پروژه‌های ۹۹، زیرساخت آینده بندرعباس

بندرعباس به عنوان بزرگ‌ترین مبادی ورودی و خروجی کشور یکی از کلانشهرهای مهم کشور در حوزه صنعت و تجارت به شمار می‌رود از این رو پرداختن به وضعیت عمران و آبادانی این کلانشهر اهمیت دوچندانی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۹۹ اگرچه برای مدیریت شهری در تمام کشور به سختی گذشت، چرا که با تورم و کمبود منابع مالی و از همه مهمتر با شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کردند اما این معضلات نتوانست سد راه توسعه در کلانشهر بندرعباس شود و به طوری که مدیریت شهری بندرعباس عملکرد مثبتی در حوزه حمل و نقل شهری، فضای سبز و پروژه‌های عمرانی شهر به ثمر رساند.

البته در این میان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های عملکرد مطلوب داشتن شهرداری‌ها تأمین منابع مالی و درآمدی شهرداری‌ها است که در این میان ایجاد درآمد پایدار به عملکرد مثبت شهرداری‌ها کمک می‌کند تا بتوان با آن خدمات شهری و رفاهی به شهروندان ارائه کرد، همچنین پروژه‌های عمرانی شهرها را تکمیل کند.

احداث ۲ تقاطع غیر همسطح قدس و پیامبر اعظم(ص) در سال ۹۹

احداث دو تقاطع غیر همسطح قدس و پیامبر اعظم (ص) از مهمترین پروژه‌های این کلانشهر در سال ۹۹ است. حسین بازماندگان، معاون عمرانی و زیربنایی شهردار بندرعباس در این خصوص گفت: تقاطع غیر همسطح قدس به دلیل وجود کانال بزرگ دفع آب‌های سطحی (خور)، در واقع به شکل دو دستگاه پل روگذر طراحی شده و در حال اجرا است. این تقاطع با هدف تسهیل در عبور و مرور و کاهش هزینه و زمان سفر به اجرا در آمده است که بلوار شهید حقانی را به بلوار شهدا متصل می‌کند.

وی ادامه داد: اجرای تقاطع غیر همسطح پیامبر اعظم (ص) کمک زیادی به تسهیل تردد در بخش غربی بلوار شهید رجایی و ورودی اصلی شهرک پیامبر اعظم (ص) می‌کند.

معاون عمرانی و زیربنایی شهردار بندرعباس به دیگر پروژه‌های عمرانی این کلانشهر اشاره و خاطرنشان کرد: تکمیل اجرای کانال دفع آب‌های سطحی در محدوده میدان امامت تا درب اوقاف و شهرک طلاییه، جنب خور شیلات، خور سهند تا اتوبوسرانی از مهمترین پروژه‌های عمرانی بندرعباس در سال گذشته است.

بازماندگان افزود: فاز اول بلوار ساحلی شرقی، اجرای کانال دفع آب‌های سطحی بلوار ترمینال، فاز سوم بلوار ساحلی شرقی، اجرای رواق سقف بازار قدیم بندرعباس و احداث ساختمان حوزه معاونت‌های شهرداری از دیگر پروژه‌های در حال اجرا است.

وی ادامه داد: پروژه‌های تقاطع غیر همسطح شهدا (پل خواجو)، بازار بزرگ ماهی فروشان و میدان بزرگ میوه تره بار از دیگر پروژه‌هایی بود که در یک سال گذشته توسط این معاونت تکمیل و جهت بهره برداری تقدیم شهروندان شده است.

معاون عمرانی و زیربنایی شهرداری بندرعباس اظهار کرد: آسفالت معابر شهر از دیگر طرح‌هایی است که امسال تمام آسفالت ریزی‌ها به شکل اصولی و علمی اجرا شده است. یکی از درخواست‌های شهروندان ترمیم نوارهای حفاری است که توسط شرکت گاز برای گازکشی در سطح شهر ایجاد شده است که به زودی ترمیم این نوارها تکمیل می‌شود.

