کرونا؛ توفیق اجباری صنعت پست ایران در سال ۹۹

رشد ۹۰ درصدی ارسال بسته‌های مختلف پستی در طول سال گذشته از سوی شرکت ملی پست نشان می‌دهد کاهش رفت و آمد و افزایش خرید از درگاه‌های آنلاین و نیاز به خدمات پستی که ناشی از شیوع کرونا، به یک توفیق اجباری برای صنعت پست ایران در سال ۹۹ تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بحران اقتصادی ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور مضرات زیادی برای تعدادی از صنایع، بنگاه‌های اقتصادی و فعالیت‌های تولیدی یا خدمات محور داشت و در سال گذشته بسیاری از فعالان اقتصادی ایران نه تنها با مشکل تحریم‌های اقتصادی آمریکا برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود از دیگر کشورها روبرو بودند، بلکه در جریان تأمین سرمایه در گردش نیز با تبعات بحران اقتصادی کرونا که به یک بحران مالی جهانی تبدیل شده بود مواجه شدند.

در این بین اما تعدادی از صنایع و شبکه‌های اقتصادی مبتنی بر عرضه کالا یا خدمات نه تنها از این بحران سخت، به راحتی عبور کرده‌اند بلکه توانسته‌اند با استفاده از فرصت شیوع گسترده ویروس کرونا، بخشی از فعالیت‌هایشان در نظام اقتصادی را توسعه دهند.

شرکت ملی پست که به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شاخص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک شبکه اقتصادی مبتنی بر توزیع کالا در کشور است پیشگام بهره از فرصت شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران بوده و به رغم اینکه بسیاری از مردم پست را به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نهادهای تسهیل کننده ارتباطات می‌شناسند و میلی به استفاده از خدمات آن در جریان برقراری ارتباط با دیگران ندارند، توسعه خدماتی قابل توجهی را در بازه زمانی موج‌های شیوع این بیماری تجربه کرده است.

بر این اساس بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که شبکه سراسری پست به عنوان یک زیرساخت ارزشمند ارتباطی در ایران، الزامی برای تسهیل جریان ارتباطات بین دستگاه‌های مختلف و مردم است و نبود آن در بستر نظام اجتماعی بسیاری از فعالیت‌های مهم اقتصادی، تجاری، فرهنگی، ارتباطی، سیاسی، صنفی و اطلاع‌رسانی را با اختلالات جدی روبرو خواهد کرد.

همچنین نظام عرضه و تقاضای کالا و خدمات آنلاین در بستر فضای وب در سال‌های اخیر توسعه قابل توجهی پیدا کرده و استقبال کم‌نظیر مردم از شبکه‌های عرضه و تقاضا به رغم تمام مشکلات امنیتی احتمالی که به صورت روزانه کاربران را تهدید می‌کند، باعث شده تا وجهه اقتصادی پست به عنوان یک تسهیلگر نظام عرضه و تقاضای آنلاین برجسته‌تر شود.

بررسی اجمالی آمارهای ارائه شده از سوی مراکز داده‌سنجی معتبر جهان نشان می‌دهد شیوع ویروس کرونا در سال گذشته، روند رفت و آمد مردم در بازارهای مختلف به منظور خرید کالا و خدمات را تا حد زیادی کاهش داده و همزمانی این کاهش رفت و آمد با افزایش تقاضا برای خرید کالا به صورت آنلاین، مزید بر علت شده تا صنعت پست نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان، رشد کم‌سابقه‌ای در تعداد و حجم مرسولات تجربه کند.

اطلاعات ارائه شده در گزارش عملکرد سالانه شرکت ملی پست نشان می‌دهد ارسال بسته‌های مختلف پستی از طریق این شبکه سراسری در سال گذشته، بیش از ۹۰ درصد رشد داشته و میزان مرسوله‌های پستی که این شرکت از سوی بسترهای خرید اینترنتی کالا و خدمات ارسال می‌کرد نیز ۵۶ درصد بیشتر شده است.

گزارش ارائه شده از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران نیز گواهی بر صحت آمارهای مذکور است و اطلاعات منتشر شده در این گزارش نشان می‌دهد به رغم رشد بی‌سابقه نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم در سال ۹۹، حجم تجارت الکترونیکی فعالان اقتصادی و مردم ایران در نیمه اول سال ۹۹ به بیش از ۶۳۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با رقم ۱۶۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی ۶ ماهه اول سال ۹۸ رشد ۲۸۴ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش تعداد معاملات تجارت الکترونیک کشور نیز در نیمه اول سال گذشته به یک میلیارد و ۵۳۱ میلیون فقره رسیده که در مقایسه با ۷۳۵ میلیون فقره معاملات ۶ ماهه ۹۸ حکایت از رشد ۵۲ درصدی دارد.

رشد خدمات صنعت پست یک توفیق اجباری بوده است

مصطفی ایمانی‌پور، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه معتقد است؛ افزایش کمی تعداد مرسولات پستی ارسال شده از سوی شبکه ملی پست در سال گذشته با بهبود کیفیت فرایند ارسال مرسولات و کاهش زمان طی فرایند ارسال که با گسترش این شبکه اقتصادی صورت می‌گیرد، همراه نبوده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: پست به عنوان یک بستر ارتباطات اقتصادی بلندمدت در نزد مردم شناخته می‌شود و رشد صنعت پست در سال گذشته این تفکر را در نظام اجتماعی اصلاح نکرده است.

این استاد دانشگاه تصریح می‌کند: رشد کم‌سابقه ارائه خدمات صنعت پست ایران و درآمدهای حاصل از ارسال مرسولات برای شرکت ملی پست کشور در بازه زمانی شیوع گسترده ویروس کرونا، یک توفیق اجباری برای این زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده و تلاش چندانی برای توسعه شبکه ارسال مرسولات پستی از سوی شرکت ملی پست در سال گذشته صورت نگرفته است.

ایمانی پور یادآور می‌شود: ارزش شبکه‌های ملی اقتصادی مبتنی بر توزیع کالا یا خدمات نسبت به تعداد شعب و گستره خدمات‌رسانی آنها در یک بازه جغرافیایی سنجیده می‌شود و با این معیار شبکه ملی پست به عنوان یک زیرساخت ارزشمند در نظام اقتصادی هنوز به جایگاه برجسته خود نرسیده است.

گزارش از: سپهر زارع، خبرنگار ایمنا

کد خبر 483317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.