سندروم تخمدان پلی کیستیک چگونه درمان می‌شود؟

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: سندروم تخمدان پلی کیستیک، شایع‌ترین عارضه در میان زنان است که موجب عدم تخمک گذاری می‌شود و با افزایش هورمون‌های مردانه همراه است.

مریم حیدرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هورمون‌های مردانه به مقدار کمی از غدد آدرنال و تخمدان زنان ترشح می‌شود، اما در سندروم تخمدان پلی کیستیک، مقدار ترشح هورمون‌های مردانه افزایش پیدا می‌کند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم خاطرنشان کرد: افزایش هورمون‌های مردانه (آندروژن‌ها) که از طریق آزمایشگاهی قابل تشخیص است، از علائم این سندروم محسوب می‌شود و به صورت افزایش موهای زائد (هیرسوتیسم)، ایجاد جوش و ریزش موهای سر در زنان بروز پیدا می‌کند.

حیدرپور گفت: علامت بعدی این سندروم، اختلال عملکرد تخمدان است که خود را به صورت عدم ایجاد سیکل‌های ماهانه یا کاهش تعداد سیکل‌های ماهانه نشان می‌دهد. نشانه بعدی اختلال سندروم تخمدان پلی کیستیک، نمای تخمدان (تخمدان کیستیک) است که در سونوگرافی تشخیص داده می‌شود.

وی تاکید کرد: چنانچه دو مورد از این نشانه‌ها در فرد وجود داشته باشد، او به سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلا شده است. برای تشخیص این سندروم باید علل دیگر افزایش هورمون‌های مردانه نیز بررسی شود، زیرا علاوه بر سندروم تخمدان پلی کیستیک، بیماری‌های دیگری نیز وجود دارد که به طور مستقیم یا غیر مستقیم موجب افزایش هورمون‌های مردانه و علائم شدید ناشی از این افزایش می‌شود.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم ادامه داد: اختلالات بدن زنان با گرفتن شرح حال کامل از بیمار، معاینه دقیق و آزمایشات، توسط پزشک بررسی می‌شود. در صورتی که علت دیگری برای این علائم وجود نداشته باشد، سندروم پلی کیستیک برای فرد تشخیص داده می‌شود.

حیدرپور خاطرنشان کرد: میزان فولیکول‌های مو در بدن برخی زنان به دلایل ژنتیکی یا علت‌های دیگر، زیاد است که موجب پرمویی در ناحیه ساق پا، ساعد و دست‌ها می‌شود و ممکن است فرد تصور کند به سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلا شده است.

وی بیان کرد: زمانی افزایش مو اهمیت پیدا می‌کند که در بخش‌هایی از بدن که وابسته به هورمون‌های مردانه است، ایجاد شود. افزایش موها در ناحیه پشت لب، چانه‌ها، بازوها و سایر مناطقی از بدن که وابسته به هورمون‌های مردانه است، به عنوان مشکل تلقی می‌شود و پزشک با معاینه دقیق این مناطق، شدت این مشکل را برآورد کرده و تعیین می‌کند که فرد باید چه نوع درمانی داشته باشد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: با بررسی‌های دقیق مشخص می‌شود که بیمار نیاز به درمان دارویی دارد یا اینکه می‌تواند به صورت موضعی موهای زائد را برطرف کند.

علت ایجاد سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

حیدرپور با بیان اینکه بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک، چند عاملی است، خاطرنشان کرد: یکی از این عوامل وارثت است و داشتن سابقه خانوادگی مثبت در ابتلای زنان به این سندروم نقش مهمی دارد، به طوری که در گرفتن شرح حال بیمار، پزشک متوجه می‌شود که در بسیاری موارد مادر یا خواهر آن فرد نیز به همین بیماری مبتلا است.