بازماندگان افزود: یکی از پروژه‌هایی که در دست اقدام است احداث مرکز توانمندی معتادان بهبود یافته است که ۲۰ درصد آن اجرا شده و به یاری خدا در سال جدید این پروژه به بهره برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: احداث سه باب پاسگاه راهنمایی و رانندگی از پروژه‌هایی است که با تعامل نیروی انتظامی در حال اجراست که تاکنون ۳۰ درصد آن انجام شده است. اجرای تعریض بلوار میدان باهنر تا سه راه تازیان و ساختمان غدیر در مرحله قرارداد است که به‌زودی کار اجرایی این پروژه‌ها آغاز می‌شود همچنین پروژه بزرگراه شهید رجایی شرق میدان و بوستان ساحلی صدف از جمله پروژه‌های در دست اقدام است. پروژه بزرگ دیگر به منظور تعریض بلوار ساحلی حدفاصل میدان لارک و بندر شهید حقانی با پیشرفت ٩٠ درصدی در حال انجام است.

معاون عمرانی و امور زیربنایی شهردار بندرعباس همچنین نقدینگی و تأمین اعتبار مهمترین مشکل این معاونت در سال جاری دانست و گفت: در همین راستا تلاش شد تا همه پروژه‌ها با اولویت بندی دقیق اجرا شود در این راستا سعی کرده‌ایم تا بیشترین میزان مطالعه را برای اولویت بندی پروژه‌ها داشته باشیم.

وی تاکید کرد: بیشترین پروژه‌های عمرانی سال ۹۹ در حوزه پروژه‌های زیرساختی است از این رو اجرای آنها چندان در شهر جلوه نمی‌کند، اما به موقع تأثیر مثبت خود را نشان می‌دهد.

توسعه کوهستان پارک پنجه‌علی بندرعباس

به دنبال توسعه مراکز گردشگری مذهبی توسعه کوهستان پارک پنجه‌علی نیز در دستور کار شهرداری بندرعباس قرار گرفت که در این راستا میدان بزرگ تعزیه در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع ایجاد شده است. همچنین دو زمین والیبال و فوتبال ساحلی نیز در این محل احداث شده تا رونق بیشتری در منطقه ایجاد شود. فضای مناسب پیاده روی، دوچرخه سواری و کوهپیمایی، افتتاح پروژه زین‌زیپ‌لاین و فضای سبز محوطه از دیگر ظرفیت‌های ایجاد شده در این منطقه است.

اجرای ۵۰ پروژه بازآفرینی شهری

رضا پرویز، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری بندرعباس گفت: سازمان عمران و باز آفرینی فضاهای شهری در سال گذشته ۵٠ پروژه را در دستور کار قرار داد که تاکنون ۲۹ پروژه تکمیل و ۲۱ پروژه دیگر در دست انجام است.

وی افزود: این پروژه‌ها شامل پروژه‌های مرمت و ترمیم نوارهای حفاری، احداث بوستان صدف، دور برگردان آزادراه شهید رجایی، دور برگردان و اصلاح شیب‌بندی بلوار پاسداران، اجرای زیباسازی ورودی و تعمیرات ساختمان اداری، اورهال و ساخت استخر قیر کارخانه آسفالت سازمان عمران و … است.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری بندرعباس خاطرنشان کرد: هزینه پروژه‌های انجام شده در سال ١٣٩٩ بالغ بر ۴٧٢ میلیارد ریال است. کمبود قیر و افزایش مصالح ساختمانی اجرای پروژه‌های عمرانی را دشوار کرده است، با این وجود در تلاش هستیم، شرایط را برای ارائه خدمات بهتر به مردم فراهم کنیم.

