شهرداری می‌توانست در ورزش بانوان تیمداری کند/ نابودی سینماهای قدیمی شیراز

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: شهرداری می‌توانست در ورزش بانوان تیمداری کند اما این کار انجام نشده و در کارنامه شهرداری یک امتیاز منفی محسوب می‌شود.

احمد تنوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص عملکرد یک ساله مدیریت شهری شیراز، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که شهرداری در بخش‌هایی که ثبات مدیریت داشته توفیقات بیشتر داشته و رضایت شهروندان را کسب کرده است.

وی افزود: شهردار شیراز هنگام ارائه برنامه، از حمایت شهرداری از رشته‌های ورزشی خبر داده بود اما این حمایت به ویژه در تیم‌های ورزشی فوتبال و فوتسال با عذر ممنوعیت ورود شهرداری‌ها محقق نشد در صورتی که وزارت کشور ورود شهرداری را برای تیم‌های غیر حرفه‌ای محدود نکرده و تنها تیم‌های دسته اول و لیگ برتر جزو تیم‌های حرفه‌ای محسوب می‌شوند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: شهرداری می‌توانست در ورزش بانوان تیمداری کند اما این کار انجام نشده و در کارنامه شهرداری یک امتیاز منفی محسوب می‌شود.

تنوری اضافه کرد: در ارتباط با ایجاد زیر ساخت‌های فرهنگی و ساخت سالن آمفی‌تئاتر موفقیت‌هایی کسب شد اما به لحاظ مکان‌یابی در ایجاد این مکان‌ها و فضاها، برخی کارشناسان انتقاد کرده‌اند.

وی با تاکید بر لزوم تملک سینماهای خاطره‌انگیز و نگهداری از آن‌ها توسط شهرداری، تصریح کرد: می‌توان گفت هیچ توفیقی در این زمینه حاصل نشده است؛ مالک یکی از سینماهای قدیمی، مهم و خاطره‌انگیز شیراز در خیابان زند که چند ماه پیش دچار آتش سوزی و تخریب شد، درخواست تغییر کاربری داده که منجر به نابودی این فضای خاطره‌انگیز شهروندان خواهد شد.

تنوری تصریح کرد: خاطرات سینماهای قدیمی که قدمت آن‌ها به چند دهه قبل از انقلاب برمی‌گردد، مربوط به تمام مردم ایران است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: بخش زیادی از جمعیت کشور در روزگاری که تنها در چند شهر سینما بوده است بنابراین این سینماها به عنوان نماد خاطره جمعی در گذشته باید توسط شهرداری شیراز مانند همه شهرهای دنیا حفظ می‌شد.

وی افزود: سینما مهتاب در چهارراه مشیر که ساخت آن به دهه ۳۰ باز می‌گردد و اکنون در تملک بنیاد ۱۵ خرداد است، یکی دیگر از مکان‌هایی است که در معرض نابودی قرار دارد.

تنوری خاطرنشان کرد: این بنیاد درخواست تخریب و تغییر کاربری یا ایجاد مجتمع تجاری دارد که تا کنون اجرا نشده اما ممکن است در آینده با این اتفاق آسیب بزرگی به تاریخ و فرهنگ شهر شیراز وارد شود.

عضو شورای شهر با بیان اینکه تعطیلی نشریه شهر راز یکی دیگر از خسارات وارد شده به شیراز است، افزود: نشریه شهر راز که متعلق به شهرداری بود در این دوره تعطیل و دیگر چاپ نشد، همچنین ایجاد انتشارات شهرداری شیراز که مصوب شوراهای دوره قبل بوده اجرا نشده است و شیراز برخلاف سایر شهرها که شهرداری‌ها سازمان انتشارات دارند، کماکان سازمان انتشارات ندارد و نمی‌تواند از این طریق از چاپ آثار و مؤلفان حمایت کند.

وی افزود: در حیطه فرهنگی و ورزشی فعالیت‌های مورد نیاز به نحو مطلوبی در سال گذشته انجام نشد زیرا بی ثباتی مدیریتی در این حوزه بسیار بود و در دوره پنجم شاهد حضور سه رئیس سازمان و یک سرپرست در رأس این سازمان بودیم و در معاونت آن نیز چند تغییر و تحول اتفاق افتاد که باعث توفیق و رضایت کمتری شده است.

شیراز تمیزتر از گذشته است

وی افزود: در حیطه تنظیف و وظایف سازمان مدیریت پسماند و بازیافت اتفاقات خوبی افتاده و می‌توان شیراز را به عنوان یک شهر نسبتاً تمیز یا حداقل تمییز تر از گذشته دانست و شهرداری در این زمینه نمره قابل قبولی را کسب می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به کیفیت ارائه خدمات ایمنی توسط شهرداری، ادامه داد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی در بحث آتش نشانی و اطفای حریق کارنامه خوبی داشته اما در بحث خدمات ایمنی و پیشگیری هنوز کاستی‌هایی وجود دارد، طبق گزارش‌ها ساختمان و پارکینگ‌های پر خطر، طبق قانون رفع خطر از ساختمان‌های پر خطر اخطارهایی به مالکان داده شده اما مجموعه مدیریت شهری و قوه قضائیه باید در اجرای قانون عزم جدی تری را به خرج می‌دادند.

