تغییر شهردار ارومیه به انجام وظایف آسیب نزد/ ۷۰ روز پراسترس را گذراندیم

"روزهای پرکار و پراسترسی داشتیم و همراهی نکردن رسانه‌ها نیز در این خصوص بسیار مشهود بود؛ رسانه‌ها موضوعات را طوری منعکس می‌کردند تا اتفاقات شهرداری به وظایف ما آسیب بزند اما مردم و کارکنان شهرداری در این مسیر شورای شهر را همراهی کردند."

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال گذشته برای مدیریت شهری ارومیه متفاوت از سایر شهرها گذشت و محمد حضرت‌پور، شهردار این شهر در میانه راه شورای پنجم و در اواخر سال گذشته دستگیر شد.

شهردار ارومیه به دست سربازان گمنام امام زمان (عج) بازداشت شده بود اما خبر این دستگیری چندان شوکه‌کننده نبود چون هفته‌های قبل‌تر از آن نیز چند تن از مدیران میانی و شهرداران مناطق ارومیه و حتی برخی از رؤسای سازمان‌های تابعه شهرداری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

این چالش‌ها در کنار چالش‌هایی که دیگر شهرها با آن مواجه بودند، شرایط را برای اداره شهر سخت کرد اما ارتباط نزدیک شورا با مردم تا حدی از فشار و تبعات ناشی از این تغییرات کاست.

رسول اصغرزاده، نایب رئیس شورای شهر ارومیه در گفت‌وگو با ایمنا درباره آنچه در این یک سال بر مدیریت شهری ارومیه گذشت و اولویت‌های چند ماه پایانی شورای پنجم حرف زده که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

عملکرد کلی شهرداری در سال ۹۹ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حوزه خدمات شهری مانند مدیریت پسماند و فضای سبز و دیگر وظایف ذاتی که شهرداری به عهده دارد، عملکرد شهرداری در سال گذشته را با وجود تمام مشکلات و تنگناهای اقتصادی مثبت ارزیابی می‌کنم.

شیوع کرونا باعث شد بعضی فعالیت‌های شهرداری آسیب جدی ببیند به ویژه در خصوص پروژه‌های عمرانی اما با وجود شرایط اقتصادی سال ۹۹، در این حوزه نیز شهرداری وضعیت مطلوبی را گذراند. بخشی از پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل و با تلاش معاونت مالی و اقتصادی شهرداری، حدود ۸۰ درصد بودجه نقدی و مطالبات شهرداری وصول شد که عملکرد مالی شهرداری را به حد مطلوب معرفی می‌کند.

بنابراین شهرداری توانسته بحران اقتصادی ناشی از کرونا را مدیریت کند؟

یقیناً کرونا آسیب جدی به پروژه‌های شهر زد؛ بسیاری از پروژه‌هایی که به پیمانکاران سپرده شده بود به دلیل تورم افسارگسیخته امکان ادامه دادن آن‌ها نبود و بخشی از پیمان‌ها براساس ماده ۴۶ و ۴۸ قانون عمومی پیمان، فسخ شد.

البته این شرایط تنها مختص ارومیه نبود و تمامی شهرهای کشور به واسطه شیوع کرونا، آسیب دیدند چون پروژه‌های عمرانی وابستگی صد در صدی به مصالح عمرانی دارند و افزایش قیمت مصالح باعث شد که پیمانکارانی که قرارداد آن‌ها اسفندماه ۹۸ یا اوایل ۹۹ منعقد شده بود، از یک جایی به بعد نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. این شرایط را در سال گذشته داشتیم و به سختی مدیریت شد اما تلاش می‌کنیم در سال جاری، این قبیل اتفاقات، کمتر رخ دهد.

چند ماه پایانی سال ۹۹ برای مدیریت شهر ارومیه به دلیل تغییر ناگهانی شهردار سخت گذشت؛ تغییر آقای حضرت‌پور که از سال‌ها پیش شهردار ارومیه بود، چقدر به اقدامات شهرداری آسیب زد؟

اتفاقی که برای شهرداری افتاد، مربوط به حدود ۷۰ روز پایانی سال می‌شود. در این مدت روزهای پرکاری را در شورا گذراندیم اما تلاش شد وظایف ذاتی شورا و شهرداری زمین نماند. می‌توان ادعا کرد که اجازه ندادیم بار روانی کنار رفتن شهردار به انجام وظایف آسیب بزند.

در این مدت‌زمان لایحه عوارض ۱۴۰۰ شهرداری بررسی و تصویب و در زمان مقرر منتشر شد. بودجه ۱۴۰۰ نیز در موعد مقرر پس از جلسات فشرده تصویب و ابلاغ شد و به تأیید هیئت تطبیق فرمانداری رسید.

