ظریف و رییس جمهوری افغانستان روند صلح در این کشور را بررسی کردند

وزیر امور خارجه که برای شرکت در کنفرانس قلب آسیا در تاجیکستان به سر می‌برد، درباره روند صلح در افغانستان، مسائل منطقه ای و روابط دوجانبه با اشرف غنی رییس جمهور این کشور تبادل نظر کرد.

به گزارش ایمنا، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که جهت شرکت در کنفرانس وزرای خارجه قلب آسیا در دوشنبه به سر می‌برد امروز -سه شنبه- در دیدار با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، روند صلح در این کشور، مسائل منطقه‌ای و روابط دوجانبه را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار داد.

رئیس جمهور افغانستان در این دیدار با قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات افعانستان، آمادگی کشورش را برای گسترش روابط در همه عرصه‌ها و برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور اعلام کرد.

آینده صلح در افغانستان و جایگاه ایران در کمک به استقرار صلح و ثبات در جمهوری اسلامی افغانستان از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار بود.

دیدار و گفت و گو با امامعلی رحمان رئیس جمهوری و سراج الدین مهرالدین وزیر خارجه تاجیکستان، جیحون بایرام اف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، جایشانکار، وزیر امور خارجه هند، محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان و کایرات ساریبای، دبیر اجرایی سیکا از برنامه‌های وزیر امور خارجه در این سفر بوده است.

ظریف امروز همچنین در دیدار سه جانبه وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و تاجیکستان ضمن برشمردن اهمیت همکاری‌های سه کشور در ایجاد همگرایی و ثبات در منطقه، آمادگی ایران برای آغاز همکاری‌های فرهنگی در قالب یک برنامه عملیاتی را اعلام کرد.

۱۵ کشور عضو قلب آسیا شامل جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، چین، روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه، آذربایجان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند. آمریکا، استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، لهستان، اسپانیا، سوئد و انگلیس هم کشورهای حامی قلب آسیا به شمار می‌روند.

کنفرانس قلب آسیا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ در استانبول، کابل، الماتی، پکن، اسلام آباد، امریتسار، باکو و استانبول برگزار شده است.

کد خبر 483901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.