چشم‌انداز شهر هوشمند یزد

رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر یزد گفت: یکی از نگرانی‌های من این است که ایجاد شهر هوشمند از اولویت مدیریت شهری در دوره بعدی خارج شود در حالی که این یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا قمی در یک گفت‌وگوی برخط در خصوص وضع موجود یزد د ر زمینه تحقق شهر هوشمند و چشم‌انداز شورای شهر یزد اظهار کرد: طرح جامع شهر یزد بدون اینکه رانت اطلاعاتی در رابطه با آن وجود داشته باشد زیرساختی بود که از قبل آماده شده و با رویکرد شورای پنجم در لزوم هوشمندسازی فرآیندهای شهری روی سایت قرار گرفت.

وی افزود: اگر شخصی می‌خواهد خانه‌ای بسازد یا بخرد آینده زمین و کاربری آن را می‌تواند در نقشه طرح جامع روی سایت مشاهده کند. ایجاد پایگاه داده‌های باز در شهرداری به کمک دانشگاهیان انجام شد و از زمانی که این جریان راه افتاد به گنجینه‌ای از اطلاعات شهرداری دست پیدا کردیم به طور مثال امکان اتوبوس یابی، سیستمی است که برای اولین بار در یزد اتفاق افتاد و فرصتی را در اختیار شهروندانی که از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنند قرار داد که بتوانند ساعت و زمان حرکت اتوبوس را با تلفن همراه هوشمند ببینند. این‌ها فعالیت‌هایی است که برای تحقق شفافیت انجام شده است.

شهروندان بعضی از سامانه‌های هوشمند را نمی‌شناسند

رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر یزد تصریح کرد: اطلاع رسانی و به اشتراک گذاشتن داده‌ها به اندازه کافی در شهر یزد اتفاق نیفتاده است به دلیل این که شهروندان بعضی از سامانه‌های هوشمند را نمی‌شناسند. از وسایلی مانند بیلبوردهای شهری و رادیو شهر یزد برای اطلاع رسانی سامانه‌های هوشمند به شهروندان استفاده شده است البته راه‌های بهتر اطلاع رسانی نیز وجود دارد.

وی با بیان این که انتظار استقبال بیشتری از سامانه شهربین در بین شهروندان داشتم، افزود: در این سامانه قرار است میان شهروندان و مسئولان شهرداری تعاملی اتفاق افتد که چالش‌های جدی دارد اما در کشور فرهنگ پاسخ صادقانه نهادینه نشده و اینگونه سامانه‌ها در شفاف‌سازی، از لحاظ فرهنگی مسیر دشواری در پیش دارند و مسئولان می‌ترسند صادقانه با شهروندان صحبت کنند. طبیعتاً شهرداری نمی‌تواند همه کارها را به تنهایی انجام دهد اما باید با پاسخ صادق مردم را در جریان اتفاقات قرار دهد.

قمی با بیان این که در ابتدای مسیر برای پذیرفتن کارآیی سامانه‌ها مشکلاتی وجود خواهد داشت اما به مرور این فرهنگ سازی اتفاق می‌افتد، ادامه داد: بعد از اینکه آقای عزیزی شهردار یزد شد کارهای شهر سرعت گرفت زیرا مدیران شهری را در سامانه‌های هوشمند مکلف به پاسخگویی کرد. باید بپذیریم که فرهنگ سازی شفافیت حوصله، ابزار، کارآمدی و باور مدیران را می‌خواهد که قدم‌های اول آن برداشته شده، اما اطلاع رسانی‌های کافی نشده است.

