شیوه نامه اجرایی زنجیره ارزش محصولات زنبور عسل امسال نهایی می شود

تدوین شیوه نامه اجرایی زنجیره ارزش تأمین، تولید و توزیع محصولات زنبور عسل در راستای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی امسال نهایی می‌شود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، حسین اکبرپور، مجری طرح توسعه زنبورداری گفت: هدف از تدوین و اجرای شیوه نامه اجرایی زنجیره تأمین، تولید و توزیع محصولات زنبور عسل را ایجاد ارزش افزوده و رونق کسب و کار در این حوزه عنوان کرد.

وی افزود: ما می‌توانیم بهبود بهره‌وری کلیه عوامل تولید، توسعه مناسبات صادرات در راستای تجاری سازی محصولات و توسعه صنعت زنبورداری بر مبنای اصلاح مدیریت و تولید را در قالب زنجیره ارزش داشته باشیم.

مجری طرح توسعه زنبورداری با بیان این که هدف گذاری خوبی در نظام زنجیره تأمین، تولید و توزیع محصولات زنبور عسل در حال انجام است، اظهار کرد: اکنون وظایف هر یک از سازمان‌ها و دفاتر از جمله دفتر توسعه زنبورداری و نقش تشکل‌ها در این زنجیره تولید دیده شده است.

اکبرپور اضافه کرد: واحدهای پرورش زنبور عسل، واحدهای پرورش ملکه، فروشگاه‌های محصولات زنبور عسل و آزمایشگاه‌های مربوط به خوراک زنبور عسل نیز در این زنجیره می‌توانند نقش خود را برای ایجاد ارزش افزوده و تجاری سازی محصولات مزیت دار ایفا کنند.

وی افزود: در حال حاضر نیز برخی از حلقه‌های زنجیره تولید زنبور عسل در تعدادی از استان‌ها توسط صاحبان سرمایه تشکیل شده، اما با اجرایی شدن نظام اجرایی تأمین، تولید و توزیع محصولات زنبور عسل، تمام این حلقه در قالب یک نظام اجرایی تعریف می‌شوند.

مجری طرح توسعه زنبورداری گفت: تاکنون پیش‌نویس نظام اجرایی تأمین، تولید و توزیع محصولات زنبور عسل بیش از ۱۵ بار ویرایش شده و در این پیش‌نویس نظرات استان‌ها و صاحبنظران در حوزه صنعت زنبورداری را احصا کرده‌ایم.

اکبرپور درباره ارزش افزوده در صنعت زنبورداری کشور خاطرنشان کرد: ارزش افزوده در بخش‌های مختلف زنبورداری متفاوت است، اما مهمترین بخش فعالیت زنبورداری مربوط به گرده افشانی است.

وی افزود: بر اساس یافته‌های محققان، ارزش گرده افشانی زنبور عسل در تولیدات کشاورزی ۹۰ برابر ارزش محصولات مستقیم زنبور عسل است.

مجری طرح توسعه زنبورداری ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام شده یک سوم محصولات کشاورزی به گرده افشانی حشرات نیازمندند. بیش از یک دوم روغن‌های مورد استفاده در رژیم غذایی انسان از طریق بذور روغنی نظیر پنبه، بادام، سویا، کنجد، کلزا و آفتابگردان به دست می‌آیند که تولید بذر مناسب در اکثر آنها به گرده افشانی حشرات به خصوص زنبورعسل وابسته است.

اکبرپور در مورد توسعه کمی و کیفی زنبورداری گفت: با توجه به محدودیت‌های منابع ملی و طبیعی، امکان توسعه کمی زنبورداری در این عرصه‌ها در کشور وجود ندارد و از این رو توسعه این صنعت در عرصه‌های جدید و در اراضی زراعی و باغی امکان پذیر است.

وی در مورد مشکلات سمپاشی باغات و اراضی زراعی برای زنبورستان های مجاور اظهار داشت: بسیاری از مشکلات زنبورداری از جمله سمپاشی اراضی باغی و زراعی با تشکیل ستاد ملی گرده افشانی و یا در سطح استان‌ها و هماهنگی‌هایی که انجام می‌دهند، برطرف خواهد شد.
کد خبر 484457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.