از سکو های خالی تا فوت دو پیشکسوت فوتبال

سال ۹۹ سال عجیبی برای فوتبال کشورمان بود، شیوع ویروس کرونا فوتبال جهان و ایران را تحت تاثیر خود قرار داد و باید دید سکو های خالی ورزشگاه ها دقیقا چه روزی رنگ هوادار را به خود خواهد دید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۹۹ فوتبال جهان و البته فوتبال کشورمان، تحت تأثیر شیوع کرونا بود، در حالی که پس از تعویق چند ماهه مسابقات فوتبال در کره خاکی با ایجاد پروتکل‌های بهداشتی سفت و سخت فوتبال دوباره از سر گرفته شد اما این استادیوم‌های فوتبال بودند که خالی از صاحبان واقعی خود یعنی تماشاگران شدند، این در حالی است که فوتبال در ایران سال پر افت و خیزی را پشت سر گذاشت که قصد داریم اتفاقات آن را مرور و به نوعی از یادها بگذرانیم:

ورزشگاه‌های پر از خالی!

همانطور که اشاره شد ورزشگاه‌های کشورمان بعد از سرگیری مسابقات در لیگ برتر و جام حذفی خالی از هواداران تیم‌ها شدند، این در حالی است که برخی از تیم‌ها در بازی‌هایشان به حضور همین هواداران پرشور در امید داشتند تا به نوعی از یار دوازدهم خود استفاده حداکثری را داشته باشند اما به دلیل اجرای پروتکل‌های بهداشتی و دستور وزارت بهداشت از این موضوع بی نصیب ماندند. تیم‌هایی همچون پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور از جمله تیم‌های بزرگی بودند که سال ۹۹ را بدون هوادار بازی کردند و مشخص نیست دقیقاً چه روزی ورزشگاه‌های خانگی شأن رنگ هوادار را به خود ببیند. امسال حتی دو شهرآورد تهران بدون تماشاگر برگزار شد و دوری هواداران سرخابی از ورزشگاه کاملاً سخت به نظر می‌رسید.

فقط دو بازی ملی

دیگر وجه شگفت‌انگیز سال ۹۹ تعطیلی کامل مسابقات ملی بود. تیم ملی فوتبال ایران غریب‌ترین دوران تاریخش را پشت‌سر گذاشت. حتی در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی هم تیم ملی اغلب به‌طور روتین کارش را ادامه می‌داد و مسابقات رسمی پرشماری از جمله در چارچوب مقدماتی المپیک، جام‌ملت‌های آسیا، بازی‌های آسیایی و مقدماتی جام‌جهانی برگزار می‌شد. امسال اما تیم ملی کلاً دو اردوی مختصر چند روزه با دو بازی ملی دوستانه را تجربه کرد. صدالبته این مساله فقط مربوط به تیم ملی ایران نبود، چراکه ویروس‌کرونا همه تیم‌های ملی جهان را به محاق برد.

پرسپولیس و فینال آسیا

پرسپولیس در مسابقات دوره قبل لیگ قهرمانان آسیا دست به کار بزرگی زد در فاصله کمتر از ۳ سال و با هدایت یحیی گل محمدی برای دومین بار این تیم به فینال مسابقات رسید، قرمزها که حتی یک دقیقه هم در خانه بازی نکردند، تمامی مسابقات خود را به صورت متمرکز در قطر انجام داده و با عملکرد خوب خود به بازی نهایی رقابت‌ها رسیدند، البته قرمز پوشان در دیدار با اولسان هیوندای کره جنوبی نتوانستند مچ این تیم را بخوابانند و با کسب نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ را به پایان رساندند.

غرامت تاریخی!

سال ۹۹ از نظر صدور سنگین‌ترین غرامت تاریخ فوتبال ایران در مجامع بین‌المللی ماندگار خواهد بود. در این سال فیفا فدراسیون فوتبال ایران را به پرداخت ۶ میلیون یورو غرامت بابت قطع همکاری با مارک ویلموتس بلژیکی محکوم کرد. این در حالی است که ویلموتس قبلاً ۶ میلیون یورو دیگر هم گرفته بود و در مجموع فقط پنج بازی هدایت تیم ملی ایران بر عهده داشت!

