راهکارهای نخستین شهردار زن برای حل معضلات مرکز اصفهان

با روی کار آمدن شورای پنجم در سال ۹۶ برای اولین بار از تاسیس بلدیه در اصفهان یک زن به عنوان مدیر منطقه منصوب شد تا در جهت عمران و آبادانی منطقه یک شهرداری اصفهان گام بردارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهین شکرانی که تحصیلات خود را در رشته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی اصفهان دریافت کرده و بعد از فارغ تحصیلی در بخش‌های مختلف شهرداری چون معاونت عمران شهری مشغول کار بوده و در حوزه‌هایی چون فن آوری اطلاعات، معاونت اداری مالی حوزه معاونت را بر عهده داشته است. او در تاریخ مدیریت شهری اصفهان به عنوان اولین زن به عنوان مدیر منطقه یک شهرداری انتخاب شد تا نشان دهد زنان هم توانایی زیادی در مدیریت دارند.

این منطقه با مساحت ۸۱۰ هکتاری و جمعیت ۸۱ هزار نفر از سمت شمال به خیابان فروغی، از جنوب به خیابان شهید مطهری یا محور رودخانه زاینده رود، از شرق به چهارباغ عباسی و چهارباغ پایین و از غرب به بزرگراه شهید خرازی و خیابان خرم منتهی می‌شود.

محله‌های بیدآباد، خلجا، علی‌قلی‌آقا، لنبان، الیاران، جوزدان، محله نو طالقانی، جامی، درب کوشک و شمس آبادی که همگی از محله‌های قدیمی هستند در این منطقه واقع شده است. در این منطقه به لحاظ بافت قدیمی و تاریخی مشکلات متعددی دارد، برای آشنایی بیشتر با عملکرد و پروژه‌های در دست اجرای این منطقه با مهین شکرانی مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

یکی از پروژه‌های شاخص منطقه اجرای خط دو مترو است، بخشی که در این منطقه قرار دارد تاکنون چه پیشرفتی داشته است؟

یکی از پروژه‌های شاخص سال ۹۹ عبور خط دو مترو از این منطقه است؛ سال گذشته پروژه‌های قابل توجهی را در منطقه یک به انجام رساندیم که در خصوص آزادسازی‌ها و تملک‌ها می‌توان به ایستگاه‌های قطار شهری که مربوط به خط غربی و شرقی است اشاره کرد که آزادسازی سه ایستگاه و عملیات اجرایی آن انجام شده است؛ یک ایستگاه در انتهای خیابان صاحب روضات محل تقاطع خیابان صاحب روضات با بزرگراه شهید خرازی، یک ایستگاه در ابتدای خیابان صاحب روضات در خیابان کاشانی مقابل بیمارستان کاشانی و یک ایستگاه دیگر در خیابان طالقانی در تقاطع با خیابان خلج قرار دارد که مشکلاتی برای رفت و آمد ایجاد کرده و به علت فعال بودن کارگاه‌ها بخشی از مسیر مسدود است.

خط دو مترو اتفاق خوبی برای منطقه یک است، زیرا منطقه یک را از سمت غرب به منطقه ۹ و از سمت شرق به منطقه سه متصل می‌کند و بعد از منطقه ۱۰ و ۱۴ به بالاتر از حرم زینبیه ختم می‌شود. محور شمالی جنوبی مترو را در چهارباغ داشتیم که از منطقه یک عبور می‌کند و اکنون این خط شرقی - غربی نیز سهولت رفت و آمد برای شهر اصفهان و مناطقی که از این مسیرها عبور می‌کنند، خواهد داشت.

