ضرورت فراهم‌کردن زمینه صادرات تولیدات داخل برای تحقق شعار سال

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: زمینه صادرات را باید برای تولیدکنندگان فراهم کنیم تا بتوانند محصولات خود را در خارج از ایران به فروش برسانند، این اقدام علاوه بر رشد واحد تولیدی باعث کاهش قیمت تمام شده است.

به گزارش ایمنا، علی آقامحمدی با اشاره به شعار مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر تولید، پشتیبانی و مانع زدایی‌ ها اظهار کرد: کشور ایران از لحاظ موقعیت جغرافیایی، ظرفیت‌های نیروی انسانی و همچنین در سال‌های اخیر از لحاظ توانایی تولید تکنولوژی و تبدیل علم بر ثروت موقعیت‌های مناسبی را در اختیار داشته است.

وی با بیان اینکه تولید می‌تواند همه این امکانات را به صحنه ظهور برساند، افزود: تولید مستلزم سرمایه گذاری است، چه سرمایه‌گذاری برای تولیدهایی که به تازگی ایجاد می‌شود، یا سرمایه در گردش برای تولیدهایی که وجود دارد و باید تداوم پیدا کند.

آقامحمدی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری نیازمند محیطی است که سرمایه گذاران احساس امنیت و احترام کنند و از طرف دیگر بازدهی سرمایه گذاری مثبت باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بازدهی سرمایه گذاری در ایران در مواردی که طرح‌ها درست انتخاب شده و با مشورت صاحب نظران و با مطالعه درست صورت گرفته، خوب و مناسب است، به جز مواردی که راه اشتباهاً طی شده یا مدیریت کار صحیح نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه باید در کشور ثبات اقتصادی و حمایت از سرمایه گذاری وجود داشته باشد، اظهار کرد: حمایت از سرمایه گذاری بدین معنا است که در ابتدا سرمایه گذار از لحاظ اجتماعی دارای شخصیت ممتاز و برجسته‌ای باشد.

آقامحمدی با اشاره به اینکه ما در شرایط فعلی از اینکه شخصیت‌های تولیدکننده را به عنوان شخصیت‌های مؤثر در امور کشور معرفی کنیم ابا داریم، گفت: ممکن است بسیاری از شخصیت‌هایی که مورد احترام هستند اما تأثیر چندانی در توسعه کشور ندارند همه بشناسیم اما افرادی را که چرخه اقتصاد کشور را اداره و اشتغال را برای مردم فراهم می‌کنند، نشناسیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: هیچ مسابقه‌ای وجود ندارد که نشان دهد چه کسانی بیش از ٢٠ هزار نفر، ١٠ هزار نفر یا حتی پنج هزار نفر را در واحدهای تولیدی به اشتغال گرفته‌اند و اشتغالی مطمئن و پایدار را ایجاد کرده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در مقابل سازمان‌هایی درست کردیم که آنها برای وصول مطالباتشان توجه نمی‌کنند که تولیدکننده در چه وضعیتی قرار دارد؛ بنابراین حمایت‌ها و مشوق‌ها باید فراهم باشد، همچنین از لحاظ تأمین مالی باید همه ابزارها به کار گرفته شود و بازار پول و بازار سرمایه توأمان همراهی کنند.

وی گفت: باید موقعیتی فراهم شود تا در صورت ایجاد مشکل برای تولیدکنندگان همه همراه تولیدکننده باشند تا به زمین نخورد، واحد تولیدی تعطیل نشود یا فعالیت‌های آن با کندی پیش نرود.

آقامحمدی تصریح کرد: از لحاظ تکنولوژی از به روزآوری واحدهای تولیدی مراقب کنیم تا پشتیبانی‌های لازم از آنها صورت گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با تاکید بر اینکه باید موانع از سر راه تولیدکنندگان برداشته شود، افزود: وقتی فردی به دنبال اخذ مجوز است آن را با تعدادی از دستگاه‌ها درگیر می‌کنیم در حالی که وظیفه دولت و حاکمیت است تا نهادهای خود را متمرکز و محل‌های سرمایه گذاری را معین کند.

آقا محمدی خاطرنشان کرد: جایی که باید مجوز محیط زیست یا مجوزهای مختلف را داشته باشد باید همه را یکپارچه کنیم و آمایش سرزمینی تولیدات را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر باید به طور حتم استراتژی توسعه صنعتی و کشاورزی را با یکدیگر مرتبط کنیم و هر یک از آنها استراتژی توسعه خود را به طور کامل داشته باشند.

آقامحمدی اظهار کرد: این اقدام نیازمند آن است تا از ابتدای سال جاری دستگاه‌های اجرایی کشور با یکدیگر کمک کنند، زنجیره‌ها را شکل دهند و زنجیره‌های تولید کشور را تحت حمایت همه جانبه قرار دهند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در زنجیره تولید، واحد کوچک و بزرگ دیگر هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند، گفت: تولید واحد کوچک در اختیار واحد بزرگ‌تر قرار می‌گیرد و همه در یک راستا محصول را به بازار عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه زمینه صادرات را باید برای آنها فراهم کنیم تا بتوانند محصولات خود را در خارج از ایران به فروش برسانند، اظهار کرد: این اقدام علاوه بر اینکه به دلیل افزایش حجم کالای تولید باعث افزایش کیفیت محصول، رشد واحد تولیدی و کاهش قیمت تمام شده می‌شود، باعث خواهد شد که مصرف کننده نیز مورد حمایت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید با واحدهای تولیدی در مورد استانداردها بحث و مذاکره کرد و کمک کنیم تا استانداردهای مورد نیاز را رعایت کنند، افزود: اگر برای رسیدن به آن استانداردها نیازمند سرمایه گذاری هستند باید زمینه لازم برای سرمایه گذاری را فراهم کنیم.

آقامحمدی خاطرنشان کرد: امیدواریم بعد از سه سال که بحث تولید و جهش تولید مطرح شده بود و اینک تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها که به عنوان شعار سال مطرح شده است موفق شویم مانند سال ٩٩ که جهش تولید خیز مناسبی را آغاز کرد این خیز ادامه پیدا کند، کشور در سال ۱۴۰۰ به موفقیت بزرگی دست پیدا کند و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی به سرعت تغییر کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 483242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.