چالش‌های آموزش مجازی در ایام کرونا

راهبران آموزشی نقش مهمی در بهبود کیفیت فرایند آموزشی و تربیتی دارند، راهبران با نظارت بر امر آموزش و تربیت در مدارس روستایی و عشایری، عدالت آموزشی را محقق کرده و با تلاش این راهبران دسترسی دانش آموزان در مناطق محروم به تحصیل در پاندمی کرونا محقق شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عملکرد راهبران آموزشی، تربیتی برای ارتقای کیفیت تدریس در مدارس چند پایه روستایی از سال‌های گذشته اجرایی شد، راهبر آموزشی تربیتی، علاوه بر سنجش بنیه علمی دانش آموزان، نظارت بالینی و تحولی بر روند و فرایند یاددهی و یادگیری دانش آموزان را دارند و این روند در بحران کرونا نیز پررنگ‌تر شده و فعالیت‌های راهبران آموزشی در ارتقای کیفیت مدارس چند پایه‌ای مناطق محروم و روستایی بر کسی پوشیده نیست.

زهره رحمانی یک راهبر آموزشی است که با ۱۵ سال سابقه خدمت در حرفه معلمی، نماینده ۵۵ راهبر آموزشی مقطع ابتدایی استان اصفهان در پاندمی کرونا است، او سه سال است که به عنوان راهبر آموزشی در آموزش و پرورش فعالیت می‌کند. برای اطلاع از چالش‌های آموزش به دانش‌آموزان مناطق محروم استان برای عقب نماندن از تحصیل و همگام بودن با تحصیل مجازی در اپیدمی کرونا گفت وگوی خبرنگار ایمنا با این راهبر آموزشی را در ادامه می‌خوانید.

راهبر آموزشی چه کسی است و انتخاب راهبران بر چه مبنایی صورت می‌گیرد؟

گزینش راهبران آموزشی بر مبنای پارامترهایی است که از طرف اداره کل آموزش و پرورش استان مدنظر است و راهبرهای آموزشی بر اساس برخورداری از این پارامترها انتخاب می‌شوند، با توجه به اینکه این راهبران باید راهنمای معلمان باشند در مدارس حضور پیدا می‌کنند، از سوی دیگر مدارس چند پایه را داریم و اداره کردن کلاس‌های مدارس چند پایه به تخصص ویژه‌ای نیاز دارد. راهبر برای کیفیت بخشی به کلاس‌های چند پایه در مناطق محروم تعریف شده است، هدف استفاده از راهبر های آموزشی هم کیفیت بخشی به کلاس‌های چند پایه در این مناظق است. معمولاً راهبران آموزشی از بین معلمان توانمند، باتجربه و حرفه‌ای انتخاب می‌شوند و در این حرفه به فعالیت می‌پردازند.

راهبران آموزشی چه وظایفی بر عهده دارند؟

وظیفه راهبرها گسترده است، هدف از انتخاب و گذاشتن راهبرهای آموزشی، کیفیت بخشی به کلاس‌های چند پایه است، به همین دلیل وظایفی بر عهده دارند و این اتفاق وابسته به بحث آموزش و تربیت دانش آموزان است. راهبران آموزشی بازدید ماهیانه از کلاس‌های تحت نظارت خود دارند، طرح درس‌ها، نحوه تدریس، برنامه هفتگی، نقاط قوت و ضعف معلمان را مورد بررسی قرار داده و راهنمایی لازم را به آنها می‌دهند، از نقاط قوت معلمان حمایت کرده و برای از بین بردن نقاط ضعف و دستیابی به کیفیت مدنظر به آنها کمک‌های لازم را ارائه می‌دهند. برای کیفیت بخشی به آموزش‌ها معمولاً راهبران آموزشی در شورای معلمان شرکت می‌کنند و معلمان کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های ضمن خدمت را می‌گذرانند و به معلمان راهکارهای کسب شایستگی‌های لازم را ارائه می‌دهند تا در آینده بتوانند به عنوان راهبر آموزشی فعالیت کنند.

روایتی از راهبران آموزشی و چالش‌های آموزش مجازی در ایام کرونا

با شیوع کرونا راهبران آموزشی در کدام مناطق استان اصفهان بیشتر فعالیت داشتند؟

بنده در شهرستان فریدون‌شهر خدمت می‌کنم، بیشتر از مدارس پشت کوه و پیش کوه این شهرستان و فعالیت کلاس‌های چندپایه بازدید داشتم، وظیفه راهبر آموزشی خدمت در مناطق روستایی چندپایه عشایری است، اسفندماه سال گذشته با همه‌گیری کرونا ویروس و وجود حساسیت‌ها از انتقال این بیماری، فعالیت حضوری معلمان تعطیل اعلام شد، از سوی دیگر در تعدادی از مناطق محروم امکانات لازم برای دسترسی به فضای مجازی و گوشی هوشمند برای دانش‌آموزان فراهم نبود، تهیه درسنامه برای دانش آموزانی که دسترسی به فضای مجازی نداشتند در بحران کرونا لازم بود، در نتیجه شورای کیفیت بخشی کلاس‌های چندپایه، الگوهای درسنامه و نمونه درس نامه‌ها را تدوین کرد و آموزش‌هایی برای معلمان گذاشته شد و راهبران آموزشی هم این دوره‌ها را سپری کردند تا با نحوه ارائه آموزش درسنامه‌ها به دانش آموزان آشنایی کامل پیدا کنند و با شناخت دقیق بتوانند این آموزش‌ها را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