از پروژه‌های شاخص این منطقه بگویید؟

احداث پارکینگ زیرسطحی خیابان اردیبهشت اتفاق قابل توجه منطقه یک است، ابتدای خیابان اردیبهشت پروژه پارکینگ زیرسطحی و ادامه خیابان اردیبهشت تعریف شده، اما به دلیل وجود برخی مشکلات روند آزادسازی آن طولانی شده است.‌

یکی دیگر از پروژه‌های شاخص این منطقه احداث خیابان و پارکینگ زیرسطحی صاحب روضات است که در طراحی خیابان یک پارکینگ زیرسطحی با گنجایش ۱۰۵ خودرو پیش بینی شده است؛ عملیات اجرایی خیابان تکمیل شده و به زودی به بهره برداری می‌رسد؛ البته وجود پارکینگ زیر سطحی عملیات را زمان بر کرد اما با توجه به ترافیک منطقه و وجود بیمارستان کاشانی و بیمارستان احمدیه که در دو طرف خیابان هستند، کمبود پارکینگ به شدت احساس می‌شد، ایجاد این پارکینگ زیر سطحی در بهبود ترافیک منطقه که یکی از مناطق قدیمی و تراکم مغازه‌ها بالا است، تأثیر بسزایی دارد.

خیابان طالقانی نیز با توجه به بافتی که دارد با افزایش ترافیک روبرو است و به پارکینگ نیاز دارد، البته در میدان امام حسین (ع) دو پارکینگ طالقانی و جهان نما وجود دارد و در ادامه خیابان اردیبهشت به سمت خیابان طالقانی پارکینگ زیرسطحی در دست احداث است، با تکمیل این پارکینگ بخش عظیمی از ترافیک این خیابان کاهش می‌یابد. انتظار می‌رود کسانی که به این منطقه مراجعه می‌کنند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند البته بهره برداری از خط دو مترو به کاهش ترافیک مرکز شهر کمک خواهد کرد؛ زمین‌های خالی در این خیابان وجود دارد که از مالکان آن درخواست می‌شود به صورت موقت به پارکینگ تبدیل کنند البته هزینه دریافتی متعلق به خود مالک است همچنین پیاده‌رو سازی و نوسازی ضلع جنوبی خیابان شهید مطهری انجام شده است، همچنین مسیر دوچرخه سواری ایمن برای آن پیش بینی شده البته هنوز عملیات اجرایی آن تکمیل نشده است، اما به زودی عملیات اجرایی آن تکمیل خواهد شد.

مناسب سازی مسیرهای دوچرخه نیز از دیگر پروژه‌های مهم این منطقه است در این راستا تاکنون مسیر دوچرخه سواری چهارباغ پایین که در محور میانی خیابان تعبیه شده را ساماندهی کردیم، مسیر دوچرخه حدفاصل میدان امام حسین (ع) تا میدان شهدا نیز مناسب سازی و موانع آن را رفع کردیم؛ ایمن سازی مسیر دوچرخه خیابان صائب و حاشیه مادی نیاصرم نیز از دیگر اقدامات این منطقه است. همچنین کف سازی محور بیدآبادی از بازار علی قلی آقا تا مسجد سید و رفع گلوگاه ترافیکی این محور در دستور کار قرار دارد.

امسال برای توسعه و آبادانی منطقه چه برنامه‌ای دارید؟

مشکل پارکینگ در منطقه یک مشهود است به طوری که هرجایی از منطقه یک که عبور کنیم کمبود پارکینگ عمومی احساس می‌شود، زیرا منطقه یک در هسته مرکزی شهر قرار دارد و تردد در هر کدام از این خیابان‌ها به دلیل تراکم مغازه‌ها بسیار بالا است، البته منطقه یک پر بیمارستان‌ترین منطقه نسبت به سایر مناطق است از این رو رفت و آمدهای بیشتری را هم خواهد داشت، در این راستا احداث پارکینگی در محدوده خیابان فروغی با مشارکت بخش خصوصی و پارکینگی در خیابان شهید بهشتی در دستور کار قرار دارد که امیدوارم هرچه زودتر به نتیجه برسد.

