فردا وزش باد و تند باد استان اصفهان را در می نوردد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گفت: فردا در جنوب و شرق استان وزش باد و تندباد را داریم که در شهرستان‌های شرق استان از جمله اردستان و نائین منجر به فعال شدن کانون‌های گرد و غبار محلی و اختلال در ترددهای جاده‌ای و کاهش میدان دید می شود.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه امروز سرعت وزش باد و تند باد حدود ۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود، اظهار کرد: وزش بادها در مناطق شمال، غرب و شمال غرب استان اصفهان به ویژه در شهرستان‌های میمه، گلپایگان، خوانسار و نطنز را خواهیم داشت.

وی افزود: فردا در جنوب و شرق استان وزش باد و تندباد را داریم که در شهرستان‌های شرق استان از جمله اردستان و نائین منجر به فعال شدن کانون‌های گرد و غبار محلی و اختلال در ترددهای جاده‌ای و کاهش میدان دید می‌شود و تمهیدات لازم در این زمینه انجام شده است.

وی با اشاره به کم آبی، کم بارشی و وزش بادهای شدید در عراق و عربستان ادامه داد: گرد و غبار این کشورها به سمت جنوب کشور و به تدریج زبانه‌هایی از آن وارد استان اصفهان شد و شرایط ناسالم هوا را برای عموم به وجود آورد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در دو روز آینده احتمال دارد کانون‌های گرد و غبار محلی فعال شود، خاطرنشان کرد: آلودگی هوا به دلیل گرد و خاک با تغییرات جوی بهاری مستمر نیست و تغییر می‌کند و منجر به بهبود کیفیت هوا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سه کانون گرد و غبار گاهی اصفهان را در بر می‌گیرد، افزود: یکی از این کانون‌های گرد و غبار داخلی به دلیل کم بارشی و خشکسالی استان، پهنه‌های مختلفی را در برگرفته، همچنین به دلیل نبود آب در زاینده رود برخی مناطق به کانون‌های گرد و غبار نقطه‌ای و محلی تبدیل شده و وزش باد سبب ایجاد گرد و غبار می‌شود.

شیشه فروش با بیان اینکه ۱۶ کانون گرد و غبار در استان شناسایی شده است، تصریح کرد: شاهین شهر، برخوار، بادرود، آران و بیدگل، کاشان، نائین، اردستان، خور و بیابانک ازجمله کانون‌های گرد و غبار شناسایی شده در استان است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته اقداماتی از جمله جنگل کاری برای کنترل و پیشگیری از شکل‌گیری کانون‌های گرد و غبار و بیابان برای ۳۰۷ هزار هکتار از این مناطق انجام شده است، افزود: این اقدامات با حدود ۶۰ پروژه کنترل بیابان با ۲۸ میلیارد تومان اعتبار اجرایی شد که بر این اساس در دو سال گذشته نیز دو هزار هکتار نهالکاری، سه هزار و ۲۵۰ هکتار مدیریت روان‌آب‌ها، هفت هزار هکتار جنگل دست کاشت، سه هزار هکتار آبیاری و ۶۰۰ کیلومتر بادشکن زنده در اطراف مزارع در دستور کار قرار گرفت و سامانه‌های پایش گرد و غبار از جمله سامانه پایش گرد و غبار اردستان نیز فعال شده است.

امسال اصفهان حدود ۲۳۳ روز هوای سالم داشته است

وی با بیان اینکه سالانه باید حدود ۱۶ هزار هکتار بیابان‌زدایی در استان اصفهان انجام شود، اضافه کرد: باید توجه داشت که اقدامات بیابان‌زدایی در اصفهان در صورتی تأثیرگذار است که در دیگر استان‌ها نیز همزمان این اقدامات صورت پذیرد، کانون‌های گرد و غبار استان‌های مجاور از جمله سمنان، قم، یزد و خراسان جنوبی است، البته بیابان‌های خارجی و یا کانون‌های خارجی نیز در بروز گرد و غبار تأثیرگذار است، سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز باید به این امر توجه داشته باشد، اعتبار مورد نیاز برای مهار کانون‌های گرد و غبار استان اصفهان در سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان برآورد شده و مالچ پاشی و اجرای طرح‌های نهالکاری از جمله این اقدامات است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: خیزش گرد و غبار از بیابان‌های عربستان و عراق پس از هشت سال اتفاق افتاده است و سازمان جنگل‌ها و مراتع باید اقدامات لازم را برای استان‌های همجوار و کانون‌های داخلی انجام دهد و کشورهای همسایه نیز باید اقدامات مورد نیاز را انجام دهند تا درگیر گرد و غبار نشویم.

وی در خصوص وضعیت آلودگی هوا در اصفهان، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود چهار روز هوای پاک داشته‌ایم و ۲۳۳ روز هوای سالم، ۹۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳۳ روز هوای ناسالم برای عموم داشته‌ایم و دو روز نیز گرد و غبار را شاهد بوده‌ایم.

شیشه فروش گفت: شهرداری‌ها باید در خصوص تأمین ایمنی در شهرها در زمینه سازه‌ها، درختان و سقف‌های کاذب اقدامات لازم را انجام دهند.

کد خبر 482141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.