آخرین وضعیت پروژه‌های ناتمام قزوین

شورا و شهرداری قزوین تمام اولویت خود را بر تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره و زیرساختی گذاشته تا مشمول زمان و فرسودگی نشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "تکمیل پروژه‌های ناتمام اولویت شورای شهر است" جمله‌ای کلیشه‌ای است که اغلب شهرداران و اعضای شوراهای شهر در برهه‌های مختلف فعالیت خود می‌گویند. با این حال روزهای انتهایی دوره پنجم فرصتی است تا بار دیگر اقداماتی که برای تکمیل پروژه‌های شهری انجام شده واکاوی شود.

در قزوین نیز مانند دیگر شهرهای کوچک و بزرگ کشور مشکلات عدیده اقتصادی و شهری، اجرای پروژه‌هایی همچون کمربندی شرق، پروژه نسیم شمال و باغ موزه دفاع مقدس را با معضل روبه‌رو کرده است که برای آگاهی از جزئیات آن، حکمت الله داوودی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین به سوالات خبرنگار ایمنا پاسخ داده که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

یکی از طرح‌های ناتمام قزوین رینگ شرقی قزوین است، این پروژه اکنون در چه مرحله قرار داشته و تکمیل آن چه مزایایی برای شهروندان دارد؟

شورا و شهرداری تمام اولویت خود را بر تکمیل طرح‌های ناتمام و زیرساختی گذاشته تا مشمول زمان و فرسودگی نشود. یکی از این پروژه‌ها، کمربندی شرق با نام آیت‌الله باریک‌بین است. احداث پل امام رضا (ع) پیشرفت خوبی داشت. تمام مجوزهای قانونی در حوزه معماری و شهرسازی گرفته شده است و پیوست‌های زیست محیطی، قانون شهرسازی، باغستان، جهاد کشاورزی و پدافندی آن اخذ شده است.

این کمربندی از میدان شورا شروع شده تا پل امام رضا (ع) و پل مرحوم ابوترابی ادامه دارد و امیدواریم این پروژه تا پایان دوره همین شورا تکمیل شود. در این صورت ترافیک به سمت میدان سید حسن نصرالله و لشکر از بین می‌رود. یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های این طرح کاهش میزان مصرف سوخت و زمان تردد شهروندان از شمال شهر به جنوب شهر و برعکس است. دو مسیر عرض سه متری به نام جاده سلامت در کنار کمربندی برای پیاده روی، دوچرخه سواری دارای اتاق کودک و مادر و سرویس بهداشتی در نظر گرفته شده تا علاوه بر فراهم کردن زمینه تفریح و حفظ سلامت شهروندان از فضای طبیعت در حاشیه مسیر استفاده کنند.

برای ساماندهی بستر رودخانه در مسیر کمربندی شرق چه اقداماتی شده است؟

تمام روند کار با نظارت آب منطقه‌ای انجام می‌شود، شهرداری قزوین در بستر رودخانه کف سازی کرده و برای هدایت صحیح آب در طرفین رودخانه دیوارچینی شده است. برای ایجاد فضای سبز و مفرح برای شهروندان، بالاتر از پل با احداث سد لاستیکی یک مخزن ایجاد شده که با ذخیره آب تا عمق ۱.۵ متر منظره جالبی به وجود می‌آورد و آب سرریز می‌شود. به هیچ وجه حقابه باغستان در این طرح استفاده نمی‌شود بلکه از حقابه رودخانه باراجین تأمین آب می‌شود.

وقتی سیل بیاید دیواره سد خودکار می‌خوابد و هیچ مشکل فنی ندارد زیرا با کارشناسی تمام مطالعه و احداث شده است. معمولاً آبیاری باغستان تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه که مصادف است با روز "۵۰ به در" انجام می‌شود و اگر رودخانه فصلی آب نداشت برای آبیاری این فضا از کانال پمپاژ آب داشته باشیم.