درخشش بوشهری‌ها

مهدی قایدی و مهدی طارمی دو مهاجم بوشهری فوتبال کشورمان امسال حسابی خوش درخشیدند. قایدی در استقلال مهره تأثیرگذاری بود و وزنه این تیم در خط حمله حساب می‌شد. وی در کنار شیخ دیاباته و ارسلان مطهری مثلث مهاجمان آبی پوشان را تشکیل دادند، اگرچه استقلال در سال ۹۹ دچار تغییرات زیادی در کادر فنی شد اما قایدی برای استقلال پرفروغ ظاهر و پیش بینی می‌شود در سال جدید نیز به روند رو به رشد خود ادامه دهد.

اما دیگر بازیکن بوشهری فوتبال ایران توانست در فوتبال اروپا خوش بدرخشد. مهدی طارمی ابتدا در تیم ریوه آوه آقای گل لیگ پرتغال شد و سپس با پیشنهاد دو باشگاه پرطرفدار این کشور یعنی پورتو و بنفیکا مواجه شد. در نهایت وی به پورتو رفت و در حالی که نسبت به عملکرد او کمتر کسی چنین نتیجه‌ای را پیش بینی می‌کرد توانست خودش را حسابی در ترکیب این تیم جا انداخته و این روزها به عنوان یکی از تأثیر گذار ترین بازیکنان پورتو شناخته شود.

درگذشت میناوند و انصاریان

سال گذشته فوتبال کشورمان با درگذشت مهرداد میناوند و علی انصاریان مدتی را در شوک فرو رفت. در پاییز سال ۹۹ شاهد اوج گیری این ویروس در شهرهای کشور بودیم، ابتدا میناوند در ۳۰ دی ۱۳۹۹ به دلیل ابتلاء به ویروس کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان لاله تهران بستری شد. وی در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۹۹ بر اثر ابتلاء به ویروس کرونا و آمبولی ریه ناشی از آن، در بیمارستان لالهٔ تهران درگذشت. میناوند در شرایطی به بیمارستان مراجعه کرده بود که حدود ۸۰ درصد ریه‌هایش درگیر ویروس کرونا شده بود، طبق گفته پزشک معالج وی، حال میناوند رو به بهبودی بود که بروز ناگهانی آمبولی ریه (وارد شدن لخته خون به سرخرگ ریه) باعث مرگ وی شده‌است. از طرفی دیگر علی انصاریان نیز یک هفته پس از درگذشت میناوند انصاریان در عصر ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ در اثر ابتلاء به ویروس کووید ۱۹ در بیمارستان فرهیختگان تهران درگذشت. بر پایه گزارش رسانه‌ها، انتقال ویروس کرونا در برنامه تصویری اپلیکیشن پرسپولیس صورت گرفت که علی انصاریان همراه با مهرداد میناوند در آن شرکت کرده بودند و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده بود. علاوه برنداشتن ماسک، حتی فاصله‌گذاری اجتماعی نیز مناسب نبود. در روند درمان بی‌نتیجه مهرداد میناوند و علی انصاریان، محمدرضا هاشمیان پزشک بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، مصاحبه‌های فراوانی را در راهروی بیمارستان لاله و بیمارستان فرهیختگان انجام داد و پست‌هایی در همین رابطه در اینستاگرام منتشر کرد. هاشمیان در هنگام این مصاحبه‌ها و پست‌ها مواردی مانند داروهای مصرفی، سی تی اسکن ریه و سایر مواردی را که جز حریم بیمار است، افشا نمود که این اقدام وی انتقادات فراوانی از سوی پزشکان برانگیخت.

انتخابات با جادوگر!

انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال کشور اسفند سال گذشته برگزار و علی کریمی به عنوان یکی از نامزدهای پست ریاست در این انتخابات شرکت کرد. کریمی که امید زیادی به پیروزی نداشت به امید برگشت ناگهانی آرا مجمع انتخاباتی تا آخرین لحظه در انتخابات حضور پیدا کرد اما در نهایت تنها با ۹ رأی مجمع کار خود را پایان داد و شهاب الدین عزیزی خادم در رقابت نزدیک با کیومرث هاشمی توانست اکثریت آرا را تصاحب و برای چهار سال کرسی ریاست فدراسیون پرحاشیه ورزش کشورمان را مال خود کند.

