واکسن کرونا؛ اهداف برنامه کوواکس در سال ۲۰۲۱ چیست؟ 

تا کنون بیش از ۳۸ میلیون دوز واکسن کرونا از طریق اجرای برنامه کوواکس در اختیار ۹۸ کشور دنیا قرار گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هدف برنامه کوواکس، توزیع عادلانه واکسن کرونا بین همه کشورهای دنیا است، زیرا دریافت واکسن، مهمترین اقدام برای پایان دادن به همه‌گیری بیماری کووید -۱۹ است. ویروس کرونا افراد زیادی را در سراسر دنیا مبتلا کرده است و بیش از دو میلیون نفر نیز بر اثر ابتلای این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. تا کنون کشورهای ثروتمندتر جهان موفق شده‌اند واکسن بیشتری تهیه کنند. با وجود این کوواکس قصد دارد در مدت کمتر از یک سال، بیش از دو میلیارد دوز واکسن کرونا را در اختیار ۱۹۰ کشور دنیا قرار دهد، اما اهداف برنامه کوواکس برای سال ۲۰۲۱ میلادی چیست؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده، ۹۲ کشور فقیر و ۹۸ کشور ثروتمند در مدت کمتر از یک سال به واکسن کرونا دسترسی پیدا خواهند کرد. تا کنون بیش از ۶ میلیارد دلار در برنامه کوواکس سرمایه گذاری شده است، به نظر می‌رسد که این طرح برای رسیدن به اهداف سال ۲۰۲۱ میلادی، به حداقل دو میلیارد دلار دیگر نیاز دارد. در ماه دسامبر، دولت بریتانیا ۳۴۷ میلیون دلار و دولت آمریکا چهار میلیارد دلار در این طرح سرمایه‌گذاری کردند.

واکسن کرونا در سال ۲۰۲۱ میلادی؛ اهداف برنامه کوواکس چیست؟ 

کدام کشور برای اولین بار واکسن کوواکس را دریافت کرد؟

غنا که در ساحل غربی آفریقا قرار گرفته، اولین کشوری بود که در ماه فوریه واکسن‌های کوواکس را دریافت کرد به طوری که تقریباً ۶۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا در اختیار پایتخت این کشور قرار گرفت. پس از آن، واکسن کرونا در اختیار دیگر کشورهای کم درآمد مانند الجزایر، مالاوی و اوگاندا در آفریقا، افغانستان، ایران و عراق در خاورمیانه، و باربادوس، السالوادور و نیکاراگوئه در قاره آمریکا قرار گرفته است. با وجود اینکه دوز اول واکسن در اختیار کشورهایی با درآمد پایین و متوسط قرار خواهد گرفت، اما این واکسن‌ها به کشورهایی با درآمد بالا مانند کانادا نیز ارسال خواهد شد.

کوواکس اولین واکسن‌های کرونا را در اختیار کدام کشورها قرار داد؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) واکسن آسترازنکا را برای عرضه از طریق برنامه کوواکس مورد تأیید قرار داده است. بر اساس قرارداد تنظیم شده، قرار است ۳۴۰ میلیون دوز واکسن آسترازنکا و تقریباً ۱.۲ میلیون دوز واکسن فایزر از طریق برنامه کوواکس در اختیار کشورهای دنیا قرار بگیرد. کوواکس اولین دوزهای واکسن فایزر را در اوایل ماه مارس در اختیار چندین کشور قرار داد. رواندا جزو اولین کشورهایی بود که این واکسن را دریافت کرد. کارکنان بخش بهداشت و درمان، افراد مسن و افراد آسیب‌پذیر، اولین گروهی هستند که در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار دارند.

واکسن کرونا در سال ۲۰۲۱ میلادی؛ اهداف برنامه کوواکس چیست؟ 

کشورهای ثروتمند با مازاد واکسن کرونای دریافتی خود چه می‌کنند؟

دولت انگلستان ۴۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا سفارش داده است. با توجه به جمعیت این کشور تعداد زیادی از این واکسن‌ها باقی خواهد ماند. مقامات این کشور اعلام کرده ند که مازاد واکسن‌های کرونای خود را در اختیار کشورهای فقیرتر قرار خواهند داد. دولت فرانسه نیز اعلام کرده است که کشورهای ثروتمندتر باید پنج درصد واکسن‌های تهیه شده در کشور خود را به ملت‌های فقیرتر بدهند.

چرا واکسن آسترازنکا از اهمیت زیادی برخوردار است؟

از آنجایی که واکسن آسترازنکا بیش از ۹۰ درصد واکسن‌های توزیع شده در برنامه کوواکس را تشکیل می‌دهد، توزیع عادلانه آن از اهمیت زیادی برخوردار است. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که در بدن تعداد کمی از افراد، پس از دریافت واکسن آسترازنکا، لخته خون ایجاد شده و این موضوع باعث نگرانی مقام‌های بهداشتی کشورهای مختلف شده است. تعدادی از کشورها استفاده از واکسن آسترازنکا را به تعویق انداختند. با وجود این، نهادهای نظارتی در سراسر جهان اعلام کردند که مزایای استفاده از این واکسن از معایب آن بیشتر است. به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، از بین ۲۰۰ میلیون فردی که واکسن آسترازنکا را دریافت کردند تعداد بسیار کمی از مشکل تشکیل لخته خون رنج بردند.

واکسن کرونا در سال ۲۰۲۱ میلادی؛ اهداف برنامه کوواکس چیست؟ 

همه‌گیری کرونا چه زمانی به پایان می‌رسد؟

حتی در صورتی که برنامه کوواکس به هدف تعیین شده خود دست یابد باز هم جوامع به سطح ایمنی لازم برای پایان دادن به همه گیری بیماری کووید -۱۹ دست نخواهند یافت. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است برای دستیابی به ایمنی جمعی، حداقل ۷۰ درصد جمعیت جهان باید در برابر بیماری کووید -۱۹ ایمن شوند. برای ایمن شدن ۷۰ درصد جمعیت جهان که تقریباً ۷.۸ میلیارد نفر تخمین زده شده، لازم است هر سال دو میلیارد دوز واکسن تولید شود و در اختیار جوامع قرار بگیرد البته این دو میلیارد دوز نیز باید اول در دسترس کارکنان بخش بهداشت و درمان، افراد مسن و آسیب‌پذیر جامعه قرار بگیرد، زیرا این افراد بیش از دیگران در معرض خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ قرار دارند.

کد خبر 485830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.