در اولین فرصت پس از رفتن شهردار سابق، سرپرست شهرداری انتخاب شد، فراخوان انتخاب شهردار نیز داده شد و افراد مدنظر نیز دعوت شدند. برنامه متقاضیان شهرداری ارومیه اخذ شد و انتخاب شهردار حدود ۲۵ روز زمان برد و پرونده آن تکمیل و به وزارت کشور ارسال شد. با رایزنی‌هایی که شد، ۲۵ اسفندماه حکم شهردار ارومیه صادر و وی روز بعد از آن معارفه شد تا ارومیه از ابتدای سال معضل بلاتکلیفی مدیریت نداشته باشد.

روزهای پرکار و پراسترسی داشتیم و همراهی نکردن رسانه‌ها نیز در این خصوص بسیار مشهود بود؛ رسانه‌ها موضوعات را طوری منعکس می‌کردند تا اتفاقات شهرداری به وظایف ما آسیب بزند اما مردم و کارکنان شهرداری در این مسیر شورای شهر را همراهی کردند. در همین مدت بود که حقوق بهمن و اسفند به همراه عیدی و پاداش کارکنان بدون کم و کاستی و حتی زودتر از سال ۹۸ پرداخت شد.

امیدواریم این روند ادامه داشته باشد؛ به ویژه آنکه در آستانه انتخابات هستیم و هرنوع فشاری به شورای شهر تحمیل می‌شود. نامزدهای انتخابات شورای شهر یقیناً شورای حاضر را سیبل خود برای تخریب قرار می‌دهند که این اتفاق در همه شهرها اتفاق می‌افتد اما با این حال و در شرایط سختی که وجود دارد، از وظایف خود کوتاهی نکرده و به حواشی رسانه‌ای توجه نمی‌کنیم.

امیدوارم مردم با آگاهی بیشتری شورای ششم را انتخاب کنند و منتخبان شورای ششم در بستری آرام از لحاظ روانی موضوعات شهر را دنبال کنند.

به انتخابات اشاره کردید، تا چه اندازه انتخابات عرصه حضور چهره‌های شاخص برای شورای ششم خواهد بود؟

چهره‌های شاخص به دلیل کم‌لطفی‌هایی که دولت و مجلس به مدیریت‌های شهری داشته‌اند، تمایل چندانی به حضور در انتخابات پیشرو نداشته‌اند که این اتفاق نه تنها در ارومیه بلکه در بسیاری از شهرها نیز اتفاق افتاده است.

هرچند در شهر ارومیه از تعامل خود با دیگر دستگاه‌ها و نمایندگان مجلس استفاده کرده‌ایم اما کلیت دولت و مجلس هیچ گام مثبتی در تحقق درآمدهای پایدار مدیریت‌های شهری برنداشته‌اند. سهم شهرداری‌ها از عوارض مربوط به سوخت، گمرک جرایم راهنمایی و رانندگی به عمد اختصاص نمی‌یابد.

در شهرهایی مانند ارومیه که منابع مالی چندانی ندارند و به این درآمدها وابسته هستند، مدیریت شرایط بسیار سخت است با این حال امیدوارم مردم و شهرها از این حمایت نشدن‌ها آسیب نبینند.

اولویت شورای پنجم برای چند ماه پایانی چیست؟

چند پروژه فاخر شهری که نیمه‌کاره هستند در چند ماه آینده تکمیل خواهد شد. تقاطع آذربایجان تقریباً ۶۰ درصد پیشرفت اجرایی داشته که احتمالاً تا پایان دوره پنجم تمام و تقدیم مردم می‌شود. کمربندی دوم شهر آغاز شده که امیدوارم فاز اول آن در این کمتر از پنج ماه به پایان برسد.

توسعه و نگهداری فضای سبز نیز دیگر اولویت شورای پنجم است؛ اگرچه آدربایجان غربی دومین استان پرآب کشور است اما سهمیه‌های کمی از آب‌های روان در اختیار استان قرار گرفته و همین عامل باعث شده با شرایط کم‌آبی مواجه باشیم؛ با این حال امیدوارم توسعه و نگهداشت فضای سبز به بهترین نحو انجام شود تا باغ‌شهر ارومیه همچون گذشته حفظ شود.

مرمت آسفالت معابر بدهی بزرگ مدیریت شهری به مردم ارومیه است که امیدواریم با مصوبه مجلس برای اختصاص قیر به مدیریت‌های شهری، کارخانجات و پیمانکاران آسفالت پس از تعطیلات فعال شده و این قول نیز عملی شود.

کد خبر 483991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.