نصب ۷۰ دوربین کنترل تردد و ۸ دوربین پلاک خوان در بندرعباس

عبدالحسین ارجمند، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری بندرعباس گفت: طی سال گذشته فعالیت‌های گسترده و قابل توجهی در راستای ایمنی معابر و کنترل خودروها در سطح شهر صورت گرفته است. نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی، تجهیزات ترافیکی، تعمیر تابلوها و علائم خورشیدی، تعمیر و راه‌اندازی چراغ راهنمایی تقاطع‌ها، نصب و جمع‌آوری جداکننده پلاستیکی، جان پناه عابر پیاده و … نیز در این مدت از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

وی ادامه داد: نصب تابلو و علائم ترافیکی در بافت‌های فرسوده شهری، نصب تابلوهای ویژه معلولان و تابلوهای ویژه تاکسی و اتوبوس، نصب و جمع‌آوری چشم گربه‌ای پلاستیکی و پروژکتور از دیگر موارد نصب اجزای ترافیکی برای ایجاد ایمنی و آگاهی به رانندگان و عابران بوده است.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری بندرعباس، با بیان اینکه بررسی و رفع نقاط حادثه خیز نیز انجام شده است، خاطرنشان کرد: ایمن سازی محدوده مدارس، ایمن سازی معابر سطح شهر در راستای کاهش تصادفات، ایمن سازی گذرگاه عابر پیاده شهرک طلائیه و بلوار ساحلی و ایمن سازی بلوار راه آهن از دیگر اقدامات اجرا شده بر اساس نیاز و درخواست شهروندان برای ایجاد ایمنی در معابر است.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ کیلومتر خط کشی عابر پیاده، خط کشی محوری سرد، خط کشی محوری دو جزئی جزو برنامه‌های انجام شده طی سال گذشته است.

این مسئول درباره اجرای سرعت‌کاه‌های آسفالتی اذعان کرد: سرعت کاه آسفالتی برای برخی معابر که نیاز به کنترل سرعت رانندگان داشت، به اجرا در آمده که کلیه این سرعتکاه‌ها رنگ آمیزی و آشکار سازی شده‌اند.

ارجمند با اشاره به بازدیدهای دوره‌ای و منسجم به عمل آمده از معابر در راستای بررسی وضعیت ایمنی، گفت: طراحی اصلاح هندسی، طراحی پلان ایمنی و ارسال اصلاحات هندسی به مناطق برای اصلاح معابر جهت کاهش تصادفات نیز در سال ۹۹ انجام شده است.

معاون حمل و نقل ترافیک اظهار کرد: علاوه بر نصب ۷۰ دوربین نظارتی نصب شده در مرکز کنترل ترافیک، چهار دوربین ثبت تخلف و هشت دوربین پلاک خوان نیز برای همکاری با پلیس راهور و کنترل وسایط نقلیه در حال تردد در سطح شهر نیز نصب شده است. در مجموع هشت دستگاه دوربین پلاک خوان و دو دستگاه دوربین نظارتی مقابل ساختمان پلیس راهور استان نصب شده است.

اجرای طرح شهروند شهر سبز

مصطفی خادم، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بندرعباس در این باره گفت: در سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ گل فصلی در راستای اجرای طرح شهروند شهر سبز بین شهروندان توزیع شده است.

وی ادامه داد: در حوزه فضای سبز شهری می‌توان با نگاهی گذرا به برگزاری مسابقات هرس فرم گیاهان (توپیاری)، اصلاح و بهسازی سیستم روشنایی پارک بانوان منطقه دو، پارک شهدا، پارک دباغیان، پارک شهرک امام رضا، پارک پشت سید مظفر، پارک سیم بالا، پارک نور ۱، پارک آهو، بوستان معلم و پارک نور اشاره کرد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بندرعباس خاطرنشان کرد: بهسازی بیش از ۶۰ هزار متر مربع فضای سبز در بندرعباس که طی این فاز از بهسازی فضاهای سبز، مثلثی‌های بلوار مادر، بلوار ساحلی، بلوار پردیس، اطراف میدان شهدا، چهار راه ۲۲ بهمن، میدان دفاع‌مقدس، بلوار امام‌سجاد (ع) و … انجام شده است. در راستای ترویج فرهنگ توسعه و نگهداری فضای سبز در محلات و سطح شهر، از شهروند نمونه تقدیر به عمل آمد.

