازمان آتش‌نشانی گزارش جامعی از آمار سقوط سقوط درختان و ناپایداری مشهود به تفکیک شریان‌های اصلی شهر تهیه و منتشر کنند.

عضو شورای شهر تهران همچنین در نطقی به موضوع طرح جامع مدیریت پسماند پرداخت و گفت: بر اساس نتایج نمونه‌گیری‌ها در مبدا، ۵۸ درصد پسماندهای خانگی، غذایی بوده، ۳۴ درصد پسماند خشک ارزشمند و هشت درصد پسماند خشک غیرارزشمند است که ترکیب پسماند خشک ارزشمند شامل پلاستیک‌ها ۱۸ درصد، مقوا و کارتن ۱۰ درصد، فلزات ۱.۵ درصد، شیشه ۲.۵ درصد و نان ۳ درصد است.

حسینی میلانی با بیان این که مناطق یک، سه، ۱۱ و ۱۲ دارای بیشترین سهم پسماند خشک ارزشمند و مناطق ۱۷ و ۱۴ دارای کمترین سهم پسماند خشک ارزشمند هستند، تصریح کرد: در مقایسه با نتایج ترکیب پسماند مسکونی در مبدا نسبت به سال ۸۷، می‌توان نتیجه گرفت میزان پسماند تر، شش درصد در مبادی کاهش داشته و میزان پسماند خشک شش درصد افزایش داشته است.

وی با بیان این که فرکانس جمع‌آوری پسماند حداقل یک بار در شبانه‌روز است اما در بسیاری از مناطق این کار بیش از یک بار انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در ۱۰ درصد نقاط نیز فرکانس جمع‌آوری پسماند تا سه بار در روز برآورد می‌شود بر این اساس فرکانس کلی جمع‌آوری پسماند در تهران برابر با ۱.۴ بار در روز است در حالی که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته فرکانس جمع‌آوری یک بار در هفته است.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان این که بیش از ۸۰ درصد پسماند تولیدی به آرادکوه (بین پنج هزار تا پنج هزار و ۵۰۰ تن) حمل می‌شود، گفت: ۶۰ درصد کل پسماند تولیدی تهران دفن می‌شود که درصد دفن اصولی آن ناچیز است. در مورد پسماند ساختمانی ۶۲ درصد منتقل شده و ۹۵ درصد آن دفن می‌شود.

حسینی میلانی میزان وصولی هزینه‌های خدمات پسماند را حدود ۵۰ درصد برشمرد و تصریح کرد: اکنون پرداخت کامل عوارض فقط در زمان نقل و انتقال ملک یا انحصار وراثت اجباری است و در حالت عادی، سازوکاری برای دریافت به روز این عوارض وجود ندارد.

کد خبر 486229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.