نظامی گنجوی عامل دوستی ایران و جمهوری آذربایجان است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام حکیم نظامی گنجوی در جمهوری آذربایجان، گفت: در سال نظامی گنجوی باید از افکار این اندیشمند فکری و فرهنگی الهام بگیریم و معتقدیم که نظامی عامل دوستی بین دو کشور است.

به گزارش ایمنا، سید عباس موسوی در دیدار با «آنار کریم اف» وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان با بیان اینکه حامل سلام‌های گرم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان است، انتصاب کریم اف به سمت وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان را تبریک گفت.

وی افزود: کمتر کشوری مثل ایران و جمهوری آذربایجان در دنیا هستند که اینقدر اشتراکات داشته باشند و مصداق واقعی یک ملت و دو دولت در روابط ما و جمهوری آذربایجان است و در شرایط فعلی روابط فیمابین در همه زمینه‌ها عالی است و امیدواریم با حضور جنابعالی در صدر وزارت فرهنگ، این امر توسعه یابد.

سفیر کشورمان گفت: ما معتقدیم همکاریهای مشترک فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان به نفع دو دولت و حتی بشریت است و ما تلاش می‌کنیم که هیچ نقطه تاریکی در روابط دو جانبه ما وجود نداشته باشد و انشاالله همه موضوعات را در روابط فرهنگی به صورت دوجانبه دنبال می‌کنیم.

موسوی با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام حکیم نظامی گنجوی در جمهوری آذربایجان، اظهار کرد: در سال نظامی گنجوی باید از افکار این اندیشمند فکری و فرهنگی الهام بگیریم و معتقدیم که نظامی عامل دوستی بین دو کشور است و نباید به اختلافات جزئی در این زمینه بها داده شود و لذا آمادگی خود را برای برگزاری نمایشگاه‌های مشترک و یا برنامه‌های فرهنگی و علمی مشترک با موضوع نظامی اعلام می‌داریم.

سفیر ایران یادآور شد: برنامه مبادلات فرهنگی بین ایران و جمهوری آذربایجان از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ امضا شده بود که مهلت آن رو به پایان است و آمادگی تجدید امضای آن‌را داریم تا با توجه به اقتضائات روز، آن‌را طرفین امضا کنند.

در این دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرد که آستان مقدس رضوی در مشهد اعلام آمادگی نموده است تا در ساخت و بازسازی اماکن مقدسه و ابنیه تاریخی و دینی در شهرهای آزاد شده جمهوری آذربایجان کمک کند.

موسوی همچنین به طرح تأسیس اتحادیه فرهنگی کشورهای حاشیه خزر اشاره کرد و گفت: دو سال پیش طرح تأسیس اتحادیه فرهنگی کشورهای حاشیه خزر در دیدار دکتر ابراهیمی ترکمان الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان بررسی و مورد استقبال رئیس جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.

براساس گزارش ایرنا، وی افزود: ما آمادگی داریم تا با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان این طرح را پیگیری کنیم.

کد خبر 482166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.