۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
سال آبی سختی پیش رو داریم

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: سال آبی سختی را پیش‌بینی می‌کنیم به ویژه در حوزه زاینده رود شرایط مناسب نخواهد بود و از اکنون باید اقداماتی را برای رویارویی با این شرایط در نظر بگیریم.

به گزارش ایمنا، حمیدرضا جانباز امروز در مراسم احداث تأسیسات فاضلاب ۲۵ روستای استان اصفهان به روش بیع متقابل با اشاره به وضعیت منابع آبی در سال آبی اظهار کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته سال آبی چندان مطلوبی نخواهیم داشت و سد زاینده رود در کمترین احجام است و این در شرایطی است که بیش از ۵ میلیون نفر وابسته به این سد هستند.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از بازچرخانی آب و استفاده از پساب در استان اصفهان گفت: این اقدامات منجر به یک اتفاق بزرگ می‌شود چرا که حداقل وابستگی به زاینده رود و حداکثر استفاده از پساب را در بازچرخانی شاهد خواهیم بود.

وی با بیان این که استان اصفهان همیشه در موضوع صنعت پیشگام بوده وما این افتخار را داریم که این پشتکار را در سایر نقاط کشور توسعه دهیم اولین سامانه آبرسانی مدرن و تأسیسات جمع آوری و تصفیه فاضلاب در استان اصفهان شکل گرفت و درطول سنوات گذشته در بخش‌های مختلف این استان که دچار کمبود آب بوده ایم به خوبی مدیریت شده است.

جانباز افزود: اولین بار در کشور موضوع جایگزینی پساب به جای آب شرب برای صنعت در استان اصفهان مطرح شد و این موضوع طرح بزرگی بود که اکنون توانسته‌ایم از پساب در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

وی با بیان این که با استفاده از تجهیزات مدرن با بازچرخانی چندباره فرصت جدیدی به پساب برای استفاده در پایین دست داده شده و شرکت آبفای کشور در تلاش است تا متکی به قراردادهای مدرن سرمایه گذاری در این بخش را تشویق کند اظهار کرد: در یک دهه قبل کسی تصور نمی‌کرد که سرمایه گذاران در بخش فاضلاب سرمایه گذاری کنند ما اکنون در سطح ملی و استانی شاهد سرمایه گذاری در این بخش هستیم.

به گفته وی اکنون که در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم حتماً همکاران ما در حوزه استان‌ها مواردی را که احساس می‌کنند نیاز است در چرخ قانون با سرعت حرکت کند به کمیسیون‌های تخصصی اعلام می‌کنیم تا با تبدیل آن در مستندات بتوانیم به اجرای پروژه‌ها سرعت بخشیم.

همچنین در این برنامه منصور یزدی زاده - مدیر عامل ذوب آهن اصفهان - با اشاره به اقداماتی که این مجموعه برای صیانت و حفاظت ازر منابع آبی انجام داده است گفت: علی رغم این که این شرکت حقابه دارد ولی آخرین آمار برداشت ذوب آهن اصفهان از آب رودخانه نصف میزان تعیین شده بوده است. چرا که استان اصفهان در موقعیتی قرار دارد که نمی‌توانیم به مساله آب بی تفاوت باشیم.

به گفته وی یک پروژه تصفیه خانه ۸۸۰ متر مکعب را با مپنا به صورت بی او تی اضافه کرده‌ایم که به دلیل برخی ازمحدودیت‌ها با تأخیر آغاز شد و اکنون با پیشرفت ۲۵ درصدی در حال اجرا است.

علاوه بر این استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز برای ما اهمیت ویژه ای دارد و به طور کلی مجموع فعالیت‌های این شرکت در بحث آب و فاضلاب دو هزار میلیارد تومان است که امیدواریم این روند که آغاز شده نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد.

وی با بیان این که یک انتظاری که از وزارت نیرو داریم این است که گازی را که در اختیار نیروگاه ذوب آهن قرار می‌گیرد با تعرفه نیروگاهی محاسبه کند. چرا که این مساله هزینه زیادی را برای ما به دنبال دارد و تعیین تعرفه صنعتی در سال حدود ۹۰ میلیارد تومان هزینه بیشتر را به ما تحمیل می‌کند که اگر تعرفه به صورت نیروگاهی تعیین شود می‌توانیم در بخش‌های دیگر اقدامات بیشتری را انجام دهیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 482097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.