تغذیه زنان باردار باید چگونه باشد؟

تغذیه مناسب مادران در طول دوران بارداری، عامل کلیدی مهمی در حفظ سلامت مادر و جنین محسوب می‌شود و دریافت متعادل انواع گروه‌های غذایی به حفظ سلامت آن‌ها در دوران بارداری کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در فرهنگ ایرانیان به فرد باردار توصیه می‌شود میزان تغذیه خود را نسبت به قبل از دوران بارداری به دوبرابر افزایش دهد و به اصطلاح به اندازه دو نفر مواد غذایی دریافت کند؛ در همین ارتباط با شیرین قطب الدین محمدی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت و گویی داشتیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

میزان کالری مورد نیاز برای مادران باردار چقدر است؟

معمولاً میزان کالری مورد نیاز مادران باردار در سه ماهه اول بارداری مانند دوران قبل از بارداری بوده و فرد نیازی به دریافت کالری اضافی ندارد. در سه ماهه دوم بارداری فرد به ۳۴۰ کالری روزانه و در سه ماهه سوم به ۴۵۰ کالری در روز نیاز دارد.

میزان اضافه وزن مجاز در دوران بارداری به وزن قبل از بارداری بستگی دارد. در مادران دارای اضافه وزن و چاقی، میزان اضافه وزن مجاز بین ۷ تا ۱۱ کیلو، وزن نرمال بین ۱۱ تا ۱۵ کیلو و در مادران لاغر این میزان بین ۱۱ تا ۱۵ کیلو افزایش وزن در دوران بارداری است. افزایش وزن مادر باردار باید با شیب ملایم و استاندارد همراه باشد. باورهای غلط مثل توصیه به غذا خوردن مادر باردار به اندازه دو نفر، باعث افزایش بی‌رویه وزن مادر می‌شود و عوارضی برای مادر و جنین خواهد داشت.

بهترین تغذیه در دوران بارداری چیست؟

تغذیه مادران در طول دوران بارداری، عامل کلیدی در حفظ سلامت مادر و جنین محسوب می‌شود. دریافت متعادل و متنوع انواع گروه‌های غذایی در این دوران توصیه می‌شود. مادران باردار باید از تمام گروه‌های غذایی شامل نان و غلات، لبنیات، میوه، سبزی، گوشت‌ها و چربی‌ها به صورت متنوع و به اندازه متعادل مصرف کنند. میزان مصرف بر اساس شرایط مادر و جنین متفاوت است که تشخیص میزان مصرف این گروه‌های غذایی توسط متخصصان تغذیه تعیین می‌شود.

مصرف کدام مکمل‌ها در طول دوران بارداری توصیه می‌شود؟

مکمل‌های مورد نیاز بر اساس دستورالعمل‌های کشوری از هفته ۱۶ تا ۲۰ بارداری آغاز می‌شود. از ابتدای بارداری مصرف روزانه ویتامین دی ۱۰۰۰ واحدی، از سه ماه قبل از بارداری تا پایان این دوران، دریافت مکمل "یدوفولیک" (در صورتی که مولتی ویتامین حاوی اسید فولیک و ید باشد، نیازی به مصرف این مکمل نیست) و تا سه ماه بعد از زایمان نیز مصرف مکمل آهن و مولتی ویتامین توصیه می‌شود.

مصرف کدام مواد غذایی در دوران بارداری ممنوع است؟

مصرف انواع گوشت‌ها و تخم مرغ به صورت خام و نیم‌پز، لبنیات و آبمیوه‌های غیرپاستوریزه، الکل، ماهی‌های دارای جیوه بالا مثل کوسه ماهی و شمشیر ماهی، جوانه‌های خام، جگر، کافئین زیاد، میوه و سبزیجات نشسته به مادران باردار توصیه نمی‌شود و مصرف این مواد غذایی در دوران بارداری ممنوعیت دارد. همچنین توصیه می‌شود در دوران بارداری افراد قبل از مصرف هرگونه دارو، مکمل، دمنوش و داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنند.

تغذیه نادرست در طول دوران بارداری چه خطراتی دارد؟

اضافه وزن غیر اصولی در دوران بارداری، خطراتی مانند دیابت بارداری، فشار خون بالا و زایمان زودرس را برای فرد باردار به همراه دارد. برای داشتن دوران بارداری ایمن و حفظ سلامت مادر و جنین لازم است مادران باردار برنامه غذایی مناسب خود را از مشاور تغذیه دریافت کنند. در شرایط خاص مانند دیابت بارداری، اضافه وزن زیاد و فشار خون بالا، مراجعه به کارشناسان تغذیه و دریافت برنامه غذایی مناسب ضروری است.

نقش ورزش در حفظ سلامت زنان باردار چیست؟

ورزش دوران بارداری با توجه به شرایط فرد باردار و تشخیص پزشک، برای سلامت مادر و جنین مفید است. انجام تمرینات ورزشی شدت ناراحتی‌های شایع دوران بارداری مانند یبوست، کمر درد، بی‌خوابی، افسردگی و اضافه وزن زیاد را کاهش می‌دهد همچنین ورزش و تحرک بدنی در زمان بارداری، باعث کاهش خطر ابتلاء به دیابت بارداری و مسمومیت بارداری می‌شود و به مادر کمک می‌کند زایمان راحت‌تری داشته باشد. در دوران بارداری انجام ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، یوگا، شنا، ورزش در آب و دوچرخه ثابت توصیه می‌شود. نکته مهم این است که افراد قبل از ورزش، حین ورزش و بعد از ورزش، آب و مایعات کافی مصرف کنند.

گفتگو از: مرجان حسینی، خبرنگار خبرگزاری ایمنا

کد خبر 484484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.