فناوری بایوجمی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ 

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: فناوری بایوجمی یک روش مدیریتی در حذف آلودگی آب و خاک است که با به کارگیری فناوری‌های زیستی و بازسازی چرخه‌های طبیعی به پالایش و تصفیه آلودگی‌ها کمک می‌کند.

فرشید سهیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص فناوری بایوجمی، اظهار کرد: فناوری بایوجمی، یک روش مدیریتی در حذف آلودگی در آب و خاک است که با به کارگیری فناوری‌های زیستی و بازسازی چرخه‌های طبیعی به پالایش و تصفیه آلودگی‌ها کمک می‌کند. این فناوری برای کاهش عمق لجن در تالاب‌ها و دریاچه‌ها به کار می‌رود.

وی با اشاره اینکه تفاهم نامه مربوط به انتقال این دانش فنی با پارک علم و فناوری "چونگ نام" کره جنوبی منعقد شد، ادامه داد: این فناوری در کشورهای شرق آسیایی به کار گرفته می‌شود تا برای کشور ما ارزآوری داشته باشد. قرار بود فناوری بایوجمی برای طرح زیست پالایی کاهش عمق لجن در تالاب انزلی استفاده شود. عملیات اجرایی این طرح از دی ماه سال ۹۷ آغاز شد و اکنون این طرح در کره جنوبی پیاده سازی شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم نامه‌ای که سال ۲۰۱۵ بین شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و پارک علم و فناوری چونگ نام کره جنوبی منعقد شد، آزمایش‌های لازم برای پیاده سازی فناوری بایوجمی در کشور کره انجام شد و منجر به عقد تفاهم نامه دوم شد. بر اساس این تفاهم نامه، فناوری بایوجمی به طور اختصاصی در قسمت شرق آسیا از جمله کره جنوبی، چین و ویتنام اجرایی می‌شود. این فناوری در مرحله نخست در یکی از دریاچه‌های کره جنوبی پیاده سازی شد.

وی با توضیح اینکه این تفاهم نامه ۱۰ ساله است، تصریح کرد: اجرای این تفاهم نامه میلیون‌ها دلار ارزآوری برای کشور ما دارد که هدف مورد انتظار مسئولان و مردم از شرکت‌های نوآور و دانش بنیان را محقق می‌کند. فناوری بایوجمی از سال ۲۰۱۵ در کشور کره جنوبی در حال آزمایش است و باعث ایجاد نخستین خط تولید خارجی تحت لیسانس و قرارداد همکاری بلند مدت ۱۰ ساله برای توسعه فناوری در منطقه شرق آسیا شده است.

سهیلی افزود: طرح حذف لجن از تالاب با استفاده از فناوری بایوجمی، مورد تأیید دانشگاه‌هایی مانند تهران، گیلان و صنعتی اصفهان است و امیدوار هستیم هرچه زودتر مسائل مربوط به اجرای این طرح برطرف شود. محور اصلی فعالیت این شرکت دانش بنیان ارائه محصولات و روش‌های نوین برای پالایش پایدار آب، خاک و هوا در صنایع کشاورزی، محیط زیست و انرژی بر پایه نانو فناوری زیستی است که می‌توان آن را به مواردی از جمله انتقال و انتشار فناوری بیو راکتور بایوجمی، تولید محصولات پالاینده آب و خاک و هوا برای توسعه پایدار و تحقیقات هدفمند بین رشته‌ای کشاورزی و آبزی‌پروری، محیط زیست و انرژی دسته‌بندی کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: با باور داشتن به ایجاد رشد اقتصادی پایدار و با طرح شعار "تولید ثروت در توسعه پایدار" ضمن ایجاد ارزش افزوده و رقابت‌پذیری در صنایع، حفظ محیط زیست و اطمینان به جلب رضایت مشتری به حرکت خود تداوم خواهیم بخشید.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت دانش بنیان مستقر در در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با تکیه بر نیروهای متخصص و دانش پژوهان متعهد توانسته است جایگاه ویژه‌ای در حوضه انتقال و انتشار نانو فناوری زیستی در جهان پیدا کند و با به کارگیری دانش روز موفق به ارائه روش‌ها و محصولات نوین در پالایش آب، خاک و هوا، جهت ایجاد ارزش افزوده در صنایع کشاورزی، آبزی‌پروری، محیط زیست و انرژی شود.

کد خبر 484652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.