آیا روند این درسنامه‌ ها همزمان با آموزش آنلاین پیش می‌رفت؟

در مناطق محروم روند این آموزش‌ها با شبکه آموزش، تدریس معلمان، تلفن زدن و پیامک زدن به دانش آموزان صورت می‌گیرد، در حال حاضر این ارتباط‌ها بیشتر شده و با زدن باندهای اینترنتی ارائه آموزش‌ها وضعیت بهتری پیدا کرده و گوشی‌های هوشمند برای دانش آموزان تهیه شده و اکنون با آموزش آنلاین پیش می‌روند. زمانی هم که درسنامه و شبکه آموزش برقرار بود، معلمان مرتب در این مناطق سرکشی داشتند تا فرصت برابر آموزشی برای همه دانش آموزان برقرار شود، تلاش‌ها بر این بوده تا با ارائه این برنامه‌ها رویکردهای آموزشی همگام با آموزش‌های آنلاین برای دانش آموزان مناطق محروم در بحران کرونا محقق شود.

درباره روند تهیه و تدوین بسته‌های آموزشی توضیح دهید؟

الگوی درسنامه و تهیه بسته‌های آموزشی و برنامه‌ریزی درسنامه در همان شورای کیفیت بخشی استان انجام می‌شود، سپس نمونه درسنامه تهیه شده و در اختیار معلمان قرار می‌گیرد، در این مدت معلمان با سپری کردن کلاس‌ها و دوره‌هایی با نحوه درسنامه نویسی آشنا شدند تا با در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی دانش آموزان بتوانند بسته‌های آموزشی را برای آنها نوشته و توزیع کنند، بعد از توزیع بازخوردها را می‌گرفتند و دوباره درسنامه جدید به دانش آموزان ارائه می‌دادند و با تلفن زدن و فرستادن پیامک موارد دیگر را پیگیری می‌کردند تا دانش آموزی در بحران کرونا از تحصیل عقب نیفتاده و ابهام‌ها برطرف شود.

در ایام کرونا دغدغه راهبران آموزشی در مناطق محروم چه بود؟

دغدغه همه راهبران رساندن به موقع این بسته‌های آموزشی به دست دانش آموزان بود و با برنامه‌ریزی‌های لازم این کار صورت گرفت، فعالیتی که همکاران فرهنگی در اداره آموزش دوم ابتدایی در آموزش و پرورش کل انجام دادند، خوشبختانه این درسنامه‌ها به موقع در اختیار دانش آموزان مناطق محروم قرار گرفت، چالش درست نوشتن معلمان در بخش درسنامه نویسی حل شد و این اتفاق باعث شد معلمان (راهبران آموزشی) با نوشتن درسنامه‌ها و مدیریت آن بتوانند سریع آن را ارائه داده و به دست دانش آموزان برسانند. از چالش‌های دیگر عدم دسترسی تعدادی از دانش آموزان این مناطق به فضای مجازی بود که با درایت و حمایت معلمان و اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در پاندمی کرونا آموزش این گروه از دانش آموزان ادامه داشت و ترک تحصیل نداشتند. راهبران آموزشی با سرکشی‌های منظم در این مناطق به اهداف مورد نظر خود رسیدند و دانش آموزان افت تحصیلی پیدا نکردند.

روایتی از راهبران آموزشی و چالش‌های آموزش مجازی در ایام کرونا

چه تعداد از دانش‌آموزان در مناطق محروم با بسته‌های آموزشی و درس‌نامه‌ها تحصیل کردند؟

در حال حاضر برای قریب به ۸۰ درصد از دانش آموزان درسنامه‌های آموزشی تهیه شده و با همکاری معلمان آنها از این درسنامه‌ها و محتواهای آموزشی استفاده می‌کنند و روند آموزش این دانش آموزان در اپیدمی کرونا جلو می‌رود و حدود ۲۰ درصد از دانش آموزان با فضای مجازی پیگیر مسائل آموزشی خود هستند.

صحبت پایانی شما به عنوان یک راهبر آموزشی چیست؟

واقعیت انکار ناپذیر این است که تیم معاونت آموزش ابتدایی همکاری و مساعدت لازم را در این زمینه داشتند تا راهبران آموزشی بتوانند مشکل تحصیل دانش‌آموزان را در مناطق محروم حل کرده و آن را تبدیل به فرصت آموزشی کنند، این اتفاق باعث شد تا همکاران فرهنگی باور کنند در سخت‌ترین شرایط هم می‌توانند بهترین بهره‌وری را در حوزه آموزش به دانش‌آموزان داشته باشند. در مناطق محروم راهبران آموزشی کمک‌های لازم را به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها در پاندمی کرونا داشتند، از سوی دیگر همت معلمان باعث کسب رضایت دانش‌آموزان در این شرایط شده است، خوشبختانه تاکنون روند آموزش‌ها در این مناطق به خوبی پیش می‌رود و شاهد ترک تحصیل کمتر دانش‌آموزان در این بحران بودیم.

کد خبر 482705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.