روستاها باید توانمند شده و از مهاجرت معکوس جلوگیری شود

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه باید روستاها توانمند شده و از مهاجرت معکوس جلوگیری شود، گفت: خانواده محور بودن تمامی ایده‌ها باید مدنظر باشد و در همه طرح‌ها خانواده در اولویت قرار گیرد.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت ورزش و جوانان، محمدمهدی تندگویان، با تبریک اعیاد شعبانیه و سال جدید و آرزوی سلامتی و رونق اقتصادی برای مردم کشور، اظهار کرد: اتفاقی که در دنیا افتاده و یکی از چالش‌های روز است، بحث شهری شدن سکونت مردم است و زندگی شهری با یک شیب نامناسب روبه افزایش است.

وی افزود: این موضوع و گسترده شدن شهرها بدون برنامه‌ریزی، آسیب‌های خودش را داشته و حدود ۴ دهه می‌گذرد که دنیا وارد این چالش شده است. در بخش‌هایی از آسیا و قاره آمریکا این موضوع به یک چالش بزرگ تبدیل شده و سال‌ها به بهره‌ گیری از جوانان و استفاده در مدیریت شهری فکر شده است.

تندگویان تصریح کرد: چیزی که در شهرهای ما اتفاق افتاده بهم ریختگی و عدم توسعه عدالت اجتماعی در محله‌های مختلف است. در شهر تهران این معضل بیشتر به چشم می‌آید و بحث حاشیه نشینی شهری خودش را نشان می‌دهد. تهران به یک ابرشهر بی‌منطقه تبدیل شده است.

وی ادامه داد: برای موضوع جشنواره، مدل‌های مختلفی برای گرفتن پیشنهادها و ایده‌ها داریم. باید در درجه اول بحث اعتماد باشد. باید این جشنواره به صورت دو طرفه باشد و صرفاً این طور نباشد که ما طرح‌ها و ایده‌ها را بگیریم. تمام ایده‌ها باید در آرشیو قرار بگیرد و در دسترس همه باشد که جوانان بدانند به آنها اهمیت داده شده است و در مرحله بعد تیم طراح را دعوت کنیم و برای آنها دوره‌های آموزشی بگذاریم.

معاون امور جوانان گفت: هدف ما این است که از بحث مدرک گرایی به بحث ایده پردازی و خلاقیت برویم. قصد ما این است که برای نخبه‌های علمی زمینه لازم را فراهم کنیم. بحث کمبود مهارت مشکل اصلی جوانان ما است و متأسفانه بسیاری از جوانان با مدارک دانشگاهی بالا مهارت لازم را برای انجام کار ندارند.

وی اظهار داشت: مدل جذب ایده‌ها و پاسخگویی باید دو طرفه و به سود کشور و شهرهای مختلف باشد و در هر شهرستان طرح ایجاد شده باعث شود که از مهاجرت جلوگیری شود. سعی ما بر این بود که تمرکززدایی کنیم و ایده‌ها در استان‌ها پخش شود. جوانان شکوفایی آینده را در اختیار دارند.

وی افزود: به خاطر دسترسی به علم روز، جوانان از همه مسائل آگاهی دارند و همه چیز را چک می‌کنند. ایده‌های جوانان می‌تواند ما را در حل مشکلات کمک کند. هر ایده باید در جایگاه خودش بررسی و فایل بندی شود و نباید همه ایده‌ها را کلی نگاه کنیم. وقتی جامعه هدف ما جوانان است باید در جلسات تصمیم‌گیری از خود جوانان بهره بگیریم.

تندگویان خاطرنشان کرد: عمده مشکلات شهر تهران بحث اقتصاد شهری است و باید شورای شهر کارآمدتر عمل کند. باید یک بازنگری در شورای شهر و اختیارات آن صورت بگیرد چون عملاً به شورای شهرداری تبدیل شده است. شخصیت مستقل شوراهای شهری ما هنوز در کشور جا نیفتاده است.

وی ادامه داد: قطعاً اگر مدیریت کلان شهری در اختیار شوراها بود شاهد اتفاقات بهتری بودیم. شورای شهر تهران از قبل تا کنون موفق نشده‌اند درآمد پایدار کسب کنند. شهرهای ما مهندسی ارزش نشده است و به همین خاطر هر عددی به ما می‌گویند قبول می‌کنیم. باید ارزش اقتصادی شهرهای ما مشخص شود.

وی با بیان اینکه باید روستاها را توانمند کرده و از مهاجرت معکوس جلوگیری کنیم، افزود: امیدوارم که خروجی کار، عملیاتی مشخص باشد و باید در اجرا موضوع را گسترده ببینیم. باید انقلابی در مدل پژوهش‌ها و تحقیقات صورت بگیرد. همچنین خانواده محور بودن همه ایده‌ها باید مدنظر باشد و در همه طرح‌ها خانواده در اولویت قرار بگیرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 484687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.