نمادهای اصفهانی در پوستر جشنواره شهروندی شیراز

عضو شورای شهر شیراز گفت: تصویر گنبد و طرح کاشی‌های به کار رفته در پوستر منتشر شده برای اولین جشنواره شهروند برگزیده شیراز نمایانگر مکتب معماری اصفهان است؛ معقول این بود که با توجه به اهمیت این جشنواره، از نمادهای مختص شیراز استفاده شود.

احمد تنوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مضمون پوستر منتشر شده برای اولین جشنواره شهروند برگزیده شیراز اظهار کرد: شیراز از جمله معدود شهرهایی است که هویت و میراث تاریخی، فرهنگی و هنری آن، حفظ شده اما طرح‌های مورد استفاده در این پوستر سنخیتی با هویت شیراز نداشته است توجه نکردن شهرداری به حساسیت این موضوع موجب کدورت خاطر اهالی فرهنگ‌دوست شهر شیراز شده است.

وی افزود: معقول این بود که با توجه به اهمیت این جشنواره، در پوستر طراحی شده، از نمادهای مختص شیراز استفاده شود، که این امر محقق نشده و این برای کلانشهر شیراز که مهد تمدن و فرهنگ و اصالت ایرانی است جای تأسف دارد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان این که کلاه مورد استفاده برای مرد منسوب به شیرازی در این پوستر تا حدودی با کلاه سنتی یکی از دیگر ادیان الهی شبیه است، تصریح کرد: طرح قبا، شال کمر، شلوار، ساق‌بند پشمی و پاپوش مرد، سنخیتی با فرهنگ و پوشش شهر شیراز ندارد و در مجموع طراحی لباس او به طور کامل مغایر با نوع لباس، فرهنگ و شرایط اقلیمی شهر شیراز است.

وی ادامه داد: لباس استفاده شده در پوشش زن شیرازی نیز هیچ شباهتی با واقعیت تاریخی این دیار ندارد و این درحالی است که هنگام انتقال پایتخت از شیراز به تهران، همراه با این تحول سیاسی، نوع پوشش و لباس زنان نیز به پایتخت رفت و لباس معمول دربار قاجار شد که نشان از اصالت، وقار و زیبایی این نوع از پوشاک تاریخی زن ایرانی دارد.

تنوری افزود: حتی گنبد استفاده شده در طرح هیچ شباهتی با گنبدهای متداول شیراز مثل شاهچراغ، سید میر محمد و علی بن حمزه ندارد و بیشتر شبیه گنبدهای عصر صفوی اصفهان است.

وی گفت: طرح کاشی‌های به کار رفته از رنگ غالب آبی است، که این رنگ نشانه مکتب کاشی کاری شهر اصفهان است، در حالی که سبک کاشی کاری مکتب شیراز، رنگ قالب صورتی است، که نمادآن را در مساجد نصیرالملک، طاق‌های شبستان مسجد وکیل و مکان‌های مشابه می‌توان به خوبی مشاهده کرد.

نمادهای اصفهانی در پوستر جشنواره شهروندی شیراز

کد خبر 481794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند اصفهانی IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    1 0
    درست گفته بنده خدا - البته این نشان از عدم نظارت صحیح در گزینش اشخاص و انهایی است که طراح و طرح وی را انتخاب و تصویب نموده اند - نشان از کم دانشی و کم اطلاعی از تاریخ و فرهنگ شیراز در آن بیداد می کند - به عنوان یک اصفهانی حرف ایشان را قبول دارم و میگویم از این دست اشتباهات در کشورما متاسفانه کم نیست