عزیزی خادم قطعاً کار سختی را برای مدیریت فوتبال ایران خواهد داشت و باید دید در سال جدید چه برنامه‌ای برای تحقق وعده‌های انتخاباتی اش خواهد داشت.

فغانی زیر پرچم ایران

در آذرماه سال گذشته فدراسیون بین‌المللی آمار و تاریخ فوتبال (IFFHS) در حالی تیم منتخب قاره آسیا را معرفی کرد که نام یک داور هم در این بین دیده شد. علیرضا فغانی داور باسابقه فوتبال ایران است که در یک سال اخیر به استرالیا مهاجرت و کارش را ادامه داده، از سوی (IFFHS) به عنوان برترین داور انتخاب شد. فغانی دیدار فینال المپیک ۲۰۱۶ ریو و رده بندی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را سوت زد و البته قضاوت‌های خوبی داشت. وی این پتانسیل را دارد که در جام جهانی و المپیک پیش رو نماینده کشورمان در این مسابقات باشد و بازی‌های مهمی را قضاوت کند.

قهرمانی پرشورها

تیم فوتبال تراکتور تبریز در شهریورماه ۹۹ و در فینال جام حذفی ایران با نتیجه ۳-۲ مقابل استقلال تهران به پیروزی رسید و جام قهرمانی را نصیب خود کرد. سرخپوشان تبریزی پس از شش سال توانستند بار دیگر یک جام قهرمانی را به خود اختصاص دهند که دومین جام در تاریخ ۵۰ ساله این باشگاه است. ساکت الهامی، سرمربی وقت تراکتور، نخستین سرمربی ایرانی بود که موفق شد تراکتور را به قهرمانی برساند. تراکتور با این عنوان قهرمانی سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد.

سلب میزبانی از ایران

در آخرین روزهای سال ۹۹ فوتبال ایران دچار شک دیگری شد. با اعلام کشورهای میزبان مسابقات مقدماتی جام جهانی و لیگ قهرمانان آسیا از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا نام کشورمان باز از سر فصل‌ها دور ماند و شائبه‌های زیادی را در خصوص نفوذ کشورهای خلیج فارس در AFC پیش آورد. پس از حواشی پیش آمده دستگاه دیپلماسی کشورمان، برای اعتراض به تصمیمات کنفدراسیون فوتبال آسیا فعالیت خود را آغاز کرده و حتی شهاب الدین عزیزی خادم رئیس تازه وارد فدراسیون فوتبال رایزنی‌های خود را ادامه داده است اما بعید به نظر می‌رسد شاهد تغییرات چندانی در تصمیمات اتخاذ شده باشیم ، این در حالی است که حتی روزهای اخیر یکی از رسانه‌های رسمی کشورمان تصاویر نامه رسمی AFC به فدراسیون فوتبال ایران و بیان علل سلب میزبانی از ایران را روی خروجی خود قرار داد، در این نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا دلایل متعددی از جمله چالش‌های لجستیکی، بازرگانی و مالی در ماجرای سلب میزبانی کشورمان بیان کرده است. به عقیده کارشناسان برگشت این تصمیمات از سوی AFC و فیفا دور از ذهن است و کشورمان در برخی موارد مانند حق پخش تلویزیونی باید دچار اصلاحات زیادی شود تا شانس میزبانی برای ایران نیز بیش از پیش باشد.

۱۴۰۰؛ سال مهم فوتبال ایران

با همه فراز و نشیب‌های فوتبال ایران در سال گذشته، سال پیش رو مطمئناً سال مهمی برای فوتبال ایران است. مسابقات مقدماتی جام جهانی که به صورت متمرکز در بحرین برگزار خواهد شد تکلیف تیم ملی کشورمان را برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مشخص خواهد کرد. تیم ایران در روزهای ۱۳ تا ۲۵ خرداد به ترتیب به مصاف هنگ کنگ، بحرین، کامبوج و عراق خواهد رفت. تیم کشورمان با هدایت دراگان اسکوچیچ کار سختی را در بحرین خواهد داشت و باید دید این تیم که مهره‌های خوبی را در اختیار دارد می‌تواند مسافر جام جهانی قطر شود یا خیر.

علاوه بر مصاف‌های تیم ملی کشورمان، مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و حضور باشگاه‌های ایرانی در این دیدارها قطعاً سنگ محک مهمی برای فوتبال کشورمان خواهد بود.

کد خبر 482284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.