موانع صدور پروانه ساخت در اراک برداشته می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر اراک با روان سازی و کوتاه کردن فرایندهای صدور پروانه ساخت، شاهد تسریع در صدور مجوز و رونق ساخت و ساز در شهر و افزایش رضایت عمومی شهروندان خواهیم بود.

مرتضی سورانه در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام "تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها" کندی فرآیند صدور پروانه ساخت توسط شهرداری اراک را یکی از موانع موجود بر سر راه تولید دانست که مدیریت شهری مسئولیت مستقیم در قبال آن دارد.

وی افزود: شهرداری اراک و به تعبیری شهرداران شهر در سال ۱۳۹۹ در پاسخگویی به مراجعان و به ویژه صدور پروانه ساخت عملکرد قابل قبولی نداشتند و معمولاً شهروندان متقاضی پروانه ساخت چندین ماه و حتی به ندرت بیش از یک سال از این کندی و تعلل به رنج افتاده و متضرر می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان کرد: رشد قیمت مصالح ساختمانی و تورم مهارنشدنی از یک سو و افزایش سالانه نرخ تعرفه عوارض شهرداری نیز از سوی دیگر موجب دو یا چند برابری هزینه ساخت و ساز و تحمیل ضرر مادی و معنوی به شهروندان می‌شود.

سورانه ادامه داد: بخشی از علل این کندی و عدم پاسخگویی متوجه شهرداری، بخشی نیز توسط سازمان نظام مهندسی و مهندسان ناظر و بخشی نیز ناشی از فرایندهای جاری کمیسیون ماده ۵ است.

وی ادامه داد: یکی از کارهای ویژه کمیسیون عمران و شهرسازی شورا در ابتدای سال جدید پرداختن به همین موضوع و روان سازی و کوتاه کردن فرایندهای صدور پروانه ساخت خواهد بود. همین طور که گفته می‌شود در برخی کشورهای همسایه صدور پروانه کمتر از یک روز وقت می‌گیرد، ما نیز می‌توانیم با پیروی از شعار سال در مسیر مانع زدایی و حمایت از تولید فرایند صدور مجوز ساخت و ساز را به حداقل زمان ممکن برسانیم.

رئیس شورای اسلامی اراک اظهار کرد: با این رویه شاهد تسریع در صدور مجوز و رونق ساخت و ساز خواهیم بود و رضایت عمومی شهروندان افزایش خواهد یافت.

تأخیر در تصویب بودجه موجب به تعویق افتادن پروژه‌ها شد

وی در تشریح عملکرد شهرداری و شورای شهر در سالی که گذشت اضافه کرد: با معضلات و موانع متعددی در مسیر شورا و شهرداری در سال ١٣٩٩ روبه‌رو بودیم که می‌توان به معضل شیوع کرونا، تأخیر در تصویب بودجه و چالش‌های موجود بر سر راه اجرای پروژه‌های شهری نظیر اجرای پیاده راه سازی در اراک اشاره کرد.

سورانه مهمترین مشکل شورای شهر و شهرداری این شهر را در نیمه اول سال ۱۳۹۹ تأخیر در تصویب و ابلاغ بودجه دانست و گفت: طبق قانون، هرساله بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال بعد تا پایان دی ماه تقدیم شورای شهر می‌شود و معمولاً شورا یک ماه فرصت دارد بودجه را در کمیسیون مربوطه و کمیسیون‌های تخصصی بررسی و برای تصویب نهایی به صحن ارائه کند.

وی خاطرنشان کرد: پس از یک یا دو جلسه بررسی بودجه در صحن علنی، بودجه تصویب و به فرمانداری ارسال و در صورت تأیید هیأت تطبیق فرمانداری، بودجه مصوب تا نیمه اسفند به شهرداری ابلاغ می‌شود؛ پس از آن شهرداری می‌تواند از ابتدای فروردین به تناسب بودجه مصوب نسبت به برنامه‌های کاری و اجرای پروژه‌های خود با فراخوان و دعوت پیمانکار از مسیر تشریفات مناقصه اقدام کند و این مهم هرچه زودتر و به موقع انجام شود.

