نقش ویروس HPV‌ در ایجاد سرطان پروستات

نتایج بررسی‌های یک مطالعه نشان داد که ویروس پاپیلومای انسانی ممکن است در مردان باعث ایجاد سرطان پروستات شود.

به گزارش ایمنا، سرطان پروستات رایج‌ترین سرطان در میان مردان سراسر جهان است. سابقه خانوادگی، افزایش سن، رژیم غذایی و عوامل محیطی در ایجاد این سرطان دخیل هستند. همچنین بیماری‌های منتقله از طریق جنسی نیز ممکن است نقش مهمی در شروع سرطان پروستات داشته باشند.

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV یکی از رایج‌ترین عوامل بیماری‌زایی است که از طریق رابطه جنسی انتقال پیدا می‌کند. عفونت ایجاد شده توسط این ویروس می‌توانند باعث التهاب پروستات شده و بررسی‌ها نشان داده که التهاب مزمن در بروز سرطان پروستات دخیل است.

با توجه به این موضوع پژوهشگران ارتباط بین عفونت HPV و سرطان پروستات را با استفاده از روش‌های ایمونوهیستوشیمی و PCR بررسی کردند.

برای انجام این مطالعه ۵۰ نمونه از بافت پروستات موجود در بایگانی آزمایشگاه‌های پاتولوژی بیمارستان‌های اهواز در سال ۹۸ جمع‌آوری شدند. ۲۵ نمونه بافتی مربوط به بیماران مبتلا به سرطان پروستات و ۲۵ نمونه دیگر مربوط به بیماران با هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات (به عنوان گروه کنترل) بود. این نمونه‌ها هم با استفاده از میکروسکوپ نوری و هم با استخراج DNA و روش PCR از نظر وجود ویروس پاپیلومای انسانی بررسی شدند.

یافته‌های این مطالعه نشان داد که پاپیلوما ویروس (HPV16) در چهار نمونه (۱۶ درصد) از نمونه‌های بافتی سرطان پروستات تشخیص داده‌شد و عنوان شد که عفونت HPV16 نقش مهمی در توسعه سرطان پروستات در بیمارستان‌های اهواز دارد.

به علاوه مشاهده شد که روش ایمونوهیستوشیمی و استفاده از میکروسکوپ نوری که روشی ساده و ارزان قیمت است، می‌تواند برای تشخیص HPV در بیماران سرطان پروستات به کار رود.

پژوهشگران می‌گویند روش ایمونوهیستوشیمی را می‌توان جایگزین روش PCR کرد و از انتشار این سرطان در مردان پیشگیری نمود.

در انجام این پژوهش افسون شریعت، پرستو ارزانی و معصومه شیرالی؛ پژوهشگران میکروب‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی کازرون مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «مطالعه ارتباط بین پاپیلوما ویروس انسانی و سرطان پرستات با روش‌های ایمونوهیستوشیمی و PCR در بیمارستان‌های اهواز» در مجله علمی پزشکی جندی شاپور منتشر شده است.

منبع ایسنا

کد خبر 482542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.