نژادپرستی در حاجی فیروز؛ اصرار معاون شهردار و انتقاد اعضای شورا

گزارش معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تهران درخصوص برنامه‌های نوروزی شهرداری در نوروز ۱۴۰۰، بخشی از دویست و هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای این شهر بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا جوادی یگانه امروز (سه‌شنبه) در قسمتی از گزارش خود در پاسخ به انتقادات به بخشنامه پرهیز از استفاده از رنگ سیاه در چهره حاجی فیروز گفت: مساله حاجی فیروز موضوعی است که از ۲۰ اسفندماه و با شروع کارناوال‌های نوروزی به دلیل صورت سیاه آن مورد انتقاد واقع شد. این مساله دارای ابعاد اساطیری، هنری و تاریخی است و سبقه تاریخی آن بازگشت به برده داری در ایران به ویژه در دوره قاجار است که در این بخشنامه به آن اشاره شده است. این موضوع بعد اجتماعی نیز دارد و بخشی از مردم ایران که پوست تیره‌تری دارند از رنگ سیاه سیمای حاجی فیروز ناراحت شده و آن را توهین به خود می‌دانند.

معاون شهردار تهران با تاکید بر این که در تهران نباید لباس و لهجه مهاجران مسخره شود تصریح کرد: آنچه که شهرداری تهران اجرا می‌کند و با پول مردم تهران اجرا می‌شود نباید واجد توهین به بخشی از مردم ایران و با موضوعی غیراخلاقی باشد.

وی ادامه داد: این بخشنامه برای صورت سیاه حاجی فیروزهایی که توسط کارناوال‌های شهرداری تهران اجرا می‌شده صادر شد و سپس صورت حاجی فیروز سفید شد این موضوعی نیست که یکباره انجام شده باشد.

جوادی یگانه اظهار کرد: اصرار دارم که موضوع نژادپرستی است و باید بدانیم که رفتار مطلوبی نیست. می‌دانستیم که مورد انتقاد واقع می‌شویم و با وجود آنکه بسیاری می‌گویند اقدامی نمایشی بوده است اما معتقدم یکی از مثبت‌ترین اقدامات در شهر تهران است.

سیاست گذاری فرهنگی بخشنامه‌پذیر نیست

سید حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به گزارش جوادی یگانه گفت: معتقدم در جامعه ایران اساساً گسلی به نام سفید پوستی یا رنگین پوستی نداریم و این ورود صحیحی نبود. مهمتر از این در مجموعه مدیریت شهر آقای جوادی یگانه به عنوان استاد تمام جامعه شناسی و آقای حق شناس به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و هیأت مدیره خانه تئاتر و هنر آئینی در موضوع واحد، مواضع متفاوتی اتخاذ کردند.

وی ادامه داد: صرف نظر از این که ورود به حوزه فرهنگی آن هم سیاست گذاری فرهنگی ارتباطی به شهرداری ندارد و به فرض این که داشته باشد بخشنامه پذیر نیست. باید در قالب یک بیانیه به آثار و پیامدهای این اقدام در حوزه نظری پایان داده و آنچه در این حوزه انجام شده اصلاح شود.

شهرداری دوگانه نژاد سیاه - نژاد سفید را رسمیت داد

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز با بیان این که دوگانه نژاد سفید و سیاه در تاریخ فرهنگی ایران دارای موضوعیت نبوده است، گفت: از دوگانه‌های مختلفی که بعضاً موجب تبعیض شده است همچون دوگانه‌های اجتماعی، جنسیتی و حتی دوگانه‌های مبتنی بر شکاف شمال و جنوب می‌توان صحبت کرد اما دوگانه نژاد سیاه - نژاد سفید در تاریخ ایران مسبوق به سابقه نیست.

وی ادامه داد: وقتی که شهرداری به طور مشخص چنین بخشنامه‌ای صادر می‌کند عملاً رسمیت بخشیدن به یک دوگانه ناموجود است.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: این که یک پژوهشگری فرضیه‌ای را مطرح کرده باشد و در پی آن شهرداری بر مبنای آن بخشنامه صادر کند و یک امر دایر فرهنگی را متوقف کند، معقول نیست.

اعطا با بیان این که پذیرفتنی نیست که این بخشنامه محدود به فعالیت‌های شهرداری می‌شود افزود: شهرداری نهاد عمومی است، مدیر شهر و فضای شهری را برعهده دارد و اقداماتش برای همه مردم بوده و صرفاً برای پرسنل و در محدود املاکش نیست.

وی تأکید کرد: شهرداری باید اجازه دهد بحث و گفتگوی علمی در رابطه با تبلور نژادپرستی در حاجی فیروز در پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها انجام شود و بر مبنای چند فرضیه مطرح شده، بخشنامه صادر نکند.

سری که درد نمی‌کند را دستمال نبندید

محمدجواد حق‌‎شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، گفت: شأن سیاست‎گذاری مربوط به شورا و شأن عمل مربوط شهرداری است مانند نوروزخوانی که در این دوره برای اولین بار از در شورای شهر آغاز شد اما یک رویکرد نادرست و نابجا با بخشنامه‌ای که جناب آقای جوادی ارائه کرده‌اند شکل گرفت و موضوعی که در کشور و شهر ما هیچ وقت موضوعیت نداشته است مطرح شده است.

وی اضافه کرد: نمادهایی مثل، سیزده به در، چهارشنبه‎ سوری و حاجی فیروز جزء سنت‌ها و فضاهایی است که بخشنامه پذیر نیست. تبعیض نژادی و نژادپرستی مسئله غرب است و این تبعیض نژادی در غرب، آمریکا، فرانسه و انگلستان وجود دارد و آن‌ها افتخارشان این است که سال‌هاست چهره‌های ارزشمندشان در رابطه با احقاق حقوق سیاهان تلاش می‌کنند. اما در ایران هیچ گاه مسئله نژادی وجود نداشته است.

حق‌‎شناس افزود: این که خودمان سری که درد نمی‌کند را دستمال ببندیم و در دام رسانه حقوق بگیر سعودی بیفتیم بسیار نگران کننده است. این بخشنامه باید پس گرفته می‌شد. شهرداری باید بداند کجا نشسته است و وارد سیاست گذاری نشود. خواهش می‌کنم این بخشنامه را اصلاح کنید و اگر موردی بود از کمیسیون فرهنگی و شورای شهر نظر بگیرید.

کد خبر 485196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.