پایان تیرماه آخرین فرصت بخشودگی جرایم کارفرمایان است

مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان گفت: یکی از انتظارات کارفرمایان بخشودگی جرایم بوده است کارفرمایان می‌توانند از طریق پرتال سازمان تأمین اجتماعی تقاضای خود را ثبت کنند و تا پایان تیرماه هم فرصت استفاده از این بخشودگی است که با پرداخت اصل بدهی از آن بهره‌مند شوند.

محسن ریاضی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به این که مستمری بگیران تأمین اجتماعی شامل ۳ دسته بازنشسته، از کارافتاده و بازمانده هستند، اظهار کرد: بازنشستگانی که از سال ۹۹ به بعد بازنشسته شده‌اند مشمول متناسب سازی حقوق شدند، دو مرحله متناسب‌سازی حقوق لحاظ شده است که مرحله اول اواسط سال ۹۹ و دیگری در اسفند گذشته انجام شد که برای اولین بار در فروردین ماه امیدواریم بتوانیم احکام مستمری بگیران را آماده کنیم که هم شامل افزایش سالانه مستمری‌ها و همسان سازی مرحله دوم باشد که برای حداقل دستمزدها ۳۹ درصد و برای سطوح ۲۶ درصد اضافه می‌شود.

همسان‌سازی حقوق در ۲ مرحله انجام شد

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان تصریح کرد: یکی از مطالبات بازنشسته‌ها این بود که افزایش سایر سطوح که همان ۲۶ درصد است اجرا شود و در این مورد به مرور زمان کسانی که بالاتر از حداقل دستمزدها بودند با گذشت زمان به حداکثر دستمزد می‌رسند در اینجا فاصله بین حداقل‌ها و سایر سطوح کمتر می‌شود. اتفاق دیگری که در متناسب سازی حقوق خواهد افتاد این است که افراد در این متناسب سازی از سه چهارم زمان برقراری مستمری خود نسبت به حداقل دستمزد کمتر از سه چهارم یا ۷۵ درصد آن را نخواهند گرفت و به نوعی سایر سطوح با این ۷۵ درصد تعدیل می‌شود.

وی اظهار کرد: مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در ابتدای سال جدید به عنوان علی‌الحساب متناسب سازی به حساب بازنشستگان واریز شد که مابه‌التفاوت آن در محاسبه و واریز می‌شود.

ریاضی با اشاره به خسارت کارفرمایان و نیروی کار از شیوع کرونا، گفت: یکی از کمک‌های خاص به کارفرمایان استمهال پرداخت حق بیمه آنها بوده است که این موضوع از اسفند ۹۸ با بخشنامه‌های مختلف ابلاغ شد و در پی شناسایی کارگاه‌ها، این کمک به کارفرمایان مشاغل آسیب دیده از کرونا انجام شد.

حذف دفترچه‌های کاغذی و نسخه الکترونیک گامی در جهت شفافیت

وی در خصوص پرداخت بیمه بیکاری به بیمه‌شدگان خسارت دیده از کرونا، گفت: علاوه بر کارفرمایان، کارکنان برخی مشاغل هم در ایام کرونا به نوعی بیکار شدند که با تعاملات صورت گرفته با اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی بیمه بیکاری به افراد مشمول پرداخت شد که منابع آن از طریق دولت و صندوق توسعه ملی تأمین شد و در ایام بیماری افراد مشمول هزینه لازم را دریافت کردند همچنین این ایام جزء سابقه کاری آنها محسوب شد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت: تعداد بیمه شدگان بیمه بیکاری در استان اصفهان ۲۰ هزار و ۹۷۶ هزار نفر و تعداد بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور هم ۱۹ هزار و ۱۱۲ نفر است.

وی در خصوص حذف دفترچه‌های کاغذی و اجرای فرآیند صدور نسخه الکترونیک گفت: این یک الزام قانونی است که همه صندوق‌های سازمان‌های بیمه‌گر از جمله سازمان تأمین اجتماعی باید این کار را انجام می‌داد. تأمین اجتماعی در این زمینه پیشرو بود و از دو سال پیش در مراکز درمانی تأمین اجتماعی روند اجرای نسخه الکترونیک انجام می‌شد.

ریاضی در خصوص مزایای این طرح افزود: اجرای این طرح در راستای شفاف‌سازی و بهره‌مندی ذینفعان واقعی و کاهش سوءاستفاده‌ها تأثیرگذار است اگرچه این طرح ممکن است برای پزشکان و داروخانه‌ها وقت‌گیر باشد اما برای ورود صحیح اطلاعات دیر یا زود باید به این سمت رفت.

۳۰ خدمت تأمین اجتماعی به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود

وی با بیان این که یکی از انتظارات کارفرمایان بخشودگی جرایم بوده است، اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی در اولین ماه سال بخشنامه‌ای صادر کرد که بر اساس آن کارفرمایانی که بدهی قبلی دارند در صورت پرداخت اصل بدهی می‌توانند از این بخشودگی برخوردار شوند شرط آن هم این است که کارگاه فعال باشد و تعداد نیروهای آن از بهمن سال ۹۸ کاهش نداشته باشند. این کارفرمایان می‌توانند از طریق پرتال سازمان تأمین اجتماعی تقاضای خود را ثبت کنند و تا پایان تیرماه هم فرصت استفاده از این بخشودگی است که با پرداخت اصل بدهی از بخشودگی بهره‌مند شوند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان در خصوص خدمات غیرحضوری این سازمان به مراجعان گفت: ۳۰ خدمت که پرمراجعه‌ترین خدمت‌ها بوده و پیش‌بینی می‌کنیم ۷۰ درصد از مراجعات به شعب را کاهش دهد به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود و این ۳۰ خدمت از طریق پرتال تأمین اجتماعی به بیمه شده، مستمری‌بگیر و کارفرما ارائه می‌شود که متقاضیان دریافت خدمات غیرحضوری می‌توانند وارد این پرتال شوند و بدون مراجعه به شعب تأمین اجتماعی خدمات را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: همسان سازی حقوق بازنشستگان آرزوی دیرینه بازنشسته‌ها بود که با همکاری دولت، نمایندگان مجلس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کانون‌های بازنشستگی انجام شد هرچند کامل نیست اما یک قدم بزرگ در بهبود حقوق پرداختی به بازنشسته‌ها است که نسبت به اسفند ۹۸ در فرودین سال ۱۴۰۰، مستمری پرداختی ۱۳۰ درصد افزایش پیدا کرد.

کد خبر 485925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.