در خصوص نسیم شمال که یکی از مهمترین پروژه‌های عمرانی شهرداری است هم توضیح بدهید

قزوین از گذشته تا امروز فاقد جاده کمربندی بوده است، وقتی مسدود شد چه زحمت و مشقتی برای شهروندان در حوزه ترافیک و تردد ایجاد کرد زیرا تأثیر مستقیمی بر مؤلفه تردد شهر و ایمنی شهروندان دارد. کمربندی نسیم شمال همان جاده قدیم اداره گاز است، با عبور جاده نسیم شمال از میان باغستان هنگام آبیاری که از سیستم غرقابی استفاده می‌شود جاده نشست می‌کرد و با تخریب سطح و زیر سازی آن تردد مسافران دچار مشکل می‌شد. گله‌مندی شهروندان و مسافران عبوری دیگر استان‌ها از وضع جاده نسیم شمال سبب شد تا برای ترمیم و بهسازی آن شهرداری وارد عمل شود هرچند که ساماندهی جاده‌های ترانزیتی با اداره راه و شهرسازی بوده و این دستگاه اجرایی موظف است نسبت به ترمیم، تعمیر و نوسازی جاده اقدام کند.

نابسامانی و ایمن نبودن جاده نسیم شمال در سطح کشور هم نارضایتی ایجاد کرده بود و با شورا و شهرداری تماس‌هایی بابت این موضوع داشتند. فاز اول آن را افتتاح و بهره برداری کردیم که تردد در آن جریان دارد، به قدری کار حرفه‌ای بوده که یک سانتی‌متر به حریم باغستان تعرض نشده است.

ادامه فاز دوم از تقاطع اقبالیه، تا ابتدای بلوار خلیج فارس جاده بویین زهرا، از مصالح بتونی برای زیر سازی استفاده شده که قزوین سومین شهری است که از این فناوری و تکنیک در جاده‌سازی استفاده کرده و آن را عملیاتی کرده است.

احداث دهکده طبیعت یا سافاری پارک در چه مرحله‌ای از زیر ساخت عمرانی قرار دارد؟

زیرساخت‌های خوبی برای حفظ و ادامه حیات حیوانات وحشی، پرندگان، خزندگان فراهم شده است و هفت دره ایجاد شده که ایمنی کامل برای بازدید کنندگان همراه داشته باشد. سافاری پارک بی‌شک یکی از بزرگترین باغ وحش‌ها در ایران بوده که در آینده نه چندان دور تبدیل به قطب بزرگ گردشگری و تفریحی برای قزوین خواهد شد.

وضعیت ایجاد باغ موزه دفاع مقدس به کجا رسید؟

شهرداری با کمک ۱۲ میلیارد تومانی برای پیشرفت عمرانی باغ موزه دفاع مقدس کمک بسیار خوبی کرده و به دلیل گستردگی کار باید فاز به فاز جلو برویم. فضای سبز و جانمایی برای استقرار ادوات نظامی و سایر زیر ساخت‌ها هزینه زیادی می‌برد که نیازمند حمایت همه جانبه مردم و مسئولان در کنار حمایت شورا و شهرداری است.

آیا عملکرد سازمان آتش نشانی شهرداری رضایت بخش است؟

برای شورا به روز بودن خدمات شهری بسیار مهم است، برای کنترل و تسلط بر آتش‌سوزی‌ها ابزار و تجهیزات لازم و به روز نیاز اساسی شهر است. در شورا تاکید کردیم بودجه سازمان آتش نشانی صد در صد تأمین شود. این سازمان علاوه بر شهر قزوین در حوادث و آتش‌سوزی‌ها شهرستان البرز را هم تحت پوشش خدمات ایمنی قرار می‌دهد.

وضعیت قزوین در حوزه حمل و نقل عمومی چگونه است؟

تاکسی‌ها نفرات کمتری جابجا می‌کنند اما اتوبوسرانی که ریل اصلی حمل و نقل عمومی قزوین را دارد در کشور اول است، ما در قزوین حتی یک دستگاه اتوبوس فرسوده نداریم. قزوین قطب بازسازی اتوبوس‌های فرسوده و به عنوان معین دیگر استان‌ها عمل می‌کند. قزوین پایلوت وزارت کشور در این زمینه است. متخصصان فنی و مهندسی ما با تعمیر و نوسازی کامل اتوبوس‌های فرسوده خدمات خوبی ارائه می‌دهند. هریک از این وسایل نقلیه که نوسازی و تعمیر می‌شوند تا پنج سال می‌تواند خدمات ارائه دهند.

کد خبر 481820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.