خاندان سلطنتی بریتانیا زیر تیغ افشاگری

مگان مارکل، همسر دورگه ولیعهد انگلیس که ورودش به کاخ باکینگهام از ابتدا با حواشی مختلفی همراه بود، اکنون با خروج از دایره خاندان سلطنتی، طی مصاحبه‌ای دربار پادشاهی انگلستان را به اجرای سیاست های نژادپرستی و تبعیض متهم کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها جنجال و حاشیه از پشت دیوارهای کاخ باکینگهام عبور کرده و پس از سال‌ها به قلب خاندان سلطنتی بریتانیا رسیده و بار دیگر سرنوشت دردناک شاهزاده دیانا را برای مردم انگلستان تداعی کرد. ولیعهد بریتانیا و همسر دورگه‌اش مگان مرکل، پس از خروج از خاندان سلطنتی شروع به افشاگری کردند و طی مصاحبه‌ای، دربار پادشاهی انگلستان را به اجرای سیاست‌های نژادپرستی و تبعیض متهم کردند و خود را در سیبل انتقام خانواده سلطنتی قرار دادند.

شاهزاده مگان در بخشی از مصاحبه خود به گرایش‌های نژادپرستانه در خانواده سلطنتی بریتانیا اشاره کرد و گفت که «در زمان بارداری افرادی در قصر درباره رنگ پوست احتمالی فرزندش گمانه‌زنی کرده و حتی از احتمال سلب لقب شاهزاده برای او سخن گفته بودند.»

وی در ادامه افشاگری‌هایش گفت که «زندگی در قصر برای او چنان ملال‌آور و آزار دهنده بوده که بارها به خودکشی فکر کرده است.»

اهمیت مصاحبه مگان مارکل، دوشس ساسکس و همسرش شاهزاده هری تنها به رسانه‌ها و مردم انگلستان محدود نمی‌شود و بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی نیز گوشه‌هایی از این مصاحبه جنجالی را بازتاب داده‌اند.

حال با تشدید اختلافات میان اعضای خاندان سلطنتی انگلیس احتمال ورود نهادهای حقوقی به این جنجال قوت گرفته است. طی شکایت یک پیشکار ارشد کاخ باکینگهام از مگان مارکل، همسر شاهزاده هری ولیعهد بریتانیا، او به انجام رفتار ناشایست و غیرقابل قبول متهم شده است. مگان مرکل در اولین واکنش، اتهامات کارکنان کاخ علیه خودش را رد کرد.

بسیاری از مردم ساکن بریتانیا سال‌هاست منتظر انحلال خاندان سلطنتی انگلیس هستند و اکنون بی‌صبرانه منتظر نتایج افشاگری‌های شاهزاده هری و همسرش علیه دربار بریتانیا هستند و معتقدند اظهارات زوج سلطنتی بریتانیا زمینه را برای حرکت خاندان سلطنتی به سمت فروپاشی فراهم خواهد کرد.

در مقابل، حامیان سلطنت در بریتانیا معتقدند خاندان سلطنتی انگلیس در گذر سالیان سال، بحران‌هایی به مراتب گسترده‌تری را پشت سر گذاشت و مصاحبه اخیر شاهزاده هری و مگان مارکل علیه خاندان سلطنتی، در برابر آنها چیزی نیست. این گروه بر این باورند که ریشه عمیق خاندان سلطنتی بریتانیا در عرصه معادلات سیاسی و اجتماعی این کشور، عملاً قادر است از وقوع هر گونه اتفاق ناگهانی و انقلابی علیه خاندان سلطنتی در بریتانیا جلوگیری کند.

با شورش دوباره نسل جدید خاندان سلطنتی بر سیاست‌های دربار بریتانیا جلوه‌ای دیگر از چهره این خانواده برای افکار عمومی انگلیس و جهان برملا شد و قطعاً این موضوع بر تسهیل فرآیند منزوی شدن دربار و کاهش محبوبیت آنها تأثیر دارد. حال باید دید حاکمیت در انگلستان چگونه با این بحران درونی برخورد می‌کند؛ زیرا اگر نتواند پاسخی مناسب برای آن بیابد دیر یا زود به سمت فروپاشی حرکت خواهد کرد.

