۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
تشخیص کرونا به کمک سواب پوستی

گروهی از محققان به منظور تشخیص غیرتهاجمی بیماری کووید-۱۹ از سواب پوستی استفاده کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان می‌گذرد. محققان از آن زمان تا کنون واکسن‌هایی تولید کرده و در اختیار افراد زیادی در سراسر دنیا قرار داده‌اند. انجام آزمایش کرونا یک موضوع حیاتی برای کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری است، زیرا افراد مبتلا به کرونا با آگاه شدن از بیماری خود، در منزل قرنطینه می‌شوند و از بیمار شدن دیگران جلوگیری می‌کنند.

گروهی از محققان روش جدیدی برای تشخیص بیماری کووید -۱۹ توسعه داده‌اند که از سواب پوستی به روش غیرتهاجمی استفاده می‌کند. در این روش غیرتهاجمی سبوم یا چربی موجود در منافذ پوستی ارزیابی می‌شود. سبوم که دقیقاً زیر پوست قرار دارد، ترکیبی از لیپیدها شامل تری گلیسیرید و اسیدهای چرب است.

سواب پوستی قادر است تغییرات ایجاد شده در بدن به دلیل آلوده شدن به ویروس کرونا را بررسی کند. محققان معتقد هستند که نمونه برداری از سبوم فقط به منظور پیدا کردن ویروس کرونا انجام نمی‌شود، بلکه تأثیرات ویروس بر بدن را نیز ارزیابی کند. آزمایش ترشحات سبوم به منظور تشخیص بیماری، اتفاق جدیدی نیست و پیش از این محققان از روش ذکر شده برای تشخیص بیماری‌های پارکینسون و دیابت نوع اول استفاده کردند.

پژوهشگران به منظور بررسی روش تشخیص سواب پوستی، دادهای سلامت ۶۷ فرد بستری شده در بیمارستان را ارزیابی کردند. نتیجه آزمایش کرونای ۳۷ نفر از این افراد منفی اعلام شد، در حالی که نتیجه تست ۳۰ نفر دیگر مثبت بود. محققان نمونه‌ها را با قرار دادن یک سواب روی پوست و در قسمت بالای کمر شرکت کنندگان جمع آوری کردند. یافته‌های جدید نشان داد این روش بسیار آسان و غیرتهاجمی بود و نمونه‌های مورد نیاز با قرار دادن سواب نرم روی صورت، گردن یا کمر جمع آوری شد.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که میزان لیپیدهای خاص در بین مبتلایان به بیماری کووید -۱۹، کمتر از افراد سالم بود. محققان به این نتیجه رسیدند که میزان تری گلیسیریدهای موجود در سبوم پوست افراد مبتلا به کرونا به طور مداوم کاهش پیدا می‌کند. لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

نتایج این مطالعه در مجله The Lancet-EClinicalMedicine منتشر شده است.

کد خبر 482412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.