گاندو۲ می‌توانست با نگاه ملی جلوی سوء تفاهم‌ها را بگیرد

منتقد سینما و تلویزیون گفت: فیلمنامه نویس «گاندو۲» می‌توانست با دقت نظر بیشتر و فراگیر کردن نگاه ملی به موضوع، جلوی ابهامات و سوءتفاهم‌ها را بگیرد تا دیگران به‌درست یا غلط نگویند سازندگان این مجموعه سیاسی عمل می‌کند.

به گزارش ایمنا، جبار آذین با اشاره به نقاط قوت فصل دوم سریال گاندو اظهار کرد: فیلمنامه‌نویس و کارگردان گاندو ۲ می‌توانستند در کنار نمایش شخصیت‌های مربوط به جناح اصلاح طلب، خطاکاران و ناعهدان جناح‌ها و گروه‌های دیگر را هم به تصویر بکشند تا نشان دهند نگاه سریال ملی است و گروهی نیست.

گاندو ۲ باید مشکل آفرینان را از هر جناحی نمایش دهد

منتقد و مدرس سینما با اشاره به توییت منتشر شده توسط وزیر فرهنگ درباره سریال گاندو ۲ تاکید کرد: مسئله‌ای که باعث سو تفاهم می‌شود همین موردی است که وزیر فرهنگ هم به آن اشاره کرده است.

گاندو هم مانند سریال دادستان ساخته مسعود ده‌نمکی می‌توانست با فراگیر کردن نگاه از زوایای ملی، بدون آنکه متهم به نگاه گروهی و جناحی و حزبی شود مشکلات و مشکل آفرینان را از هر گروه و جناح به نفع نظام جمهوری اسلامی به تصویر بکشد. چون هر کس از چارچوب قانون تخطی کند از هر جناحی باشد خطاکار است و باید پاسخگوی اعمال خودش باشد.

تاریخ مصرف سریال پایتخت تمام شده است

آذین با بیان اینکه دو قسمت آخر پایتخت ۶ یک سریال نچسب بود گفت: به نظر من تاریخ مصرف سریال پایتخت تمام شده و از فصل سوم به این طرف دارد با مناسبات و شخصیت‌های ثابت، بدون خلاقیت و نوآوری تکرار می‌شود. اگر قرار به ادامه کار باشد یا باید موضوعات پایتخت عوض شود یا موقعیت‌ها شکل دیگری به خود بگیرند که بتوانند پاسخگوی نیازهای امروز جامعه باشند. در حال حاضر کارگردان با ماجراسازی سر و ته سریال را به هم وصل می‌کند.

وی با اشاره به محتوای فصل‌های ابتدایی سریال توضیح داد: در فصل‌های نخست شاهد سمت‌گیری و رویکرد سریال به زندگی ایرانی و اسلامی بودیم، اما این مورد مهم که در دستور کار همه نهادهای فرهنگی است هر بار کمتر شد، همچنین توجه به فرهنگ ملی و بومی مناطق شمال کشور به تدریج کمرنگ شد. در حال حاضر سریال پایتخت از مسیر اصلی خودش دور شده و چیزی برای گفتن ندارد.

فصل سوم نون.خ از فصل نخست ضعیف‌تر است

آذین فصل سوم سریال نون.خ ساخته سعید آقاخانی را ضعیف‌تر از فصل اول دانست و تاکید کرد: فصل سوم این سریال به رغم شلوغی و درهم برهمی و ماجراسازی‌های سطحی و شوخی‌های کلیشه‌ای، با آنکه کمی تا قسمتی از فصل دوم، سرپاتر است، اما از فصل نخست، ضعیف‌تراست.

در تمام آثار ارزشمند کمدی جهان، طنز را خارج از مسائل انتقادی و اجتماعی نمی‌بینیم و کارگردان حرف‌هایی که نمی‌تواند مستقیم با مخاطب در میان بگذارد در قالب کمدی بیان می‌کند. در نون خ ۳ همه مسائل پیش پا افتاده و یکنواخت است و بدون فراز و فرود در قصه مطرح می‌شود. مسائل شخصیت‌ها زیاد با مسائل جامعه ما مرتبط نیست و نمی‌تواند حرف تازه ای در عرصه سریال‌های طنز و اجتماعی بزند. با این حساب نون.خ ۳ در سطح یک سریال معمولی با شوخی‌های تکراری است.

همبازی یک ملودرام سطحی و کلیشه‌ای عاشقانه است

این منتقد سینما و تلویزیون همبازی را یک ملودرام سطحی و کلیشه‌ای عاشقانه دانست که با مخاطب قراردادن عواطف و احساس نسل جوان، سعی دارد با معجونی از عشق و حادثه برای خود مشتری جذب کند.

وی گفت: همبازی در مضمون و محتوا و ساختار هنری، شخصیت سازی و ارائه پیام، برای دیدن و شنیدن و حتی سرگرم سازی بیننده، چیزی برای بازگویی ندارد و یک سریال زیر متوسط و فراموش شدنی است.

آذین با بیان اینکه در تلویزیون صدها سریال عاشقانه دیده‌ایم اظهار داشت: موضوع عشق و شیفتگی باید در قالب‌های جدید و به‌روز ریخته شود. اگر قرار باشد در شکل سنتی مثل فیلمفارسی‌ها پسر فقیر و دختر پولدار را با مثلث عشقی تکرار کنیم، کار خاصی نکرده‌ایم. همبازی مسائل عاشقانه را عنوان می‌کند بدون آنکه به عمق مسائل اجتماعی برود.

نوروزرنگی زیرمتوسط و بودجه بربادده است

منتقد و مدرس سینما با انتقاد از سریال نوروزرنگی که از شبکه پنج پخش می‌شود توضیح داد: کار علی مسعودی، یک نوع جُنگ با مخلوطی از استندآپ کمدی‌های (ایستگاه خنده) ضعیف و تکراری و عوامل هنری متوسط و موضوع‌های نخ نما است.

آذین نوروزرنگی را مجموعه‌ای ضعیف و زیرمتوسط و بودجه بربادده خواند و افزود: مهم‌ترین عنصر در یک سریال داستان است. اینکه چند نفر کار خنده داری انجام می‌دهند و بعد به صحنه دیگری برویم اسمش سریال نیست. چون سریال داستان و شخصیت پردازی می‌خواهد.

کد خبر 483343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.