وی افزود: عامل اصلی ایجاد سندروم تخمدان پلی کیستیک، مقاومت به عملکرد هورمون انسولین است که اغلب در افراد چاق و مبتلا به اضافه وزن ایجاد می‌شود، اما نباید این طور برداشت کرد که این سندروم تنها در افراد چاق وجود دارد، بلکه برخی از زنان دارای وزن متعادل نیز به این سندروم مبتلا می‌شوند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم تاکید کرد: شایع‌ترین علت عدم تخمک گذاری زنان در سنین باروری، سندروم تخمدان پلی کیستیک است. این بیماری می‌تواند از زمان آغاز بلوغ تا سنین باروری در زنان ایجاد شود.

حیدرپور با اشاره به اهمیت توجه به این بیماری و درمان آن افزود: این بیماری موجب عدم تخمک گذاری، اختلال در باروری، اختلال در سیکل‌های ماهیانه، کاهش تعداد سیکل‌ها، عدم ایجاد سیکل‌ها یا سیکل‌های نامنظم شده و در صورتی که درمان مناسبی برای آن انجام نشود، فرد مستعد ابتلاء به بدخیمی‌های رحمی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه درمان این اختلال اهمیت بسیار زیادی دارد، گفت: با توجه به اینکه این اختلال به دلیل افزایش مقاومت به عملکرد هورمون انسولین ایجاد می‌شود و انسولین نقش بسیار مهمی در سوخت و ساز گلوکز و چربی خون بدن دارد، ابتلاء به این سندروم می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به دیابت و یا اختلال تحمل گلوکز کند. همچنین این بیماری می‌تواند موجب اختلال چربی خون یا افزایش فشار خون شود.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم اضافه کرد: فردی که مبتلا به این عارضه است، باید حتماً از نظر دیابت، غربالگری شود تا چنانچه مشکلی وجود داشته باشد، درمان انجام شود. در غیر این صورت به دلیل دیابت، اختلال چربی و یا فشار خون فرد مستعد بیماری‌های قلبی و عروقی خواهد بود.

سندروم تخمدان پلی کیستیک چگونه درمان می‌شود؟

حیدرپور خاطر نشان کرد: زمانی که علائم و نشانه‌های ذکر شده در فرد آشکار می‌شود، معمولاً به پزشک مراجعه کرده و پزشک بر اساس شرح حال، معاینه بالینی، تست‌های آزمایشگاهی، سونوگرافی یا روش‌های تصویربرداری، تشخیص خود را قطعی می‌کند.

وی افزود: زمانی که این سندروم تشخیص داده شود، درمان باید انجام شود و فرد ملزم است به دستورات پزشک عمل کند تا دچار بیماری‌های بعدی ناشی از این سندروم نشود.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم تصریح کرد: اساس درمان این بیماری، به دلیل مقاومت در برابر عملکرد انسولین، کاهش وزن و اصلاح روش زندگی است. ورزش کردن منظم، تغذیه مناسب و سالم، می‌تواند نقش به سزایی در برطرف کردن علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک داشته باشد.

وی با بیان اینکه پزشک با بررسی دقیق بیمار باید درمان خاصی را برای او در نظر بگیرد، خاطرنشان کرد: گاهی افزایش موهای زائد در این بیماران به گونه‌ای است که نیاز به درمان دارویی ندارد و فرد می‌تواند با اقدامات موضعی مثل استفاده از موبر و لیزرتراپی، موهای زائد را برطرف کند، اما اگر علائم آزاردهنده باشد، پزشک داروهای خاصی را تجویز می‌کند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: چنانچه فرد در مرحله قبل از دیابت و یا حتی دیابت قرار داشته باشد، در صورت صلاحدید پزشک از داروهای پایین آورنده قند خون نیز کمک گرفته می‌شود. حتی ممکن است پزشک برای بیمار داروهای هورمونی مانند داروهای ضدبارداری و یا داروهای ضد هورمون‌های مردانه تجویز کند.

حیدرپور تاکید کرد: زنانی که قصد بارداری دارند، با کاهش وزن و اصلاح روش زندگی، می‌توانند مشکل عدم تخمک گذاری و سیکل‌های نامنظم ماهیانه را حل کنند و نیاز به اقدام دیگری نیست، اما در برخی موارد متخصصان زنان مجبور هستند به منظور القای تخمک گذاری، داروهای خاصی را برای بیمار تجویز کنند.

کد خبر 482783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.