وی افزود: در این زمینه پیشگیری بسیار اهمیت دارد زیرا در بحث سیل شیراز مسئولیت گردن شهرداری افتاد، اگر ساختمان و پارکینگ‌های پرخطر نیز اعمال قانون نشوند مسئولیت بروز حوادث احتمالی بر دوش شهرداری خواهد افتاد.

تنوری با اشاره به عملکرد سازمان فاوا، گفت: برخی از پروژه‌ها در زمینه هوشمندسازی و زیرساخت‌های موردنظر برای فناوری اطلاعات، به مرحله بهره برداری نرسیده است؛ همچنین شهرداری شیراز در تکمیل پروژه مرکز داده‌های (دیتا سنتر) مرکزی شیراز که تا مرحله احداث ساختمان و انتشار آگهی‌های انتخاب پیمانکار برای نصب تجهیزات در سال ۹۶ پیش رفته بود، موفق نشد و این عدم توفیق دوره پنجم، یک نارضایتی ایجاد کرده که امتیاز منفی محسوب می‌شود.

عملکرد قابل قبول در حمل‌ونقل عمومی

وی با اشاره به عملکرد شهرداری در حوزه حمل ونقل عمومی، خاطرنشان کرد: شهرداری در این حوزه نمره قابل قبولی کسب می‌کند زیرا شهروندان از بهره برداری مترو رضایت دارند اما در ارتباط با ارزیابی اجرای ادامه پروژه مترو اظهار نظر کردن زود است زیرا با توجه به مصوبات و بودجه‌ای که در اختیار پیمانکار قرار داده شده، باید در زمان مناسب، برآیند اجرای این مصوبات ارزیابی شود.

وی افزود: شهرداری در نظافت و نظم در خدمات رسانی اتوبوس‌های شهری و ساماندهی تاکسی‌ها نیز کارنامه قابل قبولی داشته است. در نتیجه اقدامات فرهنگی نیز کلانشهر شیراز آمار بسیار پایینی در کمیته انضباطی ناظر بر تخلفات رانندگان دارد و این نشان از رفتار مؤدبانه رانندگان دارد که در رضایت‌مندی شهروندان تأثیر بسزایی دارد. در همه شهرها رفتار فردی و اجتماعی رانندگان و متصدیان حمل و نقل درون شهری بسیار اهمیت دارد.

عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: سازمان آرامستان‌ها در سال گذشته با توجه به شیوع کرونا و فشار بسیاری که متحمل شد و پرسنل این سازمان بسیار سختی کشیدند، عملکرد خوبی داشت. در این خصوص سراسر کشور شرایط سختی را در یک سال گذشته پشت سر گذاشتند.

تنوری اجرا نشدن پروژه‌های سامانه ثبت مرکزی اطلاعات متوفیان و نظارت تصویری بر گنجینه تاریخی در آرامستان‌ها را نقطه ضعف این سازمان دانست و گفت: خدمات آرامستان‌های محلی که قبلاً در روستاها بوده و با توسعه شهر وارد شهر شده، طبق قانون باید به بیرون شهر و آرامستان اصلی منتقل شود که این طرح ناموفق بوده است؛ معضلی که این آرامستان‌ها دارد، برگزاری مکرر مراسم ترحیم در دل محله‌ها و آرامستان‌های کوچک محله‌ای و درون محلی است که اثرات مخربی بر روح و روان اهالی محله خواهد داشت و با شکایات زیادی در این خصوص روبه‌رو هستیم.

اختصاص بودجه حفظ باغات در اولویت نبود

وی گفت: شهرداری شیراز، امانت دار باغ‌های تاریخی است و باغاتی که ارزش ملی دارند در هر کجای ایران که باشد متعلق به تمام مردم کشور است و مردم آن شهر تنها امانت دار هستند بنابراین مدیران شهری نیز باید امانت دار این میراث باشند.

تنوری تاکید کرد: در ارتباط با تملک باغ‌های درون شهر آمار قابل قبولی وجود ندارد و نسبت به سایر پروژه‌ها بودجه این بخش کافی نبوده است؛ در مقابل پروژه‌های دیگری با صدها میلیارد تومان هزینه اجرا شده است چون اکثریت بر این باور بودند که تملک باغ‌ها ضرورت ندارد.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم پروژه‌های مانند کف سازی در خیابان ارم و تغییر آب‌نمای بلوار دانشجو و سایر کف سازی و نورپردازی‌های چند میلیارد تومانی ضرورت کمتری نسبت به حفظ باغات داشته و با همان بودجه می‌شد باغ‌های قدیمی و تاریخی موجود در محدوده شهر تملک شده و از روند تخریب مصون بماند. 

کد خبر 483162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.