خادم اظهار کرد: تجلیل از ۶۰ کارگر نمونه فضای سبز بندرعباس، اجرای فاز اول کاشت درخت نخل در بلوار ساحلی بندرعباس، اجرای فاز دوم حراکاری در ساحل سورو بندرعباس، بهسازی ورودی‌های شمالی و شرقی بندرعباس، اجرای طرح بازسازی و تعمیر وسایل بازی بوستان‌های بندرعباس، عملیات کود دهی و تغذیه گل‌های فصلی و چمن سطح شهر، بازگشایی باغ پرندگان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تقدیر از یک کاسب دوستدار محیط زیست در راستای ترویج فرهنگ توسعه و نگهداری فضای سبز، کاشت بیش از ۶۹ هزار اصله نهال در بندرعباس، کاشت نهال به مناسبت روز درختکاری از دیگر اقدامات در حوزه فضای سبز شهری است.

وی ادامه داد: همچنین مسابقه عکاسی خنکای لور با هدف شناسایی زیبایی‌ها، تاکید بر اهمیت فضای سبز، مشارکت مردم در حفظ فضای سبز و نقاط قوت فضای سبز شهر بندرعباس از دید مردم برگزار شده است. تقدیر از کارگران نمونه سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، تولید بیش از ۸۷ هزار اصله نهال در نهالستان بندرعباس، تولید انواع درخت، درختچه پوششی، گل فصلی، گیاهان بومی و محلی، گیاهان آپارتمانی و غیره در نهالستان انجام می‌شود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بندرعباس با بیان اینکه کاشت نهال در بلوار ساحلی بیش از ۱۱۰ اصله نهال مشعل جنگل (delonix regia )در بلوار ساحلی شهر بندرعباس به طول ۴/۵ کیلومتر مربع است، گفت: درختکاری و ساماندهی فضای سبز، افزایش تأمین آب غیر شرب در فضای سبز بندرعباس، اجرای طرح‌های نوین آبیاری، شناسایی، تولید و کاشت گونه‌های جدید و بومی در فضای سبز شهری بندرعباس، افزایش تنوع گونه‌های گیاهی سازگار با آب و هوای بندرعباس که همچنان نیز ادامه دارد.

خادم اظهار کرد: اجرای طرح هرس فرم (توپیاری) درختان سطح شهر، از این برنامه‌های حوزه فضای سبز شهرداری است؛ توپیاری روشی است که به وسیله هرس کردن درختان و آرایش هدفمند آن‌ها برای آفرینش زیبایی (با حفظ هویت اکولوژیک گیاهان) تلاش می‌کند. اجرای این طرح موجب افزایش کیفیت سیما و منظر و زیبایی و تنوع بصری در شهر می‌شود، با ادامه این طرح بندرعباس به شهر المان‌های گیاهی تبدیل می‌شود. این طرح در بوستان گل‌ها، بلوار پاسداران، بلوار جمهوری، چهار راه ۲۲ بهمن، میدان امام، چهار راه پگاه، جنب پایگاه هوایی، چهار راه دانشگاه، بلوارهای دانشگاه، بلوار افروز شهابی پور و بلوار باهن نیز انجام شده است.

وی تصریح کرد: اجرای طرح محافظت از درختان آسیب دیده و کهنسال بندرعباس با هدف محافظت از درختان در مقابل عوامل محیطی از جمله گرما، آفات، بیماری‌ها و همچنین افزایش طول عمر درختان از سال گذشته صورت گرفته است. کاشت گل فصلی تابستانه در فضای سبز شهری در میادین، بوستان‌ها، بلوارها و سایر نقاط فضای سبز شهر انجام شده است.

کد خبر 485154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.