صدور هوشمند پروانه‌های ساختمانی

وی افزود: در خصوص پروانه‌های ساختمانی راه درازی برای مکانیزه کردن صدور آن‌ها وجود داشت و جزء اولین طرح‌هایی بود که در شورای دوره پنجم امضا شد و شهرداری مکلف شد ظرف شش ماه انجام دهد که در مسیر انجام با موانع متعددی روبرو شدیم و نظام مهندسی ساختمان و تأمین اجتماعی دخیل بودند اما با وجود همه مشکلات این طرح به سرانجام رسید و در مرحله نهایی است و شهروندان، امروز امکان دریافت پروانه ساختمان به صورت هوشمند وجود دارد، همچنین شهروندان با نظام مهندسی ساختمان در شهرداری می‌توانند ارتباط برخط داشته باشند. شهرداری اجرای این طرح را به سختی پیش برد اما در دوره‌های بعدی کارآیی آن فرهنگ‌سازی خواهد شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد ادامه داد: به طور کلی در شهرداری سامانه‌های هوشمند ارزیابی شدند به طور مثال سیستم کنترل پروژه و کنترل بودجه به صورت مکانیزه شده و مدیران، اعضای شورا و شهردار به صورت برخط می‌توانند روند اجرا و میزان اعتبار هزینه شده برای پروژه‌های شهرداری را رصد کنند. قبلاً این امکان نبود.

وی افزود: ارزیابی اثربخشی پروژه‌ها با سیستم‌های نظرسنجی انجام می‌شود تا اولویت‌های علاقمندی شهروندان برای برنامه‌ریزی شهری شناسایی شود به طور مثال برای شهروندان یزد اجرای پروژه‌های نشاط بخش و فرهنگی بیش از پروژه‌های عمرانی در اولویت بود.

قمی تاکید کرد: بر اساس نظرسنجی‌ها، برنامه‌ریزی می‌شود اما ارزیابی عملکرد پروژه‌ها بر اساس میزان اثربخشی و بهره برداری از سامانه‌ها است به طور مثال در سامانه شهربین تعداد کاربران که به این سامانه مراجعه کردند و میزان پاسخگویی به آن‌ها بررسی می‌شود، همچنین درصد استفاده و رضایت شهروندان از دوچرخه‌های اشتراکی که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود نیز به وسیله سامانه رصد خواهد شد.

حمایت از شرکت‌های فناورانه بومی

وی با بیان این که از گذشته با دلایل متعدد میان شهرداری و شرکت‌های خصوصی دیوار وجود داشته است  اما در این دوره زمینه همکاری خوبی بین شهرداری و شرکت‌های خصوصی به خصوص شرکت‌های دانش بنیان به وجود آمده است، افزود: در آینده نزدیک با همکاری یک شرکت دانش بنیان در یزد، پس از ارزیابی اولیه از تعدادی اسکوتر برقی برای استفاده در بافت تاریخی شهر رونمایی می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد ادامه داد: ویدئومپ که اخیراً اجرا شده، امکان استفاده از بارکدخوان برای خرید بلیط‌های اتوبوس و سامانه دوچرخه‌های اشتراکی دیگر طرح‌هایی بوده‌اند که با حمایت دانش بومی به سرانجام رسیده‌اند. با همه کاستی‌هایی که وجود دارد پای تمام مشکلات اجرای آن‌ها ایستادیم تا شرکت‌های بومی در این زمینه‌ها رشد کنند.

با نگاه سخت افزاری نمی‌توان شهر را مدیریت کرد

وی با بیان این که عملکرد شورای شهر دوره پنجم کاستی‌هایی داشته است اما در کل مورد استقبال اهل فن، دانشگاهیان و اندیشمندان بود و شورا نیز از نقد نخبگان و شهروندان استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد: باید یاد بگیریم که هر کسی در هر برهه زمانی فعالیتی انجام می‌دهد با دید مثبت به آن نگاه کنیم و آن را تخریب نکنیم.

قمی افزود: یکی از نگرانی‌های من این است که ایجاد شهر هوشمند از اولویت مدیریت شهری در دوره بعدی خارج شود در حالی که ضرورت اجتناب ناپذیر است و از این به بعد نمی‌توان با شیوه‌های سنتی شهر را اداره کرد و پروژه‌های عمرانی را اجرا کرد و بدون نگاه نرم افزاری تنها نگاه سخت افزاری داشت.

کد خبر 485825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.