تغییر ساختار اقیانوس‌ها با گرمایش جهانی

تغییرات آب و هوایی بسیار سریع‌تر از آنچه تصور می شد، باعث ایجاد تغییرات عمده در ساختار اقیانوس‌ها شده است.

به گزارش ایمنا به نقل از sciencealert، محققان به تازگی نسبت به گرمایش جهانی و در معرض خطر قرار گرفتن گونه های حیات دریایی هشدار داده اند. آنها بر این باورند که بالا رفتن درجه حرارت کره زمین می تواند علاوه بر تغییر اقیانوس ها، حیات جانوری موجود در این آب ها را هم تحت تأثیر قرار می دهد. 

تغییرات آب و هوایی ترکیبات اقیانوس ها را مختل می کند؛ این فرآیند به ذخیره حرارت اضافی جهان و میزان CO۲ کمک می کند. آب روی سطح گرم تر است و در نتیجه در مقایسه با آب های زیر زمین چگالی کم تری دارد. این تفاوت با تغییر آب و هوا بیشتر ملموس می شود. 

گرمایش جهانی همچنین باعث می شود مقدار زیادی آب شیرین حاصل از ذوب شدن یخ ها و یخچال های طبیعی به دریاها سرازیر شده و شوری لایه فوقانی و چگالی آن را بیشتر کاهش می دهد. افزایش تضاد میان چگالی لایه های اقیانوسی، این ترکیب را سخت تر کرده بنابراین، اکسیژن، حرارت و کربن کم تر قادر به نفوذ یخ به دریاهای عمیق خواهد بود. 

سطح آب هایی که در تماس با جو هستند، مشابه لایه ای از آب در قسمت فوقانی نفت، کم تر با قسمت های زیرین اقیانوسی ترکیب می شوند. دانشمندان نشان داده اند که این تغییر بسیار سریع تر از آنچه تصور می رفت، اتفاق افتاده است به طوری که سرعت بروز این تغییر بیش از ۶ برابر با سرعت بیشتری رخ می دهد. 

محققان برای انجام این مطالعات، دمای جهانی و شوری آب های اقیانوسی و پستانداران دریایی ردیابی شده با وسایل الکترونیک را بین سال های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۸ مورد بررسی قرار دادند. 

براساس این یافته ها، لایه مانعی که روی سطح اقیانوس گسترش می یابد و لایه های عمقی در کل جهان گسترده شده که نسبت به قبل بسیار بیشتر است. محققان دریافتند که برخلاف انتظار، بادهایی که بر اثر تغییرات آب و هوایی قدرتمند شده اند، لایه سطحی اقیانوسی را بین ۵ تا ۱۰ متر در هر دهه طی نیم قرن گذشته عمیق تر کرده اند. 

تعداد قابل توجهی از حیوانات دریایی در این لایه سطحی زندگی می کنند که شبکه ای غذایی وابسته به فیتوپلانکتون ها دارند. اما با افزایش بادها، فیتوپلانکتون ها به عمق بیشتری از آب فرو رفته و از نوری که به رشد آنها کمک می کند، دور می شوند و همین امر، آنها را به عنوان شبکه غذایی از دسترس حیوانات دریایی دور می کند.

منبع: سیناپرس

کد خبر 483398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.