٩٠ درصد اعزام زندانی به دادگاه‌ها با گسترش دادرسی الکترونیک منتفی شد

معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری استان تهران با اشاره به گسترش دادرسی الکترونیک در زندان‌ها گفت: ۹۰ درصد از موارد اعزام زندانی با دادرسی الکترونیک به دادگاه منتفی شد.

به گزارش ایمنا، حسن بابایی اظهار کرد: گسترش دادرسی الکترونیک در برنامه سوم و چهارم توسعه قضائی و برنامه ششم توسعه کشور و در سند تحول قضائی مطرح شده و از جمله سیاست‌های کلان دستگاه قضائی است که در استان تهران با اقدامات جهشی در حال انجام است.

وی ادامه داد: توانستیم ۹۰ واحد قضائی را در ماه‌های اخیر به دادرسی الکترونیک مجهز کنیم و اکنون همه دادگاه‌ها، دادسراها و محاکم تجدیدنظر با زندان‌ها ارتباط الکترونیک دارند.

معاون دادگستری استان تهران اضافه کرد: زیرساخت‌های دادرسی الکترونیک در سال ۱۴۰۰ قطعاً بهبود پیدا خواهد کرد.

رسیدگی به ۲۵ درصد از پرونده‌های معوق در استان تهران

معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری استان تهران درباره کاهش محسوس پرونده‌های جاری و مسن استان تهران را از جمله توفیقات و اقدامات خوب صورت گرفته در دوران تحول در قوه قضائیه اعلام کر و افزود: طبق آمار معاونت راهبردی ۲۵ درصد پرونده‌های معوق کشور در استان تهران رسیدگی شده که این تعداد حدود ۱۲۵ هزار پرونده است.

وی ادامه داد: از جمله برنامه‌هایی که در راستای کاهش پرونده‌ها داشتیم استفاده از ظرفیت قضات ساعی بود که در قالب کارگروه‌های جهادی قضائی در حوزه‌های پر تراکم و شعبات دارای آمار نامتعارف حضور یافته و به پرونده‌های معوق و مسن رسیدگی می‌کنند.

بابایی اظهار کرد: از جمله نتایج ارزشمندی که ایجاد گروه‌های قضائی جهادی در شعب و حوزه‌های پرتراکم داشته کاهش موجودی پرونده‌های استان تهران بوده است به گونه‌ای که تعداد مانده پرونده‌های دادگستری اکنون به آمار فروردین سال ۹۵ رسیده است.

مشکلات دفاتر خدمات الکترونیک قضائی رفع خواهد شد

معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری استان تهران به موضوع دفتر خدمات الکترونیک قضائی پرداخت و گفت: دفاتر بخشی از فرآیند دادرسی الکترونیک قضائی است و دارای آثار مثبتی همچون کاهش مراجعه مردم به محاکم به شمار می‌آید.

بابایی گفت: با توجه به افزایش تعداد دفاتر و پراکندگی مناسب آن‌ها رضایتمندی مردم هم بیشتر شده است و اکنون با توجه به اینکه در مسیر تکامل دادرسی الکترونیک هستیم، مشکلات دفاتر خدمات الکترونیک قضائی از جمله پهنای باند را در آینده مرتفع خواهیم کرد.

وی به اقدامات انجام شده در زمینه کاهش پرونده‌های مسن اشاره کرد و گفت: همکاران ما به صورت ویژه در این حوزه تلاش می‌کنند و رویکرد اتقان آرا را نیز در این فرآیند در نظر دارند و به طور قطع به هر قیمتی خواستار کاهش آمار پرونده‌ها نیستیم و قانون باید در روند دادرسی جاری شود.

معاون دادگستری استان تهران تاکید کرد: اولین اولویت کارگروه‌های جهادی، بررسی پرونده‌های مسن است.

بابایی در مورد کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها گفت: در سال گذشته برنامه‌ای به نام مدیریت قرارهای تأمین تدوین کردیم که هدف آن صدور به موقع و متناسب قرارها است و پس از اجرای این برنامه از سال قبل تاکنون نسبت متهم به محکوم که قبلاً دو سوم بود به یک سوم رسیده است. اجرای این برنامه موجب شده تا جمعیت غالب زندان در حال حاضر محکوم و نه متهم باشند.

وی با اشاره به طرح پایش جمعیت کیفری زندان و غربالگری زندانیان گفت: ۲۵ درصد از آزادی‌های ناشی از طرح پایش وضعیت زندانیان در کل کشور مربوط به استان تهران است.

بابایی به موضوع سند تحول قضائی پرداخت و گفت: استان تهران در اجرای سند تحول قضائی پیشتاز است و با توجه به ظرفیت‌های خود چهار جلسه در این خصوص برگزار کرده و شش کمیته در راستای اجرای فصل اول سند تحول قضائی تشکیل داده است و دنبال آن هستیم که تا تیر ۱۴۰۰ به اهداف کوتاه مدت سند تحول قضائی دست یابیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 484495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.