چطور کودکان را در نوروز به کتابخوانی تشویق کنیم؟

یک روانشناس کودک و نوجوان اهمیت داستان خوانی و کتابخوانی در ایام نوروز برای کودکان، راه‌های ترغیب کودکان به خواندن کتاب و روش‌های تهیه کتاب برای کودکان در تعطیلات نوروزی را در توصیه به خانواده‌ها تشریح کرد.

الهام پیرحاجی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اهمیت داستان خوانی و کتابخوانی در ایام عید برای کودکان، اظهار کرد: از آنجایی که کودکان در ایام تعطیلات نوروزی از درس و مدرسه دور هستند و ممکن است ساعت‌های زیادی را تلف کنند و یا در ساعات طولانی روز خسته شوند، توصیه مهم معلمان و متخصصان کودک این است که والدین کودک را به سمت و سوی کتابخوانی سوق دهند.

وی اضافه کرد: خواندن کتاب به خصوص کتاب‌های متناسب با سن کودک و کتاب‌هایی که بر پایه داستان‌های آموزنده و جذاب برای آنها باشد باعث ارتقای سطح دانش و خلاقیت کودک شده و او را با آموزه‌های مهمی که برای آنها مناسب است مواجه می‌کند.

این روانشناس و مشاور کودک و نوجوان، تصریح کرد: به طور کلی کتابخوانی از اهمیت ویژه‌ای در زندگی الکترونیکی عصر حاضر برخوردار است که متأسفانه در بعضی خانواده‌ها به فراموشی سپرده شده و چون الگوبرداری از والدین یکی از مهمترین پایه‌های تربیتی است، زمانی که والدین بیشتر ساعات اوقات فراغت خود را در فضای مجازی و تلفن همراه می‌گذرانند کودکان نیز در عصر حاضر به این امر علاقه دارند و سخت می‌توان کودک را مجاب کرد تا در این ساعات مطالعه کند.

پیرحاجی خاطرنشان کرد: ولی والدین و تمام مراقبان کودک باید بدانند که ایجاد عادت کتابخوانی در کودک موجب ساده‌تر شدن تربیت شده و کودک را با بارانی از اطلاعات مفید متناسب با سن خودش مواجه می‌کند.

راه‌های ترغیب کودکان به خواندن کتاب

وی با تاکید بر راه‌های ترغیب کودکان به خواندن کتاب، گفت: باید والدین خودشان اهل کتابخوانی باشند، داشتن کتابخانه در خانه، هدیه دادن کتاب به کودک، برگزاری مسابقه کتابخوانی در منزل به وسیله والدین، ایجاد عادت برای داشتن قصه شب قبل از خواب، تهیه کتب جذاب با داستان‌های آموزنده برای یادگیری مسائل از دیگر راه‌های تشویق کودکان به کتابخوانی است.

این روانشناس و مشاور کودک و نوجوان به والدین، توصیه کرد: والدین ابتدا باید این را بدانند تا زمانی که خود آنها به عنوان یک الگوی اهل مطالعه نیستند و کتاب در منزل آنها جایگاه خاصی ندارد نباید از فرزندان خود انتظار داشته باشند با کتاب دوست باشند.

پیرحاجی با بیان این که والدین در خرید هدیه برای کودک بیشتر دنبال وسایل گرانقیمت و خاص برای فرزند خود هستند و کتاب را نمی‌توانند یک هدیه خوب به حساب بیاورند، افزود: در صورتی که اگر از همان ابتدا که کودک حتی توانایی خواندن و نوشتن ندارد، والدین برای آنها کتب مصور تهیه کنند و این عادت را در خانه پرورش دهند که ماهی یک یا دو عدد کتاب متناسب سن کودک برای فرزندشان بخرند و یک کتابخانه کوچک برای او درست کنند او نیز با این سبک زندگی بزرگ می‌شود و به مرور با کتاب و کتابخوانی انس می‌گیرد.

روانشناس و مشاور کودک و نوجوان برای تهیه کتاب برای کودکان به خانواده‌ها، توصیه کرد: تهیه کتاب باید متناسب با سن کودک باشد، خط داستانی جذاب و مهیجی داشته باشد، در ابتدا کوتاه باشد و کودک را خسته نکند، کتاب تهیه شده حتماً یک مهارت را به کودک آموزش دهد و یک نکته تربیتی داشته باشد، انتشارات کتاب تهیه شده معتبر و زیر نظر متخصصان کودک باشد و ذهن کودک را به چالش بکشد.

کد خبر 482985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.