۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
پایان پاندمی کرونا نزدیک است

پس از کشف و تزریق واکسن کرونا در اغلب کشورهای جهان، مردم امیدوارند که سال ۲۰۲۱ به عنوان سال پایان کرونا در تاریخ جهان ثبت شود، اما آیا تنها توزیع واکسن برای پایان شیوع بیماری کافی است؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دولت بریتانیا در ماه فوریه از طرحی چهار مرحله‌ای برای به حداقل رساندن محدودیت‌های اعمال شده در دوران کرونا تا بیست و یکم ماه ژوئن رونمایی کرد. این در حالی است که نخست وزیر این کشور، پایان قرنطینه‌ها را مشروط بر کاهش میزان شیوع بیماری در میان مردم دانسته و اعلام کرده است که محدودیت‌ها بر اساس داده‌های رسمی از تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا تغییر می‌کند. در این بین، مردم در سراسر انگلستان امیدوارند که با کشف و تزریق واکسن کرونا، به زودی شاهد نابودی این بیماری باشند و به همین دلیل از همین حالا برنامه‌ریزی‌های خود را برای آغاز تفریحات پساکرونا آغاز کرده‌اند. البته تنها مردم بریتانیا نیستند که به امید پایان یافتن پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۱ به شادی پرداخته‌اند، بلکه مردم در اغلب شهرهای جهان در پی عرضه واکسن برای خوشگذرانی‌های خود در دوران پساکرونا تصمیم‌گیری می‌کنند. با همه این توصیفات، تاریخ نشان می‌دهد که پایان پاندمی‌ها یا تعیین تاریخ دقیق پایان آن‌ها امری غیر ممکن است.

پایان پاندمی کرونا نزدیک است

دوران پس از پاندمی‌ها

آنفلوآنزای اسپانیایی که در سال ۱۹۱۸ ظهور پیدا کرد، مرگ‌آورترین پاندمی طول تاریخ به شمار می‌رود. این بیماری کشنده بیش از ۵۰۰ میلیون نفر از مردم جهان را آلوده کرد و جان حدود ۵۰ میلیون نفر را گرفت. درست مانند دوران کرونا، مردم در این دوران با محدودیت‌های اجتماعی زیادی مواجه شدند و همگی موظف به استفاده از ماسک در فضاهای خارج از منزل بودند. اگرچه گسترش آنفلوآنزای اسپانیایی به طور قابل چشمگیری کاهش یافت، اما هیچ گاه تاریخ مشخصی برای پایان قطعی آن در نظر گرفته نشد.

در سال ۱۹۲۰، یک بار دیگر گزارشات حاکی از شیوع دوباره بیماری در میان مردم بود به طوری که طی تنها ۶ روز تعداد پنج هزار نفر در شیکاگو، بزرگترین شهر ایالت ایلینوی آمریکا، به آنفلوآنزای اسپانیایی مبتلا شدند. چند ماه بعد، محدودیت‌هایی بسیار سختگیرانه بر مردم نیویورک اعمال شد به این امید که این بیماری برای همیشه از میان برود. همزمان با وضع قوانین جدید در آمریکا، مقامات پاریسی از ابتلای ۶۰ نفر به آنفلوآنزای اسپانیایی خبر دادند و آن‌ها نیز مقررات جدیدی برای پایان دادن به شیوع این بیماری وضع کردند. در سال ۱۹۲۵ و درست زمانی که مردم در حال برگزاری جشن‌های مختلف به مناسبت پایان قطعی شیوع بیماری آنفلوآنزای اسپانیایی بودند، یک بار دیگر خبر مرگ ۲۰۱ نفر از مردم شیکاگو بر اثر ابتلا به این بیماری در سراسر جهان منتشر شد.

پایان پاندمی کرونا نزدیک است

البته با اطمینان می‌توان گفت که شرایط دوران کرونا با واکسن آنفلوآنزای اسپانیایی بسیار متفاوت است و از آن‌جا که تا کنون چند نمونه واکسن قطعی برای این بیماری جدید کشف شده، امید است که کووید -۱۹ برای همیشه از زندگی بشر امروزی رخت بربندد.

پایان ترس‌های دوران کرونا

محققان بخش درمان و بیماری بر این باورند که پاندمی‌ها و اپیدمی‌ها رویدادهایی اجتماعی هستند که پایان آن‌ها به دو روش کشف دارو و پایان اجتماعی امکان‌پذیر است. اگرچه کشف یک دارو یا واکسن مهم‌ترین نقش را در به حداقل رسیدن یا پایان یافتن شیوع یک بیماری بر عهده دارد با این حال مشارکت اجتماعی نیز در مهار شیوع یک ویروس همه‌گیر سهیم است. در واقع وجود این دو مؤلفه در کنار یکدیگر می‌تواند به پایان شیوع بیماری منجر شود و هر یک به تنهایی خیلی مؤثر واقع نخواهد شد.

در خصوص انتشار ویروس کرونا دو فرضیه کلی وجود دارد؛ اول این که واکسن کرونا در میان مردم سراسر دنیا توزیع می‌شود و در نتیجه ابتلا به بیماری در میان آنان به حداقل می‌رسد، نگرانی‌ها پایان می‌یابد و زندگی به روال عادی خود باز می‌گردد. دوم، مردم به امید پایان یافتن بیماری، برنامه‌ریزی‌های خود را برای خوش‌گذرانی، سفر، مراسم و جشن‌های مختلف آغاز می‌کنند که در این صورت، پیش از تزریق واکسن کرونا، نرخ ابتلا به بیماری افزایش می‌یابد و مهار آن با مشکل مواجه می‌شود بنابراین کشف واکسن کرونا در کنار مشارکت اجتماعی می‌تواند به پایان هر چه زودتر و کارآمدتر شیوع این بیماری منجر شود.

پایان پاندمی کرونا نزدیک است

کد خبر 484489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • من IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    13 2
    فکرنکنم برا ما تمومی داشته باشه
  • محمد CA ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    19 4
    برای کشورهای پیشرفته بله، اما برای ما که سعی داریم چرخ را اختراع کنیم (واکسن برکت) نه تمومی نداره تازه شروع کاره