۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲
سبزترین شهرهای جهان

شهرهای سبز اغلب به مناطقی از جهان اشاره دارد که در آن، مردم سبک زندگی پایدار را اتخاذ می‌کنند و مقامات نیز برای ایجاد محله‌هایی با کمترین انتشار گازهای آلاینده می‌کوشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طی چند دهه اخیر، بحران‌هایی نظیر آلودگی هوا و اثرات جزایر گرمایی به یک نگرانی اساسی در میان مردم جهان و مدیران شهری تبدیل شده است. برنامه‌ریزان در گوشه و کنار دنیا، هر یک به اندازه‌ای تلاش کرده‌اند استراتژی‌هایی برای مدیریت امور شهری به کار گیرند تا شهرهایی سبز و با کمترین گازهای آلاینده به وجود آورند. با وجود تلاش‌های بی‌وقفه برای کاهش اثرات جزایر گرمایی و آلودگی هوا، همچنان هر ساله بسیاری از مردم، در بسیاری از شهرهای دنیا جان خود را از دست می‌دهند. با این حال شهرهایی نیز وجود دارد که در آن‌ها اقدامات ضد انتشار گازهای آلاینده با موفقیت تمام انجام شده و این نقاط را در لیست سبزترین شهرهای جهان قرار داده است. در ادامه به معرفی بعضی از این شهرها پرداخته می‌شود.

ریکیاویک، ایسلند

کشور ایسلند یکی از آرام‌ترین مکان‌های جهان برای زندگی و گذراندن ایام تعطیلات به شمار می‌رود که از جاذبه‌های بسیاری نظیر چشم‌اندازهای بی‌نظیر و چشمه‌های آب گرم برخوردار است. ریکیاویک، پایتخت و بزرگترین شهر در ایسلند با جمعیتی بیش از ۱۲۶ هزار نفر، در جنوب غربی کشور و در ساحل جنوبی خلیج فاکسا واقع شده است. همین جمعیت کم ریکیاویک باعث شده اقدامات مقامات آن در زمینه پایدارسازی شهر با موفقیت مواجه شود و آن را در لیست سبزترین شهرهای جهان قرار دهد. مدیران شهر در نظر دارند از طریق ترویج پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و همچنین استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در میان مردم، تا سال ۲۰۴۰ انتشار گازهای آلاینده در پایتخت ایسلند را به حداقل برسانند. جایگزین کردن اتوبوس‌های هیدروژنی با نوع مرسوم کنونی شهر، یکی از اهداف مقامات ریکیاویک به حساب می‌آید که آن‌ها را در ترویج استفاده از وسایل نقلیه عمومی یاری خواهد کرد. همچنین، در حال حاضر شهردار ریکیاویک میلیون‌ها کرونای، واحد پول ایسلند، برای احداث پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری هزینه می‌کند و در نظر دارد کارکنان شهر را از طریق حمایت مالی خود، به استفاده از خودروهای الکتریکی تشویق کند.

سبزترین شهرهای جهان

ونکوور، کانادا

کلانشهر ونکوور، واقع در جنوب غربی استان بریتیش کلمبیا در کشور کانادا، از نظر جغرافیایی بسیار جایگاه خوبی دارد چرا که در میان اقیانوس‌ها، جنگل‌ها و کوه‌های متعددی قرار گرفته است. برنامه‌ریزان نوآوری‌های شهر سبز در این نقطه از جهان را، از سال‌ها یا حتی دهه‌های قبل آغاز کرده و توانسته‌اند آن را به یکی از بهترین شهرهای دوستدار محیط زیست تبدیل کنند. ونکوور یکی از نقاط جهان با کمترین انتشار گاز دی اکسید کربن به حساب می‌آید که به لطف مقامات کانادایی هر روز از میزان گازهای آلاینده در آسمان‌های آن کاسته می‌شود. ساکنان شهر طی چند سال اخیر با افزایش ۲۳ درصدی مشاغل سبز رو به رو بوده‌اند و استراتژی‌های زیادی در جهت ترویج پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در شهر انجام شده است.

سبزترین شهرهای جهان

هلسینکی، فنلاند

بسیاری از گردشگران در انتخاب مقصد سفر خود، هلسینکی پایتخت فنلاند را بهترین گزینه پیش روی خود می‌دانند چرا که از پایدارترین و سبزترین شهرهای جهان به حساب می‌آید. گردشگری یکی از کلیدی‌ترین مولفه‌ها در رونق گردشگری پایتخت فنلاند به حساب می‌آید که در سبزسازی شهر نیز نقش مهمی ایفا کرده است. در واقع، بیش از ۷۴ درصد هتل‌های ونکوور در لیست بهترین سازه‌های دوستدار محیط زیست کشور قرار گرفته‌اند چرا که در اغلب آن‌ها، تأمین نیرو از طریق انرژی تجدید پذیر صورت می‌گیرد. البته مقامات شهر در نظر دارند اقدامات بیشتری برای سبزسازی آن در تمام جنبه‌ها، از خوراک گرفته تا آب، مدیریت مواد زائد و مصرف انرژی انجام دهند. مهم‌تر از همه اینکه Viikki منطقه‌ای سبز با ۲۳ هکتار مساحت است که مقامات آن از طریق پیاده‌سازی پروژه‌های متعدد، استفاده از پنل‌های خورشیدی در ساختمان‌ها و سیستم‌های انرژی بادی در نظر دارند در پایدارسازی هر چه بیشتر شهر بکوشند.

سبزترین شهرهای جهان

کد خبر 482322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.