روحانی: تقویت چند جانبه‌گرایی از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

رئیس جمهور تقویت چند جانبه گرایی را از اولویت‌های مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: کشورهای عضو دی ۸ در معرض انتخاب‌های مهمی در دوران پساکرونا خواهند بود.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در نشست سران D۸ که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، اظهار کرد: تقویت چندجانبه گرایی از اولویت‌های مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به شیوع کرونا در جهان گفت: پاندومی کرونا همه محاسبات و طراحی‌های اقتصادی و توسعه‌ای کشورها را بر هم زده و جامعه جهانی را با یک نوع عدم قطعیت از چشم اندازهای پیش رو مواجه کرده است.

رئیس جمهور ادامه داد: کشورهای عضو D۸ نیز در معرض انتخاب‌های مهمی برای همکاری در دوره پساکرونا خواهند بود از این منظر این نشست سران می‌تواند کشورهای عضو و دبیرخانه سازمان را در مسیر روشنی قرار دهد.

روحانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای تأسیس سازمان همکاری اقتصادی D۸ در تلاش برای ایفای نقش خود برای اهداف بلند سازمان بوده است و اقداماتی همچون تأسیس دانشگاه بین‌المللی D۸، ایجاد شبکه انتقال و تبادل فناوری D۸ انجام شد که هر دو حوزه از لحاظ آموزش و توسعه نیروی انسانی و گسترش همکاری‌های فناورانه در بین هشت کشور، کلیدی است.

وی افزود: موید اهتمام ما در این راستا آمادگی کامل ما برای عملیاتی کردن توافقات در D۸ در حوزه‌های فناوری اطلاعات، تسهیل تجارت، سرمایه گذاری، کشاورزی، پتروشیمی، مسائل بهداشتی، گردشگری و تسهیل صدور روادید است.

رئیس جمهور ادامه داد: با توجه به اهمیت تجارت خارجی برای توسعه ملی و رفاه مردم کشورهای عضو D۸ تاکید می‌کنم حجم تجارت فعلی بین ۸ کشور با ظرفیت‌های تجاری واقعی آن فاصله بسیاری دارد و لازم است ساز و کارهایی برای تسهیل و توسعه تجارت میان اعضا از طریق تسهیلات و روش‌های گمرکی، بانکی و غیر بانکی ایجاد شود. در این راستا ابتکارات پیشنهادی مانند ایجاد اتاق تهاتر و کارت اعتباری D۸ می‌تواند کمک کننده باشد.

روحانی یکی از سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه کشورهای D۸ در کنار فرهنگ غنی اسلامی و سرمایه بزرگ انسانی را بازار گسترده هشت کشور و دیگر کشورهای مسلمان برشمرد و گفت: با اتکا به این بازار می‌توان در حوزه‌هایی که سرمایه‌گذاری عظیم و بازار بزرگ می‌طلبد با همکاری یکدیگر سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشیم.

وی اضافه کرد: طرح مگا پروژه‌های بزرگ صنعتی و تحقیق و توسعه در حوزه‌های اقتصاد نوین که پیش از این در این سازمان مورد مطالعه و تصمیم‌گیری قرار گرفته است، شایسته توجه مجدد و اقدام جدی‌تر است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در کنار بیماری کرونا، یکجانبه گرایی و تروریسم اقتصادی و نحوه مواجهه با آن از دیگر موضوعاتی است که چهره جامعه جهانی را لکه دار کرده است. این اقدامات نه تنها دولت‌های حاکم و ملت‌های مستقل را به طور غیرقانونی و نامشروع هدف قرار داده، بلکه تهدیدی جدی علیه دستاوردهای جامعه جهانی است.

روحانی اضافه کرد: همچنین جهان اسلام هدف اقدامات اسلام هراسانه سازمان یافته است که علاوه بر هدف قرار دادن ارزش‌ها و کرامت‌های متعالی دین مبین اسلام، آثار منفی اقتصادی و توسعه‌ای گسترده‌ای را برای کشورهای اسلامی به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: در اینجا مایلم با افتخار اعلام کنم اقدامات غیرقانونی یکجانبه‌گرایانه آمریکا برای به زانو درآوردن ملت ایران کاملاً ناکام مانده و علیرغم تحمیل فشارهای سنگین اقتصادی با تکیه بر اراده و توان داخلی خود توانسته‌ایم به موفقیت‌های چشمگیر و دستاوردهای بزرگی در حوزه‌های مختلف از جمله در زمینه مقابله با کووید ۱۹ و آثار و تبعات آن دست یابیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: شاهد گویای شکست آمریکا در جنگ اقتصادی علیه ایران، این واقعیت درخشان است که در سالی که اقتصاد جهانی کاهش رشد ۳ و نیم درصدی را تجربه کرده و بسیاری از کشورها رشد منفی ۵ تا منهای ۱۰ را داشته‌اند، اقتصاد ایران علی‌رغم تحریم‌ها و کرونا به رشد اقتصادی مثبت بیش از ۲ درصد دست یافته است.

روحانی تصریح کرد: در چهار سال اخیر جامعه بین‌المللی شاهد تشدید جنگ اقتصادی دولت آمریکا علیه ایران بوده است این تحریم‌های ظالمانه خسارت‌های فراوانی را بر کشور ما وارد کرده است. توافق هسته‌ای که آمریکا آن را نقض و برای نابودی آن حداکثر تلاش را انجام داده است با درایت جمهوری اسلامی ایران همچنان حفظ شده است.

وی تاکید کرد: آمریکا موظف است با لغو کلیه تحریم‌ها و اتخاذ تدابیر عملی به برجام بازگردد چون این، تکلیف همان دولتی است که نقض عهد را انجام داده است. جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام آمریکا را حتماً با اقدام مثبت متقابل پاسخ خواهد داد. رئیس جمهوری با تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران و دست‌اندرکاران بخش‌های دولتی و خصوصی کشور جهت تعمیق همکاری‌ها در چارچوب سازمان D۸، از رئیس و همکاران سازمان برای برگزاری این اجلاس تشکر کرد.

منبع: ایرنا
کد خبر 485626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.