سورانه ادامه داد: بدین صورت اجرای پروژه در فصل مناسب عملیاتی شده و بودجه به طور اصولی در محل خود هزینه می‌شود. از آنجایی که بیشتر پروژه‌های شهرسازی و عمرانی در فصول بهار و تابستان به اجرا در می‌آید، مناسب‌ترین موقع عملیات شهرسازی و عمران و به ویژه در موقعیت جغرافیایی و جوّی اراک فصول بهار و تابستان است.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک گفت: این مهم در سال ۹۹ به دلیل بی تدبیری در تصویب و ابلاغ نهایی بودجه، با نزدیک به چهار ماه تأخیر و در تیرماه سال ۹۹ به شهرداری ابلاغ شده و به تبع آن تفریق و سپس حسابرسی بودجه سنواتی با چالش مواجه و موجب به تعویق افتادن اجرای برخی پروژه‌ها و برنامه‌های شهرداری شد.

روشن‌ترین عملکرد مالی شهرداری در پایان سال ۹۹ رخ داد

سورانه افزود: در پایان سال ۹۹ بودجه سال ۱۴۰۰ به موقع بررسی و تصویب شد که با تأیید هیأت تطبیق فرمانداری در ۲۰ اسفند به شهرداری ابلاغ شده است و همینطور با تلاش و وقت گذاری جدی شورا، متمم سال ۹۹ بودجه نیز تا ۲۸ اسفند به شهرداری ابلاغ شد.

وی گفت: همین امر سبب شد که در پایان سال ۹۹ روشن‌ترین عملکرد مالی شهرداری نسبت به چندسال گذشته خودنمایی کند و مانده طلب تمام پیمانکاران و حقوق و مزایا و پاداش و سنوات کارگران و کارمندان و پرسنل شهرداری به موقع پرداخت شود.

رئیس شورای شهر اراک ادامه داد: شهرداری اراک در سال‌های ۹۸ و ۹۹ از حیث تأمین منابع درآمدی و هزینه کرد موفقیت‌های چشمگیری داشته و توانسته بیشتر از ۹۵ درصد پروژه‌های عمرانی خود را تکمیل و بهره برداری کند.

وی گفت: اصلاح سیستم مالی حسابداری و تسهیل حسابرسی و رفع معضل کهنه عدم اظهار نظر یا مردود و مشروط اعلام کردن حسابرسی‌های شهرداری یکی از اهداف سال آینده خواهد بود.

احداث پیاده‌راه امیرکبیر اقدامی شجاعانه بود

سورانه افزود: شروع چند پروژه ترافیکی و ساخت زیرگذر از دیگر اهداف پنج ماه آینده است و اتمام تقاطع میدان مقاومت از اولویت‌های شورا و شهرداری خواهد بود.

رئیس شورای شهر اراک اظهار کرد: احداث پیاده راه مرکز شهر از اقدامات شجاعانه شورا و شهرداری در سال ۹۹ بود که برخلاف بسیاری از پروژه‌های عمرانی که فقط با معارضات زیرساختی مواجه هستند بیشترین تزاحم و تلاقی را با زندگی و کسب و کار روزانه ساکنان و کسبه مرکز شهر و پر رفت و آمدترین نقطه شهری دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان کرد: در فاز اول پیاده راه با حمایت و همکاری تحسین برانگیز حوزه فنی و معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و شورای ترافیک و پلیس راهور و شهروندان نقاط درگیر طرح به خوبی و با سرعت اجرا و پیشرفت داشت و ان‌شاالله در نیمه اول سال ۱۴۰۰ به بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی طراحی مدنظر خواهد رسید.

وی با اشاره به عملکرد شورا و شهرداری در مواجهه با ویروس کرونا گفت: برخلاف فضای اجتماعی بیمناک و متأثر از شیوع کرونا و کوویدهراسی، مدیریت شهری و شورا با هوشیاری و همکاری و همدلی پرسنل شهرداری ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بیشترین اثرگذاری را در ایجاد آرامش و القای احساس امنیت به شهروندان ایفا کرد.

سورانه ادامه داد: ضدعفونی کردن معابر پرتردد، اتوبوس‌های شهری و تاکسی‌ها و نظارت بر تاکسیرانی و اتوبوسرانی برای مراعات فاصله اجتماعی و پرداخت یارانه حمایتی یا تخفیف در اجاره‌های اماکن متعلق به شهرداری و جبران کاستی درآمدی برخی پیمانکاران حمل و نقل و مستأجران شهرداری از جمله اقدامات مدیریت شهری از ابتدای شیوع کرونا بوده است.

کد خبر 483492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.