بعد از کف سازی خیابان چهار باغ که تا حد زیادی انجام شده، مناسب سازی گذرگاه‌های منتهی به چهارباغ در دستور کار قرار دارد البته در سال گذشته بخشی از کف سازی خیابان شیخ بهایی و پیاده روهای آن تکمیل شد و امسال نیز خیابان شیخ بهایی حدفاصل خیابان‌های چهارباغ تا شمس آبادی ساماندهی خواهد شد. گذرهای منتهی به چهارباغ تا آنجا که بودجه اجازه دهد در دستور کار ساماندهی قرار دارد، همچنین ساماندهی مادی نیاصرم حدفاصل چهارباغ تا خیابان شهید بهشتی و از خیابان شهید بهشتی به پل مارنان نیز جز برنامه‌های این منطقه است، با اجرای این پروژه چهارباغ به پل مارنان متصل خواهد شد. از سویی دیگر با پیاده راه سازی چهارباغ و خیابان سپه، چهارباغ به میدان امام (ره) نیز متصل می‌شود و یک گذر عابرپیاده و مسیر دوچرخه سواری در این محور گردشگری از میدان امام تا پل مارنان ایجاد خواهد شد.

مادی نیاصرم جز معدود مادی‌هایی است که عبور و مرور در اطراف آن فراهم شده است. محوطه سازی اطراف مسجد پاچنار در دستور کار قرار دارد و عملیات اجرایی آن به زودی انجام خواهد شد.

برای رفع ترافیک خیابان شهید بهشتی چه تدابیری اندیشیده شده است؟

در حال حاضر بیمارستان شهید بهشتی در صدد توسعه درمانگاه خود است در این راستا ساختمان درمانگاه را تخریب و در حال بازسازی هستند، وجود این بیمارستان و چند ساختمان دیگر رفت و آمد مضاعفی را در این خیابان ایجاد کرده است در این راستا قطعه زمینی در محدوده تقاطع شهید بهشتی و خیابان مطهری پیش بینی شده و به احداث پارکینگ عمومی اختصاص داده شده است و هم اکنون در حال آزاد سازی و تملک آن هستیم که امیدوارم به نتیجه برسد و یک پارکینگ عمومی خوب بتوانیم آنجا احداث کنیم؛ بخش زیادی از آزاد سازی آن انجام شده اما با توجه به اینکه پارکینگ به صورت طبقاتی پیش بینی شده اجرای آن زمان بر خواهد بود و دو سال به طول می‌انجامد.

برای رفع سد معبر در خیابان صارمیه راهکاری در دستور کار قرار دارد؟

مغازه‌ها و فروشگاه‌های خیابان صارمیه بیشتر عمده فروشان خوار و بار هستند که با همکاری سازمان میادین میوه و تره بار محلی را برای انتقال این مغازه‌ها پیش بینی کرده و جلساتی با فروشگاه‌های خیابان صارمیه داشتیم که به محل‌های ساخته شده نقل مکان کنند که در کلان اتفاق خوبی است چرا که مشتریان آن خاص هستند و اگر به جای دیگر منتقل شود که بافت مسکونی در کنار آن نباشد به نفع شهر و فروشندگان است.

برای نوسازی بافت فرسوده این منطقه چه برنامه‌ای دارید؟

۳۰ درصد از ۸۰۱ هکتار مساحت منطقه یک بافت فرسوده و قدیمی است، یکی از معضلات این بافت وجود منازل قدیمی و مخروبه است که بعضاً خطرآفرین بوده به طوری که برخی شهروندان به منطقه یک این موارد را گزارش می‌دهند در این راستا از ظرفیت مواد قانونی استفاده شده و به صاحب ملک اخطار می‌دهیم البته بعضی از این منازل خالی از سکنه است و حتی مالکیت آن مشخص نیست و آنهایی که خطر ریزش دارند و برای اهالی منطقه خطرناک باشد را با مجوز قانونی تخریب می‌کنیم و در صورت نیاز دیوارکشی انجام می‌شود تا برای اهالی مشکلی ایجاد نکند؛ شهرداری برای تشویق شهروندان به نوسازی منازل خود عوارض صدور پروانه در بافت فرسوده را با تخفیف صادر می‌کند در واقع تسهیلات خوبی برای اینگونه املاک وجود دارد.

کد خبر 485880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.