مراجعه بیش از ۱.۵ میلیون خودرو به مراکز معاینه فنی در سال گذشته

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از مراجعه یک میلیون و ۶۶۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی  در سال گذشته خبر داد. 

به گزارش ایمنا، حسین مقدم با بیان اینکه سال گذشته، یک میلیون و ۶۶۰ هزار دستگاه خودرو به مراکز مراجعه کرده که این میزان مراجعات در مقایسه با سال گذشته تغییر نداشته است، گفت: از آمار اعلامی، یک میلیون و ۱۹۴ هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده که ۱۷ درصد از آن در آزمون آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز ،۱۱ درصد در آزمون هم‌راستایی چرخ‌ها ،۴ درصد کمک فنر ،۱۳ درصد تست ترمز و ۱۶ درصد عیوب ظاهری مردود شده‌اند. بنابراین در مجموع ۳۶ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده اند.

وی افزود: در سال ۹۹، حدود یک میلیون و ۱۳۳ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که ۲۸۳ هزار گواهی آن مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع در حدود ۲۴ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران موفق به اخذ معاینه فنی برتر شده و از تخفیف ۳۰ درصدی عوارض تردد در محدوده طرح کاهش و طرح ترافیک استفاده کرده‌اند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اضافه کرد: از ابتدای سال به دلیل مشمول شدن خودروهای تولید داخل سال ۹۵ میزان مراجعات به مراکز مقداری افزایش یافته و در حال حاضر روزانه در حدود ۶۵۰۰ دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می‌کنند.

شایان ذکر است با توجه به افزایش تعداد خطوط معاینه فنی در سه سال اخیر، افزایش ساعت کاری و فعالیت چندین مرکز در ایام تعطیلات و ایجاد امکان مراجعه از طریق سامانه نوبت دهی اینترنتی هم اکنون وضعیت مراجعات عادی بوده و حتی در مراکز شلوغ تر نظیر بیهقی و نیایش شهروندان می‌توانند در کمتر از یک ساعت نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند. ضمناً مراکز واقع شده در بخش جنوبی تهران مانند چمران-شقایق-الغدیر خلوت‌تر بوده و شهروندان می‌توانند سهل تر و با معطلی کمتر نسبت به انجام معاینه فنی خودرو اقدام کنند. به شهروندان توصیه می‌شود با استفاده از سامانه مدت انتظار که در سایت رسمی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در دسترس است با اطلاع از مدت انتظار و طول صف در مراکز برای انجام معاینه فنی خودروی خود خلوت ترین مرکز را انتخاب نمایند.

بنا براعلام روابط عمومی ستاد معاینه فنی، وی ادامه داد: از ابتدای امسال هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی‌های شهر تهران در پنج مرکز معاینه فنی بیهقی، شقایق، دماوند، چمران، نیایش رایگان است. خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است، می‌توانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول استفاده کنند.

به گفته وی، هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک مبلغ ۴۷ هزار تومان بوده و خودروهای تاکسی با عمر ۱۰ سال و کمتر طبق قانون و مصوبات دولت بایستی هر ۶ ماه یک بار و خودروهای تاکسی با عمر بالای ۱۰ سال هر سه ماه یک بار نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام نمایند. ضمناً تاکید می‌شود پذیرش خودروهای تاکسی در سایر مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام می‌شود و رانندگان تاکسی در صورت تمایل به استفاده از طرح رایگان تنها باید به یکی از پنج مرکز اعلامی مراجعه کنند.

کد خبر 484503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.