۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
تپه‌های شنی آبی روی  سیاره سرخ

دریایی از تپه‌های شنی تاریک که باد آن‌ها را به شکل صفوف طولانی درآورده است، کلاهک قطبی شمالی مریخ را احاطه کرده و منطقه‌ای به وسعت تگزاس را پوشانده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کلاهک قطبی شمالی مریخ در احاطه دریایی از تپه‌های شنی تیره قرار دارد که به واسطه وزش باد به شکل خطوط طولانی و ممتد درآمده است و منطقه‌ای به وسعت تگزاس را در بر می‌گیرد. در عکس ارسالی ناسا از این منطقه، قسمت‌های سردتر با رنگ آبی و مناطق گرم‌تر با رنگ‌های زرد و نارنجی مشخص شده است. در این تصویر تقویت‌ شده با رنگ‌های کاذب، تپه‌های شنی تیره و گرم‌ شده با نور آفتاب به رنگ طلائی است.

این تصویر که منطقه‌ای به عرض ۳۰ کیلومتر در موقعیت مکانی ۸۰.۳ درجه عرض شمالی و ۱۷۲.۱ درجه طول شرقی مریخ را پوشش می‌دهد، صحنه‌ای از ترکیب تصاویر گرفته‌ شده در فاصله دسامبر ۲۰۰۲ تا نوامبر ۲۰۰۴ است که توسط ابزارهای تصویربرداری انتشار حرارتی در مدارگرد ادیسه مریخ به ثبت رسیده‌اند. عکس‌های مذکور بخشی از مجموعه تصاویری است که به مناسبت بیستمین فعالیت سالگرد ادیسه در معرض نمایش قرار گرفت.

تپه‌های شنی آبی روی  سیاره سرخ

مدارگرد ادیسه، قدیمی‌ترین فضاپیمایی محسوب می‌شود که به مطالعه مریخ پرداخته و با وجود ۲۰ سال فعالیت مداوم، طولانی‌ترین سابقه فعالیت در آسمان را از آن خود کرده است. این مدارگرد در کشف انبوهی از آب‌های منجمد، ارزیابی مکان‌های فرود و مطالعه قمرهای مرموز این سیاره کمک بسیاری کرده است.

ادیسه که نام خود را از رمان علمی-تخیلی کلاسیک "آرتور سی کلارک" گرفته است، به منظور گشودن پنجره‌ای روی شناخت گذشته مریخ، چگونگی تکامل آن در طول زمان و تنها برای گذراندن مأموریتی سه ساله، در هفتم آوریل سال ۲۰۰۱ به فضا پرتاب شد و فعالیت خود را با کشف آب‌های منجمد و هموار کردن مسیر برای فرود فضانوردان آینده ادامه داد.

درک چرخه آب در مریخ، سیاره‌ای که هم‌چون زمین در گذشته پوشیده از آب‌های بسیار بوده است، بینشی در مورد چگونگی تغییر آن در طول زمان ایجاد کرده و به اخترشناسان کمک می‌کند تا جواب سوالاتی از قبیل چگونگی حرکت آب به دور سیاره و تأثیر شیب آن در پایداری یخ را جواب بدهند. پیش از فعالیت ادیسه هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد اینکه آب در کجای سیاره ذخیره شده است در دسترس نبود. شناسایی این امر برای نخستین بار در مدار انجام گرفت و پس از آن با فرود کاوشگر فینیکس به اثبات رسید.

تپه‌های شنی آبی روی  سیاره سرخ

فینیکس، فضاپیمای فرودگری است که به منظور بررسی وجود آب و محیط قابل‌زیست روی مریخ، روز چهارم آگوست ۲۰۰۷ به فضا پرتاب شد و در ۲۵ می ۲۰۰۸ روی منطقه شمالی آن فرود آمد. این فضاپیما ششمین کاوشگری است که با موفقیت روی سطح سیاره سرخ فرود آمده و نخستین فضاپیمایی است که برای فرود از موتورهای ترمزکننده بهره برده است. مأموریت کاوشگر فینیکس در روز دهم نوامبر ۲۰۰۸ به پایان رسید.