چاره رسیدن به خودکفایی جلوگیری از خام فروشی است

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: بحث تولید و اشتعال سال‌هاست که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و باید در این زمینه به جای شعار دادن و مقصر دانستن دیگران اقدام عملی شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.

زهرا سعیدی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در مورد فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد سال ۱۴۰۰ و نام‌گذاری سال جدید اظهار کرد: چاره رسیدن به خودکفایی و تولید، سرمایه گذاری در حدود ۴۰ میلیارد دلار برای جلوگیری از خام فروشی است و در آن صورت است که غیر از اشتغال زایی، اثر تحریم‌ها نیز به شدت کاهش خواهد یافت.

وی افزود: در بسیاری از حوزه‌های تولیدی با مدیریت صحیح و جلوگیری از خام فروشی می‌توان به تولید انبوه، فرآوری و ایجاد اشتغال در کشور رسید.

سعیدی با بیان اینکه در صنعت نفت می‌توان با مبلغ ۲۵ میلیارد دلار فرآوری ایجاد کرد تا دیگر نفت خام فروخته نشود گفت: کسانی هستند که حاضرند در این حوزه سرمایه گذاری کنند تا هم از فروش نفت خام جلوگیری شود، هم ایجاد اشتغال شده و هم ارز قابل توجهی وارد کشور شود.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: در صنعت چرم و سالامبور نیاز به مبلغ یک میلیارد دلار داریم تا از صادر کردن پوست گوسفند به خارج از کشور جلوگیری کرد.

سعیدی تصریح کرد: در حوزه سنگ‌های ساختمانی ۲ میلیارد و در حوزه سنگ‌های معدن نیاز به ۴ میلیارد دلار داریم تا در این حوزه‌ها هم به خود کفایی برسیم.

وی در پاسخ به این سوال که این مبالغ از کجا باید تأمین شود؟ گفت: برای نمونه در پروژه ستاره خلیج فارس، روزانه ۳۷۰ هزار بشکه نفت خام فرآوری می‌شود که با صرف مبلغ ۵ میلیارد دلار به این سطح از خودکفایی رسیده و در صورتی که این ۵ میلیارد را ۵ برابر کنیم یعنی با صرف ۲۵ میلیارد دلار ظرفیت فرآوری ستاره خلیج فارس از ۳۷۰ هزار بشکه به یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید که اثر تحریم‌ها را به شدت کاهش خواهد داد.

او ادامه داد: بحث تولید و اشتعال سال‌هاست که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و باید در این زمینه به جای شعار دادن و مقصر دانستن دیگران اقدام عملی شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس دهم یکی از موانع بسیار مهم در راه رسیدن به تولید و اشتغال مطلوب و جلوگیری از خام فروشی را در افتادن با سران ثروت و قدرت دانست و افزود: برای نمونه در طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان بالاخره برخی از مدیران دارای قدرت متضرر از این قانون که هم ردیف وزرا و معاونان وزرا بودند و با این طرح مخالفت می‌کردند رو به‌رو بودیم ولی در نهایت ۸ هزار بازنشسته جای خود را به مدیران جوان دادند و واقعاً تصویب یک قانون این چنین نیست که چنین طرح‌هایی یک روزه آماده شود و فردا در صحن مجلس رأی بیاورد و پس فردا ابلاغ و اجرایی شود بلکه باید ابتدا گفتمان آن ایجاد و پس از طی فراز و نشیب‌ها پس از تصویب با یک سیستم اجرایی قوی فارغ از حاشیه به پشتوانه قانونی با ضمانت اجرایی تصمیم بگیرد تا به نتیجه مطلوب برسیم.

کد خبر 483462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.