اتهام نژادپرستی از محبوبیت دربار بریتانیا می‌کاهد

پاتریک ساهاکیان، کارشناس روابط بین‌الملل دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: خاندان سلطنتی در بریتانیا از فرزندان و نوادگان فرمانروای بریتانیا تشکیل شده و در رأس این خاندان ملکه الیزابت دوم قرار دارد. برخی مواقع اظهارات و اقدامات اعضا این خاندان مورد بررسی و تحلیل مجامع بین‌المللی قرار می‌گیرد.

به گفته وی، مصاحبه اخیر پسر ولیعهد بریتانیا و همسرش در مورد وجود گرایش نژادپرستانه در خانواده سلطنتی، دومین تابوشکنی در خاندان سلطنتی محسوب می‌شود؛ زیرا پیش از این دایانا، مادر شاهزاده هری به دلیل اختلافاتی که با ملکه داشت دست به افشاگری در مورد وی زد و دربار سلطنتی را به گرایش‌های نژادپرستی متهم کرد.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل، اتهام نژادپرستی به دربار بریتانیا موضوع جدیدی نیست، اما باید توجه داشت که بر اساس ماده ۶ منشور سازمان ملل، سیاست‌های نژادپرستی و تبعیض رد شده و بر همین اساس جوامع غربی توجه ویژه‌ای نسبت به رعایت حقوق بشر و نبود تبعیض دارند.

به عقیده ساهاکیان، شاهزاده هری و همسرش در مصاحبه اخیر خود به گرایش‌های نژادپرستانه در خانواده سلطنتی بریتانیا اشاره کرده و بر همین اساس به نظر می‌رسد خاندان سلطنتی حقوق بشر را نقض کرده است.

وی معتقد است: علیرغم این که در خاندان سلطنتی حوادث مختلفی رخ می‌دهد، اما این حوادث به رسانه‌ها و بیرون از کاخ سلطنتی منتقل نمی‌شود و با توجه به ساختار حقوقی این کشور، هرگونه افشاگری در مورد ارکان حکومت بریتانیا جرم محسوب می‌شود، اما امروز شاهد افشاگری برخی از اعضا خاندان سلطنتی علیه دربار هستیم.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان می‌کند: بافت داخلی جامعه انگلستان، احترام ویژه‌ای برای خاندان سلطنتی قائل هستند و قطعاً اتهام نژادپرستی از محبوبیت دربار بریتانیا می‌کاهد.

نگاه طبقانی و نژادپرستانه در خاندان سلطنتی نهادینه شده است

علیرضا محرابی، کارشناس مسائل اروپابه خبرنگار ایمنا می‌گوید: متهم شدن خاندان سلطنتی بریتانیا به تبعیض و نژادپرستی، مسبوق به سابقه است و در گذشته نیز برخی از اعضای خاندان سلطنتی مانند ملکه دایانا افشاگری‌های مشابهی در مورد دربار انگلستان داشت که نهایتاً منجر به اخراجش از خانواده سلطنتی شد.

به گفته وی، نگاه طبقانی و نژادپرستانه در خاندان سلطنتی نهادینه شده است؛ لازم ذکر است که در تمامی نظام‌های پادشاهی دنیا چنین سیاست‌های مبتنی بر نژادپرستی و تبعیض وجود دارد و بر همین اساس برخی مواقع، شاهد آن هستیم که برخی اعضا خانواده‌های پادشاهی انتقاداتی را نسبت به اینگونه سیاست‌ها مطرح می‌کنند.

به گفته این کارشناس مسائل اروپا، با توجه به نظام قدرتمند سلطنتی در بریتانیا، چنین مسائلی نمی‌تواند باعث فروپاشی خاندان سلطنتی در این کشور شود.

محرابی خاطرنشان می‌کند: در سال‌های گذشته جنبش‌های مختلفی نسبت به اتهامات نژادپرستی در خاندان سلطنتی تشکیل شده است. چندین سال پیش، برخی جوانان دورگه و سیاستمداران دست به تشکیل جنبش لندن زدند و شعارهایی علیه نژادپرستی خاندان سلطنتی سر دادند، اما تمامی این اعتراضات و جنبش‌های بدنه اجتماعی بریتانیا توسط دولت‌های مستقر این کشور سرکوب شد.

کد خبر 483015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.