روند آموزش مجازی تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: با توجه به شیوع کرونا در مناطق نارنجی و قرمز ممنوعیت آموزش حضوری بر اساس مصوبات ستاد کرونا را داریم و در این مناطق به صورت مجازی و غیرحضوری تدریس آغاز شده است، در مناطق آبی و زرد هم آموزش‌ها مطابق روال گذشته ادامه دارد.

لیلاسادات ابطحی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ارائه آموزش‌های مجازی دانش آموزان بعد از تعطیلات نوروزی، اظهار کرد: روند آموزش مجازی از ۱۴ فروردین شروع شده است و در ۲ هفته تعطیلات نوروزی ارائه آموزش‌های مجازی دانش آموزان تعطیل بود، دانش آموزان ابتدایی در نوروز داستان‌خوانی و داستان‌گویی را به صورت اختیاری انجام دادند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به شیوع اپیدمی کرونا در مناطق نارنجی و قرمز ممنوعیت آموزش حضوری بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را داریم و امکان ارائه آموزش‌های حضوری در این مناطق نیست، به صورت مجازی و غیرحضوری تدریس آغاز شده است، در مناطق آبی و زرد هم مطابق روال گذشته برنامه‌ها ادامه دارد.

ضرورت استفاده از اصول روانشناسی برای دانش آموزان ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر ضرورت استفاده از اصول روانشناسی برای آموزش دانش‌آموزان دوره ابتدایی، گفت: استفاده از اصول روانشناسی برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی لازم است و هنوز اجرای این برنامه از وزارت آموزش و پرورش به استان‌ها ابلاغ نشده است، در آینده این آموزش‌ها برای والدین و معلمان صورت می‌گیرد تا برای دانش‌آموزان ابتدایی اجرا کنند.

ابطحی تصریح کرد: کودکان دوره ابتدایی در حساس‌ترین زمان سنی هستند، باید با کودک به صورت اصولی و بر اساس روحیه کودکی برخورد شود، والدین و معلمان کودک باید روحیه او را بشناسند و با توجه به فرصت رشدی که کودک دارد اطلاعات و هدف‌های موردنظر را برای کودکان به کار بگیرند تا به رشد مطلوب خود دست پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از والدین این نکته را در نظر نمی‌گیرند و در حال حاضر ارتباطات بین مدرسه، والدین و دانش آموزان مانند گذشته نیست، معلمان از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا والدین را آموزش داده و در جریان موارد بگذارند تا ویژگی‌هایی را مدنظر قرار دهند و نحوه رفتار با کودک را بیاموزند و زمان تنبیه و تشویق کودک را بدانند.

ضرورت یادگیری مهارت والدگری برای والدین

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: باید والدین به نیازهای کودک آگاه باشند تا از نظر روانشناختی بتواند مسیر خوبی در زندگی داشته باشد، متأسفانه در سال کرونایی با ارائه آموزش‌های مجازی این فضا کمرنگ‌تر شده و ارتباط‌ها کاهش پیدا کرده است.

ابطحی، اظهار کرد: بسیاری از خانواده‌ها در فرزندپروری دست به آزمون و خطا می‌زنند یا از منابع غیررسمی اطلاعاتی دریافت می‌کنند که منطبق با فرزندپروری اصولی نیست، به نظر می‌رسد که یک حلقه مفقوده اینجا وجود دارد و یک والد باید وظیفه خود را در مقابل کودک بداند و از ارائه نوع آموزه به او آگاه باشد.

وی تاکید کرد: دانستن والدگری در مقابل کودک و شناختن روحیه او لازم است و پدر و مادر بر اساس شناختی که از روحیه کودک دارند می‌توانند با او رفتار روانشناختی مناسب را داشته باشند، با اجرای این برنامه شاخص‌های کلی به والدین آموزش داده می‌شود تا آنها برای مواجهه بهینه و اصولی با فرزندان آماده شوند.

لزوم توانمندی معلمان در اجرای اصول روانشناسی در آموزش مجازی دوران کرونا

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان، اضافه کرد: در کنار والدین باید معلمان هم بتوانند اصول روانشناسی را در کلاس‌های درس پیاده کنند و آموزش اصول روانشناسی برای کودکان دوره ابتدایی در دوران کرونا و آموزش‌های مجازی ضروری است.

ابطحی تصریح کرد: خانواده‌ها در سال کرونایی با دغدغه‌های جدیدتر و سوگ‌های ناخواسته مواجه شدند، قرنطینه خانگی باعث ایجاد کم حوصلگی‌ها و کاهش تعاملات شده است، در کنار آن کودک با همبازی و معلم خود ارتباط ندارد، بنابراین به لحاظ روابط اجتماعی دچار ضعف شده و خانواده هم نتوانسته آن ضعف را جبران کند.

وی ادامه داد: همه این موارد به مسائل و دغدغه‌های قبلی خانواده‌ها اضافه می‌شود، والدین جوان، گرفتار و پرکار در شرایط کرونایی حاکی از نیاز اساسی معلم و والدین به کسب این آموزش‌ها آموزه‌های قوی، مستند و علمی برای ارتباط بیشتر با کودک است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: آنچه مسلم است هم‌راستایی خانه و مدرسه در کنار همدیگر مدنظر است، اگر آموزه‌ای برای کودک داریم، متولی آن هم خانواده و هم مدرسه است و هر دو حوزه باید این شناخت کافی را داشته باشند.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: به نظر می‌رسد خانواده‌ها باید به حساسیت زمان رشد کودک توجه ویژه کنند و قرار نیست با فرزندپروری عقده‌گشایی کنند، لازم نیست والدین آنچه را که به دست نیاوردند همه انتظار آنها این باشد که کودک به دست بیاورد.

والدین هدفمندی باشیم

ابطحی با اشاره به این که کودک نیاز به همراهی، همدلی و شناخت دارد، اظهار کرد: باید از زوایه دید کودک دنیا را نگاه کرد تا کودک مفهوم مورد انتظار را دریافت کند و در راهی که به نفع رشد اوست بتواند قدم بردارد، بسیاری اوقات والدین به جای کودک وظایفی را انجام می‌دهند که در واقع وظایف و مسئولیت‌های کودک است یا بیش از اندازه به کودک سخت می‌گیرند بدون این که توان کودک را بشناسند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان، خاطرنشان کرد: شناخت دقیق توانمندی‌ها و ضعف‌های کودک ما را به این نتیجه می‌رساند که باید والدین هدفمندی باشیم و با نگرش‌های قوی کودکانی پرورش دهیم که خود را مسئولانه مدیریت کنند، هدف اصلی این برنامه همین است تا کودکان یک زندگی شاد، هدفمند و مسئولانه برای خود انتخاب کرده و زندگی کنند.

وی با بیان این که اجرای این برنامه و ارائه آموزش‌ها در آینده‌ای نزدیک اتفاق می‌افتد، افزود: در حال برنامه‌ریزی برای تمام شدن یک سال تحصیلی هدفمند هستیم اگر چه بسیاری از موارد که مدنظر بود با توجه به شرایط کرونایی تحقق آن به گونه‌ای که می‌خواستیم اتفاق نیفتاده است.

ابطحی تصریح کرد: همچنان تا پایان راه قوی و مستحکم برنامه‌ریزی می‌کنیم، همراه خانواده‌ها و معلمان هستیم تا بتوانیم سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ را به خوبی به پایان برسانیم، در این راه نیازمند مساعدت معلمان، والدین و دانش‌آموزان هستیم.

کد خبر 484632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.