نوآوری‌هایی در طراحی شهری برای رعایت فاصله اجتماعی

رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک به عنوان بهترین رویکردها برای پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی معرفی شده است؛ به همین دلیل، مردم در سراسر دنیا با خود جداسازی و استفاده از ماسک، به انجام امور روزمره خود در خارج از منزل می‌پردازند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برخلاف ماه‌های آغازین ظهور ویروس کرونا که اغلب مردم جهان با ماندن در خانه، خود را از ابتلا به این بیماری حفظ می‌کردند، امروزه در خانه ماندن و دوری از فضاهای عمومی به امری غیرممکن تبدیل شده است چرا که مردم مجبورند کارهای روزانه خود را به انجام برسانند و ساعاتی را به تنفس در فضاهای سبز بپردازند. در همین راستا، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک می‌تواند تا حد زیادی افراد را از ابتلا به بیماری کرونا حفظ کند در همین راستا، معماران و برنامه‌ریزان شهری از خلاقیت‌های بسیاری برای گرد هم آوردن شهرنشینان در فضاهای عمومی، ضمن رعایت فاصله حداقل یک متر و ۵۰ سانتیمتری بهره برده‌اند که در ادامه به معرفی بعضی از اقدامات آن‌ها در این زمینه پرداخته می‌شود:

نوآوری‌هایی در طراحی شهری برای رعایت فاصله اجتماعی

زمین‌های بازی با وسایلی جدا از هم

بعضی از معماران به ساخت وسایل بازی برای کودکان و بزرگسالان پرداخته‌اند که در آن‌ها افراد می‌توانند دور از یکدیگر به فعالیت بپردازند. به عنوان مثال، در بعضی از شهرهای جهان، معماران پارک‌هایی ایجاد کرده‌اند که در آن وسایل بازی برای تنها یک نفر طراحی شده و افراد می‌توانند ضمن بازی در منطقه مخصوص خود، از فاصله مطمئن به ارتباط با سایرین بپردازند. چنین اقداماتی از فشار روانی ناشی از انتشار ویروس کرونا بر مردم جهان خواهد کاست و آن‌ها را به سمت انجام سرگرمی‌های مورد علاقه خود در جمع سایر مردم سوق خواهد داد.

نوآوری‌هایی در طراحی شهری برای رعایت فاصله اجتماعی

طراحی میدان‌های عمومی برای خود جداسازی مردم

از همان ابتدای ظهور ویروس کرونا، بسیاری از مکان‌ها و فضاهای عمومی به وسیله‌های مختلف، نظیر کشیدن علامت ضربدر با رنگ، دایره‌های رنگی، استفاده از چسب روی صندلی‌ها و سایر موارد مشابه به بخش‌های مختلفی برای جداسازی مردم از یکدیگر تقسیم شد. در این بین، فضاهای عمومی جدیدی نیز با فراهم آوردن امکان رعایت حداقل فاصله دو متری در بعضی از شهرها به وجود آمد که برقراری تعامل اجتماعی در فاصله ایمن را برای مردم امکان‌پذیر می‌کرد. ساخت میدان عمومی Physx در کشور هلند از ابتدایی‌ترین اقدامات شده در این راستا بوده که دارای پوششی ارتجاعی است که از سطح زمین به اندازه ۵۰ سانتیمتر بالا رفته است. زمانی که یک فرد از این سطح بالا می‌رود، زمین زیر پای او به حالت شیب‌دار به سمت پایین فرو می‌رود و همین امر باعث ایجاد فاصله بین او و دیگران می‌شود.

نوآوری‌هایی در طراحی شهری برای رعایت فاصله اجتماعی

مرکز اجتماعی Aetheria Heights در قبرس

معماران اهل قبرس مرکزی اجتماعی در کلانشهر پافوس احداث کرده‌اند که از یک ساختمان و میدانی سبز برخوردار است. این میدان قرار است به عنوان مرکزی چندمنظوره برای انجام ملاقات‌ها و برقراری ارتباطات اجتماعی بین مردم شهر استفاده شود علاوه بر این، علاقمندان می‌توانند در ساختمان این پروژه با امینت خاطر تمام، به انجام فعالیت‌های فرهنگی خود بپردازند چرا که فضاهای داخلی آن به بخش‌های مختلفی برای رعایت فاصله ایمن تقسیم شده است. این ساختمان همچنین از قسمت‌هایی مجزا برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری، یک رستوران، کافه‌ای کوچک، بازاری برای فروش هنرهای دستی و یک زمین ورزشی کوچک برخوردار است.

نوآوری‌هایی در طراحی شهری برای رعایت فاصله اجتماعی

رستوران‌های فضای آزاد در نیویورک

صاحبان رستوران‌ها و کافه‌های کلانشهر نیویورک آمریکا میز و صندلی‌های خود را در فضای باز چیده‌اند تا هم فرصت تنفس هوای آزاد را برای مشتریانشان فراهم آورند و هم این که در فاصله مطمئن از یکدیگر به سرو غذا و نوشیدنی به آن‌ها بپردازند. البته نه تنها در نیویورک، بلکه در اغلب شهرهای جهان، صاحبان مراکز تجاری پارکلت‌هایی در فضای مقابل محل تجارت خود نصب کرده‌اند تا مردم از تجمع در این مراکز خودداری کنند و به نوبت وارد فروشگاه‌ها شوند.

نوآوری‌هایی در طراحی شهری برای رعایت فاصله اجتماعی

کد خبر 482005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.