سوختن ۳ هکتار جنگل بر اثر بی‌احتیاطی گردشگران

کاهش منابع آب رودخانه‌های حوضه کارون، سوختن جنگل بر اثر بی‌احتیاطی گردشگران، گرد و غبار در ۱۵ شهر خوزستان، تحویل پرنده شکاری مصدوم به سازمان محیط زیست و تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی ملی اراک را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارشناس حوزه آب چهارمحال و بختیاری گفت: پیش بینی می‌شود با کاهش بارندگی‌ها ظرف ۲۰ سال آینده، منابع آب رودخانه‌های حوضه آبریز کارون بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش یابد.

سیدهاشم فاطمی افزود: پیش‌بینی‌ها برای دو دهه آینده حکایت از کاهش بارندگی دارد و این موضوع وضعیت منابع آب رودخانه‌های استان به ویژه در حوضه آبریز کارون را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود منابع آب رودخانه‌های ارمند، بازفت و بهشت‌آباد کاهش چشمگیری داشته باشد به طوری که در رودخانه بهشت‌آباد ظرف ۲۰ سال آینده ۹۳ درصد منابع آب کاهش می‌یابد.

فاطمی با ابراز نگرانی نسبت به روند بارش‌ها و تغییر اقلیم در این استان، تصریح کرد: کاهش بارندگی، تغییر بارش‌ها از برف به باران و تغییر اقلیم سبب شده تا روند بارش‌های چهارمحال و بختیاری در پاییز و زمستان کاهشی و در بهار افزایشی باشد و از آنجا که بارش‌های بهاره با تبخیر زیادی روبرو است بخش زیادی از این منابع آب از دسترس استان خارج می‌شود.

سوختن ۳ هکتار جنگل بر اثر بی‌احتیاطی گردشگران

بی‌احتیاطی گردشگران ۳ هکتار از جنگل‌های مازندران را سوزاند

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی منطقه ساری گفت: به علت بی احتیاطی مسافران و گردشگران، سه هکتار از عرصه‌های جنگلی این منطقه در آتش سوخت.

مجید ذکریایی با بیان اینکه علت تمام آتش سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی عامل انسانی است، افزود: آتش سوزی شب گذشته که در هشت شهرستان مازندران از جمله بهشهر، دودانگه ساری، سوادکوه شمالی، زیرآب، بابل، آمل و نور به وقوع پیوسته بود، به طور کامل مهار شد.

وی با بیان اینکه ارزش ریالی خسارت وارده به عرصه‌های جنگلی در پی آتش سوزی شب گذشته توسط کارشناسان در دست بررسی است، اظهار کرد: شرایط مطلوب آب و هوایی مازندران و حضور مسافران گردشگران نوروزی و روشن کردن آتش در عرصه‌های جنگلی باعث ایجاد حریق در عرصه‌های منابع طبیعی بود.

سوختن ۳ هکتار جنگل بر اثر بی‌احتیاطی گردشگران

گرد و غبار ۱۵ شهر خوزستان را فراگرفت

اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: گرد و غبار برای دومین روز متوالی ۱۵ شهر خوزستان را فرا گرفته و در جنوب این استان به هفت برابر حد مجاز رسیده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، میزان گرد و غبار در شهرهای آبادان یک هزار و ۱۲۶ میکروگرم بر مترمکعب، امیدیه: ۴۰۰ میکروگرم بر مترمکعب، اندیمشک ۱۵۸ میکروگرم بر مترمکعب، اهواز ۳۵۴ میکروگرم بر مترمکعب، ایذه ۱۸۵ میکروگرم بر مترمکعب و بندر امام به ۲۶۱ میکروگرم بر مترمکعب رسید.

همچنین این میزان در بهبهان ۳۶۱ میکروگرم بر مترمکعب، حمیدیه ۲۰۸ میکروگرم بر مترمکعب، خرمشهر یک هزار و ۹ میکروگرم بر مترمکعب، رامشیر ۲۱۵ میکروگرم بر مترمکعب، شادگان یک هزار و ۱۷۰ میکروگرم بر مترمکعب، شوش ۵۹۰ میکروگرم بر مترمکعب، شوشتر ۲۱۷ میکروگرم بر مترمکعب، ماهشهر ۱۵۶ میکروگرم بر مترمکعب، هندیجان ۲۳۴ میکرو گرم بر متر مکعب بوده است.

مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و غبار نسبت به ورود توده جدید گرد و غبار از سوی کشور عراق به ایران هشدار سطح زرد اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، پدیده گرد و غبار تا دو روز ادامه دارد و مناطق مرکزی خوزستان را دربرمی‌گیرد.

سوختن ۳ هکتار جنگل بر اثر بی‌احتیاطی گردشگران

پرنده شکاری مصدوم به اداره محیط زیست گلستان تحویل شد

یکی از شهروندان علاقه‌مند به محیط زیست و حیات وحش شهر بندرترکمن واقع در غرب استان گلستان، یک بهله پرنده شکاری مصدوم و کم رمق از گونه "دلیجه" را جهت تیمار و مراقبت‌های درمانی به اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان ساحلی تحویل داد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستانهای بندرترکمن و گمیشان اظهار کرد: پرنده مصدوم پس از ثبت داده‌های مورفولوژیکی برای تیمار و مراقبت‌های درمانی به اداره کل محیط زیست گلستان منتقل شد.

علی بیانی با قدردانی از اقدام این شهروند علاقمند به محیط زیست، از دیگر شهروندان نیز درخواست کرد تا در صورت مشاهده پرندگان آسیب دیده، موضوع را با تلفن ۱۵۴۰ به محیط زیست اطلاع دهند.

قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی ملی اراک

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک گفت: تمامی ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی ملی اراک در ایام تعطیلات نوروز قلع و قمع شد.

سوختن ۳ هکتار جنگل بر اثر بی‌احتیاطی گردشگران

عباس قاسمی با اشاره به دستوری مبنی بر صدور قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی ملی و منابع طبیعی که در ایام تعطیلات نوروز مورد تصرف و تجاوز متصرفین قرار گرفته بود، اظهار کرد: با توجه به اینکه که منابع طبیعی جزئی از انفال و متعلق به بیت المال و همه مردم است و اداره کل منابع طبیعی استان متولی نگهداری محسوب می‌شود، هیچ کس حق تعرض، تجاوز، تصرف، تخریب و ساخت و ساز در اراضی منابع طبیعی را ندارد.

وی ادامه داد: دستگاه قضا و دادستانی همچون گذشته نسبت به حفظ و حراست اراضی ملی اهمیت ویژه‌ای قائل است و کوچک‌ترین اغماض و بخشش با متصرفین این اراضی ندارد و قاطعانه با متخلفین برخورد خواهد کرد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک تصریح کرد: با توجه به اعلام اداره کل منابع طبیعی و معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان سه هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان اراک با ارزش ۳۰ میلیارد ریال که در فروردین ماه سال جاری تصرف شده بود، پس از صدور دستور قضائی رفع تصرف شد. 

کد خبر 483176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.